در : صفحه اول » اخبار » اعتصاب کارگران عرب شاغل در میدان نفتی آزداگان

اعتصاب کارگران عرب شاغل در میدان نفتی آزداگان

IMG_1139
بنابر اخبار واصله از فعالان حقوق بشر احوازی، کارگران عرب شاغل در شرکت جهان پارس در روز سه شنبه ۴ اوت ۲۰۱۵ (برابر ۱۳ مرداد ۹۴) دست به اعتصاب زدند.
بر اساس گزارشات رسیده این اعتصاب در اعتراض به اخراج تعدادی از کارگران عرب صورت گرفته بود. اعتصاب کنندگان با تجمع در محوطه شرکت و با تحمل گرمای بالای ۵۰ درجه ورطوبت بسیار شدید هوا سعی داشتند اعتراض خود را نسبت به تبعیض روا داشته شده در حق همکاران خود به گوش به مسئولان برسانند، که با هجوم نیروهای امنیتی وانتظامی منطقه حویزه که از گاز اشک آور استفاده میکردند مواجه شدند. نیروهای امنیتی با فیلمبرداری از تجمع کنندگان و تهدید به اخراج کارکنان معترض سعی در متفرق کردن آنها نمودند ولی تجمع کنندگان بر خواسته خود مبنی بر لغو حکم اخراج همکاران عرب خود اصرار می ورزیدند که در نتیجه نیروهای انتظامی به کارگران معترض یورش برده و تعدادی از آنها را بازداشت نمودند که تا لحظه وصول این خبر از اسامی وتعداد بازداشت شدگان اطلاعی حاصل نشده است.
بنا به اخبار واصله در پی این تجمع اعتراض آمیز مسیرهای منتهی به شرکت جهان پارس، CNPCI و CPECC تا چندین ساعت مسدود ماند. شرکت جهان پارس یکی از شرکت های زیر مجموعه میدان نفتی آزادگان شمالی می باشد.
میدان نفتی آزادگان یکی از میادین نفتی بزرگ خاورمیانه است که بخش اعظم آن در هور العظیم و روستاهای اطراف شهر حویزه که از شهرهای تاریخی اقلیم احواز می باشد واقع شده است. حکومت ایران با استخراج ذخایرنفتی این میدان که متعلق به ملت عرب احواز است نه تنها اقدام به غارت منابع طبیعی این ملت می نماید بلکه حتی از بکارگیری آنها در شرکتهای فعال در این میدان خودداری می نماید. وتعداد معدودی که برای کارهای موقت وغیر حرفه ای بکار گرفته می شوند نیز با خطر تبعیض در پرداخت حقوق ومزایا واخراج از کار روبرو هستند. تا کنون تعداد زیادی از کارگران به بهانه های واهی از کار اخراج شده اند که اسامی برخی از آنها واصل شده است.
اکثر کارکنان ومهندسان این طرح بزرگ نفتی از شهرهای مرکزی فارس نشین ایران تأمین می شوند تا بدین وسیله از جهتی ترکیب جمعیتی منطقه را بهم زده و از سوی دیگر با اشاعه فقر وبیکاری در بین ملت عرب احواز این ملت را با بحرانهای اجتماعی روبر سازند. از طرفی دیگر مدیران غیر بومی با نگاههای تبعیض آمیز ونژادپرستانه براحتی سیاستهای تبعیض نژادی رژیم را اجرا می نمایند. برای نمونه در دسامبر سال ۲۰۱۴ یکی از مسئولان شرکت جهان پارس با ارسال نامه ای به مدیر مافوق خود با عبارات نژادپرستانه به ملت عرب احواز توهین نمود که در پی آن اعتراضات زیادی در منطقه حویزه و اطراف آن صورت گرفت.
لازم به یادآوری است که طرح نفتی آزادگان سهم بسزایی در تخریب محیط زیست بخصوص نابودی هور العظیم داشته است، که تا کنون خسارات جبران ناپذیری به سلامت و اقتصاد ملت عرب احواز وارد نموده است.

برای اطلاعات بیشتر به لینکهای زیر مراجعه نمایید:
۱-اخراج بیش از ٧٠ نفر از کارگران و مهندسین عرب احوازی از شرکت نفتی آزادگان جنوبی
۲-اهانت یکی از مسئولان رده بالای پروژه نفتی آزادگان شمالی به مردم عرب احواز
۳-اعتراض مردم عرب، فعالیت پروژه نفتی آزادگان را برای ساعتها متوقف ساخت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جنبش ملی دموکراتیک مردم عرب احواز- بخش حقوق بشر
تصاویر زیر بخشی از اعتراضات کارکنان عرب احوازی شاغل در میدان نفتی آزادگان را منعکس می نمایند.

IMG_1138

IMG_1139

IMG_1140

IMG_1141

IMG_1142

IMG_1143

IMG_1144

IMG_1145

IMG_1146

IMG_1147

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى