در : صفحه اول » اخبار » ناامنی در احواز نشانی از بحران همه جانبه

ناامنی در احواز نشانی از بحران همه جانبه

p2

چهار جوان عرب با نامهای محمد غازی عبیداوی، سید رضا موسوی، یوسف عبیات و امین سودانی که در آتش سوزی قهوه خانه ای در کوی الثوره شهر احواز جان باختند

طی روزهای گذشته خبرهایی از چند حادثه ناگوار که منجر به کشته شدن چند جوان عرب احوازی شده است، در شبکه های اجتماعی و حتی وبسایتهای حکومتی منتشر شده است.

بنا بر اخبار منتشر شده چهار جوان عرب با نامهای محمد غازی عبیداوی، سید رضا موسوی، یوسف عبیات و امین سودانی در آتش سوزی قهوه خانه ای در کوی الثوره شهر احواز جان باختند و شماری دیگری در بیمارستان بستری شدند. گفته می شود که آتش سوزی در این قهوه خانه یک حادثه نبوده وتصادفی صورت نگرفته است. معترضان به این حادثه معتقدند که قهوه خانه ای که تنها با کلانتری محل ۲۰۰ متر فاصله دارد، بدون شک نیروهای انتظامی نسبت به آتش سوزی عمدی این قهوه خانه مقصر محسوب می شوند. بنا به گفته شاهدان نیروهای انتظامی در محل آتش سوزی حاضر نشده و کاملا بی مبالا عمل کرده است.

وهاب باوی

وهاب باوی

از طرف دیگر یک جوان عرب دیگر با نام وهاب باوی که در داروخانه ای شاغل بوده است در پی از کار بیکار شدن، علیه مسئولان داروخانه اعتراض کرده و خواهان پرداخت حقوق خود شده است. یک روز پس از این درگیری پیکر سوخته این جوان عرب در ساحل کارون پیدا شد.

عاملان و مسببان این دو حادثه دلخراش تاکنون بازداشت نشده اند و اقدام قابل ملاحظه ای در راستای بازداشت عاملان این حوادث از سوی دستگاه امنیتی ایران صورت نگرفته است.

بررسی عملکرد دستگاه امنیتی ایران در قبال این حوادث حکایت از اهمال عمدی وضعیت امنیتی مناطق مطلقا عرب نشین شهر احواز دارد. دولت ایران که با اجرای طرحهای عدید عرب ستیزانه، مردم عرب را از تمامی فرصتهای اشتغال و رقابت اقتصادی به کنار زده است، با خیالی خوش نظاره گر تبعات جانسوز و مخرب سیاستهای غیرانسانی اش علیه ملت عرب احواز است. رژیمی که غیر از تبعیض همه جانبه وسیستماتیک نژادی دغدغه ای دیگری ندارد، فقر، حاشیه نشینی، بیکاری و سیاه بختی را به وسعت در میان جامعه عرب گسترش داده و اکنون شاهد ثمره دهی شجره سیاه سیاستهای خویش است. بی شک رژیمی که خود بانی اصلی تبعیض و فقر و دیگر مسببات بروز ناامنی در سطح جامعه الاحواز است، خود مسئول اصلی قربانی شدن مردم بی گناه در اثر این ناامنی ها محسوب می شود.

از سوی دیگر مسئولان گماشته دولت ایران در احواز، در اقدامات مستمر و معنا دار به گسترش اختلافات اجتماعی و چند دسته گی در میان مردم عرب همواره اقدام ورزیده اند. اقدام صداوسیمای استان در احواز به گسترش قبلیه گرایی و افزایش حساسیتها میان گروههای اجتماعی احوازی، سیاستی برنامه ریزی شده از سوی دولت مرکزی ایران محسوب می شود.

علاوه بر این تلاش دستگاه تبلیغاتی رژیم جهت دامن زدن به اختلافات فرقه ای شیعه – سنی نوع دیگری از سیاستهای دولت ایران برای از هم پاشاندن ساختار اجتماعی ملت عرب احواز محسوب می شوند.

رژیم ایران با آگاهی تمام از تاثیر منفی ناامنی های داخلی بر گرایش افراد به هویت ملی عربی، سعی دارد تا از این عامل بعنوان حربه ای مهم در حمله به هویت احوازی سواستفاده کند.

از طرف دیگر رژیم سعی دارد تا در مقابل گریز مردم از تعامل با دستگاه قضایی این رژیم و عدم التزام به قوانین حکومتی که خود ناشی از عدم وجود هرگونه اعتماد مردمی به اشغالگران است، قبیله گرایی را تقویت کرده و در وضعیت بحرانی فعلی از آن حربه ای سازد برای نابودی اراده عمومی مردمی و درهم شکستن یکپارچگی جامعه احوازی.

آنچه روشن است، ناامنی در سطح جامعه احواز زاییده مستقیم سیاستهای ضدبشری دولت ایران در این اقلیم است؛ از تبعیض چیزی غیر از فقر و خشونت برون نیاید. و در این شرایط بحرانی که انسانهای بی گناه هر روزه قربانی سیاستهای دولت مرکزی ایران می شوند، این دولت همچنان از ارتباط مستقیم قشر روشنفکر و تحصیل کرده احوازی با جامعه احوازی ممانعت می کند و درعوض به جادوگرانی نظیر آخوندها اجازه میدهد تا خرافه و جهل و چنددسته گی را در سطح جامعه بپراکانند. در شرایطی که صداهای دلسوز و روشنگرانه احوازی دربند کشیده شده اند و از متن به حاشیه رانده شده اند، آخوندها و جاهلان با حمایت دستگاه تبلیغاتی رژیم، جامعه را بسوی انحطاط پیش می برند و مردم بی گناه را قربانی مصالح مرکزنشینان می سازند.

بخش سیاسی- جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى