در : صفحه اول » اخبار » حبس ابد و ۳۵ سال زندان برای پنج فعال عرب احوازی

حبس ابد و ۳۵ سال زندان برای پنج فعال عرب احوازی

حبس ابد و ۳۵ سال زندان برای پنج فعال عرب احوازی

پس از گذشت دو سال و هفت ماه از بازداشت شش فعال عرب احوازی، اخیرا شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی ایران در احواز احکام اولیه آنها را صادر کرد. احکام صادره حکایت از محکوم شدن یکی از این فعالان به حبس ابد و محکوم شدن ۵ تن دیگر به حبس های طویل المدت محکوم شدند.

حسن عبیات فرزند جلاو متولد ١٣۵٧ متأهل ، خالد عبیداوی فرزند جمعه متولد ١٣۶۴، عیدان بیت سیاح(شاخی) فرزند کاظم ٣٧ ساله متأهل و دارای ۵ فرزند، جاسم ساعدی(سواعدی ) متولد ١٣۶٣، رضا عبیداوی (عنیدزاده) فرزند نزال و جلیل نعامی همگی اهل حمیدیه واقع در ٢۵ کیلومتری شهر احواز، هستند و در ژانویه سال ٢٠١٢ توسط اداره اطلاعات احواز دستگیر و در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی “فرهادوند” به اتهام محاربه با خدا و إفساد فی الارض، تاسیس تشکیلات مخالف با جمهوری إسلامی و ارتباط با خارج و اقدام علیه امنیت کشور محاکمه شدند.

هفته گذشته احکام اولیه این شش فعال عرب احوازی به آنها إبلاغ شده است. احکام صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ایران علیه این فعالان عرب به شرح آتی است:

١- حسن عبیات فرزند جلاو- حبس ابد

۲- خالد عبیداوی- ۱۰ سال حبس

۳- رضا نزال عبیداوی(عنیدزاده) – ۱۰ سال حبس

۴- جلیل نعامی – ۵ سال حبس

۵- عیدان بیت سیاح( شاخی) – ۵سال حبس

۶- جاسم ساعدی -۵ سال حبس

این چهار فعال احوازی بیش از ١١ ماه در بازداشتگاه اطلاعات در احواز تحت شدیدترین انواع شکنجه جسمانی و روحی قرار گرفته بودند بطوری که یکی از زندانیانی که در زندان کارون با آنها بوده است می گوید؛ آثار شکنجه تا کنون بر بدن آنها نمایان است.

قابل ذکر است که این ۶ زندانی در یک سناریوی ساختگی وزارت اطلاعات در سال ۲۰۱۲ وادار به “اعترافات اجباری ” مبنی بر ترور و مجروح کردن دو بسیجی شده و اعترافات اجباری آنها از سوی کانال انگلیسی زبان“پرس تی وی ” وابسته به نظام جمهوری اسلامی پخش شد. این ۶ فعال عرب اعترافات پخش شده در پرس تی وی را در دادگاه انقلاب در احواز رد کردند. این افراد هم اکنون در زندان کارون احواز در حبس بسر می برند.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى