در : صفحه اول » اخبار » وقتی زنان خفته برخیزند، کوهها به لرزه در خواهند آمد

وقتی زنان خفته برخیزند، کوهها به لرزه در خواهند آمد

Shadi

امروز شنبه هشتم ژوئن ۲۰۱۳ نشست حقوق بشری با محوریت مسائل حقوق زنان وملت ها در شهر لندن برگزار شد. دراین نشست که با حضور احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد شماری از زنان قربانی خشونت های جمهوری اسلامی ایران، جزئیات بدررفتاری های صورت گرفته درحقشان را بازگو کردند.

شادی امین یکی از سخنرانان این نشست اظهار داشت که دشمن ایران داخل ایران است. کار ما حقوق بشر است و افتخار می کنیم که گزارش هایی از نقض حقوق بشر ملت ها درایران به ویژه درباره زندانیان سیاسی آنها تهیه می کنیم. ما گزارشی در مورد عرب های احوازی تهیه کرده و همچنین گزارشی از نقض حقوق زنان و مسائل جنسیتی تهیه کرده ایم. این که گزارش ها ممکن است در محافل بین المللی  برای جنگ علیه ایران به کارگرفته شوند دلیل نمی شود که حقائق را نگویم. کسانی که مرتکب جنایت ها شده اند تا کنون درمسند حکومت هستند وبی عقوبت ماندن این جنایت ها سبب شده است تا این جانیان به جنایت های خود ادامه دهند.

دیگر سخنران این نشست خاطره معینی، به مورد مادران خاوران و إعدام های ده شصت و إعدام برادرش واعدام های مجاهدین پرداخته وخواهان محاکمه جنایتکاران و آمران و قاتلان فرزندان شان شد. وی کاندیدای فعلی ریاست جمهوری ایران را به دست داشتن دراین جنایت ها متهم کرد. درهمین راستا خاطره افزود: ” در خاوران به مادران ما توهین می کردند و حتى گلهائی که می بردیم تکه تکه می کردند و عکس های شهیدان را پاره  پاره می کنند. قبری از فرزندان مان پیدا نکردیم و تا الآن قبرعزیزانمان را نمی دانیم.”

استهر موجوایو از روندا دیگر سخنران این نشست بود که به کشتار روندا پرداخته وماجرای کشته شدن اعضای خانواده اش را شرح داد. وی انگیزه کشتار مردم رواندا را انگیزه های سیاسی معرفی کرد.

مریم سلیمان  از سودان در مورد کشتار وژنوساید دارفور سخنرانی کرد. وی اظهار داشت که شمار زیادی از بچه ها و زنان و مردان در این کشتار کشته شدند. مریم افزود: ” کشتار روندا فقط ١٠٠ روز طول کشید اما در دارفور کشتار مردم تا کنون ادامه دارد و گروهی که مرتکب این جنایت ها شده اند تا کنون حکومت می کند و بدون عقاب مانده اند.

منیره برادران دیگر شرکت کننده زن این نشست بود که در مورد حضور زنان در سیاست ، و فاجعه ده شصت وشرایط زندان زنان و همچنین اعدام برادرش بازگو کرد.

توبا توانگر عضو زن حزب کومله کوردستان جزئیات زندانی شدنش رابازگوکرد. وی در سال ۶۱ شمسی در کوردستان ایران دستگیر شده و درهنگام دستگیری حامله بوده است. وی که در ساعت ۴ صبح دستگیر شده بود در یک طویله زندانی بود. او درابتدا به ازدواج با یکی از مأمورین ویا إعدام تهدید شده بود. پس از آن وی مورد تجاوز قرار گرفته و ماموران حتى به بدن وی دست می زنند و سینه هایش را لمس کرده واو را مورد تعرض قرار داده بودند. پس از آن او را به سنندج منتقل کرده ودر زندان ساواک سنندج، محسن رضائی که اکنون کاندیدای ریاست جمهوری است او را بازجوئی کرده و مورد تهدید قرار داده است. وی در دوران حاملگی در زندان  زیر أنواع فشارها بوده و بچه وی در زندان بدنیا آمد. وی یک سال و نیم در زندان را با توهین وفحاشی وآزار جنسی سپری کرد.

 shahid

روژین محمدی سال١٣٩٠ بازداشت شده وبه آزار جنسی در حین بازداشت وبازجویی صحبت کرد. وی در زندان أوین بند ٢ الف زندانی بود وبا توهین، و الفاظ رکیک و شکنجه جنسی مواجه شد. وی به اعتراف اجباری تلویزیونی مجبور شده است. روژین بازجویش را دوست فیسبوک خود معرفی کرده که تمام مسائل شخصی اش را می دانست.

زارا دیگر زن شرکت کننده دراین نشست بود که جزئیات تجاوز وآزار جنسی بازجویان به خود را بازگو کرد.

دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل براى وضعیت حقوق بشر درایران، که در این نشست شرکت داشته اظهار داشت:

در سال هاى گذشته، گزارشگران ویژه دیگرى به ایران رفته اند، موارد نقض حقوق زنان را ثبت کرده اند و توصیه هایى براى بهبود وضعیت زنان و پایان دادن به خشونت علیه زنان داده اند. ایران متاسفانه در این زمینه فعال نبوده است. در ماه هاى دیگه، بار دیگر وضعیت زنان در ایران بررسى خواهد شد.

بسیار مهم است که حقیقت گفته شود و تجربه هاى نقض حقوق زنان بیان و ثبت شود. ایران مى گوید وضعیت خوب است و موارد نقض حقوق زنان را قبول نمى کند. بسیارى از کشورها به همین دلیل در گذشته راى به تصویب قطعنامه علیه ایران نداده اند. اما با ثبت و بیان بیشتر موارد نقض حقوق بشر و زنان، کشورهاى دیگرى در سال هاى اخیر با تصویب قطعنامه موافقت کرده اند. پس مهم است که حقیقت و تجربیات نقض حقوق بشر گفته شود و ثبت شود.

دکتر شهید، آمار و مواردى از نقض حقوق زنان در خانه و محیط کار در ایران را که در تحقیقات و مصاحبه هایش به آنها دسترسى یافته بیان مى کند. همچنین به میزان پایین مشارکت سیاسى زنان و حضور آنها در رده هاى بالاى مدیریت سیاسى، از جمله عدم حضور زنان بین نامزدهاى انتخابات ریاست جمهورى ایران اشاره مى کند.

آقاى شهید همچنین به موارد اذیت و آزار، دستگیرى، ممنوع الخروج شدن و خصوصا شکنجه فعالان حقوق زنان در ایران اشاره مى کند. او مى گوید موارد شکنجه زندانیان سیاسى در ایران متاسفانه زیاد بوده، خصوصا شکنجه جنسى و روانى، و بیش از هشتاد مصاحبه با افرادى داشته که در ایران مورد شکنجه قرار گرفته اند، که خشونت جنسى و تجاوز به زندانیان زن سیاسى بیشتر از مردان بوده است.

احمد شهید مى گوید ایران تلاش مى کند به جامعه جهانى بگوید که وضعیت حقوق بشر و زنان در ایران خوب است در حالى که اینطور نیست. به همین دلیل ثبت موارد نقض حقوق بشر، از جمله پروژه تحقیقى سازمان عدالت براى ایران جهت ثبت شکنجه جنسى علیه زندانیان سیاسى زن بسیار مهم است. ثبت این تجربه ها به سازمان ملل، کمیسیون هاى حقیقت یاب و تریبونال هایى که در آینده برگزار شود بسیار کمک خواهد کرد.

احمد شهید نیز به نقض حقوق اتنیکی پرداخته وبرخی از نقص های صورت گرفته را برشمرد.

شادى صدر در سخنان پایانى نشست مى گوید، دلیل برگزارى چنین نشستی و دعوت زنانى مثل زارا، روژین و توبا براى تعریف کردن تجربه هاى دردناکشان در فضاى عمومى این است که تابوى صحبت از شکنجه جنسى شکسته شود. صحبت کردن از و شنیدن این تجربه هاى دردناک اصلا آسان نیست، اما این مسئولیت مشترک همه ماست که به آنها که صدا ندارند صدا دهیم و کمک کنیم تجربه هاى دردناک خود از شکنجه جنسى را به اطلاع بقیه برسانند. ما اعتقاد داریم بیان این تجربه ها به دادخواهى و برقرارى عدالت کمک خواهد کرد.

در این نشست نیز مستندى درباره تجاوز به دختران باکره زندانى سیاسى پیش از اعدام پخش شد. در این مستند خانواده ها و زنان زندانى سیاسى سابق شهادت مى دهند که در مواردى اعضاى سپاه به اجبار با دختران باکره پیش از اعدام ازدواج مى کردند تا مشکل شرعى اعدام دختر باکره برطرف شود.

قابل ذکر است که فعالان حقوق بشر عرب احوازی نیزدراین نشست مشارکت کردند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى