در : صفحه اول » حقوق بشر » خودسوزی جوان حاشیه نشین عرب احوازی

خودسوزی جوان حاشیه نشین عرب احوازی

 در تاریخ ٢٧ فروردین ماه ١٣٩٢ مهدی مجدم فرزند هادی ٣٢ ساله اهل کوی چهارصد دستگاه منطقه سپیدار احواز در اعتراض به بیکاری اش أقدام به خودسوزی کرد. این جوان احوازی جهت جستجوی کار به چندین أداره مراجعه کرده أما نتیجه ای نگرفته و گویا صبر او لبریز شده و در اقدامی اعتراض آمیز هنگام خروج استاندار حجازی از ساختمان أستانداری واقع در حد فاصل امانیه و کیانپارس در مقابل چشمان استاندار و همراهانش با ریختن بنزین برروی خود أقدام به خودسوزی نموده است.

مراجعات متعدد مهدی مجدم به إدارات و شرکتهای دولتی و خصوصی جهت یافتن کار بی نتیجه مانده ودر این راستا درخواست دیدار با استاندار را کرده که حراست به او أجازه ورود به استانداری را نداده است. در نتیجه هنگام خروج استاندار، وی أقدام به خودسوزی کرده که توسط نگهبانان خاموش شده و به بیمارستان طالقانی منتقل شده و در آنجا بستری شده است.

هم أکنون وضعیت سلامتی مهدی در اثر سوختگی ۶٠٪ وعفونت شدید خیلی وخیم أعلام شده و بین مرگ و زندگی گزارش شده است. خانواده مجدم که به شدت نگران وضعیت سلامتی فرزند خود هستند از سوی ماموران اطلاعات تهدید شده و از آنها خواسته شده است تا هیچگونه اظهاراتی درارتباط با مشکل فرزندشان نداشته باشند.

فقر مزمن و درصد بالای بیکاری میان جوانان عرب حتی به گفته مسؤلان و نمایندگان شهر در پارلمان، از حد ٣٠٪ گذشته است. این امر که ناشی از سیاستهای غیر مسؤلانه و تبعیض سیستماتیک در حق ملت عرب و استخدام غیر بومیان بجای بومیان عرب است در حالی صورت می گیرد که اقلیم عربی احواز بیش از۸۰ ثروت ایران و بیش از ۵۵% برق و آبی کشور را تأمین می کند.

قابل ذکر است که منطقه چهارصد دستگاه یکی از بیست منطقه بزرگ حاشیه نشین احواز است که هزاران عرب احوازی در فقروفلاکت شدیدی در آن به سر می برند. مناطق حاشیه نشین احواز از نبود آب لوله کشی، نبود معابر سالم، جمع شدن فاضلاب در امکان محل سکونت مردم، نبود هیچگونه امکانات بهداشتی، عدم دسترسی به انشعاب مجازبرق وگاز، نبود امکانات تحصیلی ومدارس، فقدان امکانات رفاهی، بالا بودن تراکم جمعیت، نسبت بیکاری بالای ۶۰ درصد رنج می برند. همچنین درآمد بیش از نود درصد این خانواده ها از ۲۰۰ دلار در ماه کمتر بوده و خانواده در فقر شدیدی به سر می برند.

 بنا به پژوهش های صورت گرفته از سوی دانشگاه شهید چمران احواز و به درخواست سازمان مسکن وشهرسازی “استان خوزستان”، در حدود نیم میلیون نفر حاشیه نشین شهر احواز هستند که ۹۸ درصد آنها عرب هستند. از لحاظ حاشیه نشینی گرچه شهر احواز با داشتن ۳۵ درصد جمعیت حاشیه نشین در رتبه دوم پس از مشهد قرار دارد اما از لحاظ ترکیب قومی حاشیه نشینان، مورد احواز در ایران بی نظیر است. در مشهد حاشیه نشینان همگی افغانی ویاعرب ها وکردهای جنگ زده و کوچ داده شده به این مناطق هستند در حالی که در احواز حاشیه نشینان، ساکنان اصلی اقلیم عربی احواز یا همان مردم عرب هستند.

 

نقشه مناطق حاشیه نشین احواز به شکل زیر است:

حاشیه نشینان احواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى