در : صفحه اول » اخبار » درخواست فوری گزارشگران ویژه سازمان ملل از ایران جهت توقف اعدام فعالان عرب

درخواست فوری گزارشگران ویژه سازمان ملل از ایران جهت توقف اعدام فعالان عرب

photo1

پادماز: امروز ۲۱ ماه مه ۲۰۱۴ گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواستند تا فورا اعدام دو فعال فرهنگی عرب احوازی را متوقف سازد .

گزراشگران حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی دو شهروند عرب اهل سوس (شوش) که در نوامبر سال ۲۰۱۲ به اتهام “جنگ با خدا” از سوی دادگاه انقلاب ایران به اعدام محکوم شده بودند، هشدار دادند.

بنا به گزارشها این دو زندانی عرب در معرض بدرفتاری و شکنجه شدیدروحی و جسمی قرار گرفته بودند. این دو زندانی عرب احوازی به مدت دو ماه از ارتباط با وکیل مدافع خود محروم بوده و خانواده هایشان نیز هیچگونه اطلاعی از وضعیت آنها و محل نگهداریشان نداشتند.

  احمد شهید (گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران)، کریستوفر هنز، ریتا ایزاک، گاربرییلا کنوال گزارشگران ویژه سازمان ملل نسبت به عدم مراعات حقوق این زندانیان احوازی در داشتن محاکمه عادلانه مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی به شدت اظهار نگرانی کردند.

 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل

به خانواده ها اجازه تماس با سازمانهای بین المللی را بدهید!

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواستند تا اولا اعدام فعالان عرب احوازی را متوقف ساخته و محاکمه ای عادلانه را برای آنها فراهم سازد.

ثانیا هرگونه فشار بر خانواده های متهمان ومجازات آنها جهت منع شان از تماس با سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل را متوقف سازد.

آنها از دولت ایران خواستند تا خانواده های چبیشاط و موسوی را از وضعیت و محل نگهداری فرزندانشان مطلع ساخته و مطابق قانون بین المللی و داخلی به خانواده ها و وکلای مدافع اجازه اطلاع از وضعیت زندانیان مذکور را بدهد.

متهمان احوازی براساس اعترافات اجباری که توسط تلویزیون دولتی در ژوئن ۲۰۱۳ پخش شده بود، محکوم به اعدام شدند. کارشناسان سازمان ملل در این زمینه گفتند که این زندانیان از ارتباط با وکیل مدافع خود و همچنین حتی از ارتباط با وکیل مدافع تعیین شده از سوی دادگاه نیز محروم شده بودند.

گزارشگران ویژه سازمان ملل افزودند: “زمان پخش این فیلم و همچنین محتوی آن حاکی از سوال برانگیز بودن استناد بر فیلم مذکور جهت محکوم کردن این فعالان عرب و درنظر گرفتن حکم اعدام برای آنها است.”  

 

جهت مشاهده متن بیانیه سازمان ملل کلمه زیر را کلیک کنید:

بیانیه

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى