در : صفحه اول » اخبار » آلودگی هوای احواز به ۲۵ برابر حد مجاز رسید

آلودگی هوای احواز به ۲۵ برابر حد مجاز رسید

مردم به سختی نفس می کشند

به گزارش خبرگزاریهای داخلی ایران، آلودگی ذرات گرد و غبار در اقلیم احواز به ۲۵ برابر حد مجاز رسید.

بر اساس اعلام سازمان های بین المللی میزان مجاز وجود ذرات معلق گرد و غبار در هوا با حجم حداقل ۱۰ میکرون (PM10)، ۱۵۰ میکروگرم است که صبح امروز میزان ذرات معلق در هوای شهرستان قنیطره (دزفول) به سه هزار و ۶۵۶ یعنی ۲۵ برابر حد مجاز رسید.

به همین علت خیابان های شهرهای اقلیم احواز بسیار خلوت بوده و سکوت همه جا را فرا گرفته است. آسمان زرد رنگ شهرهای احواز باعث شده مردم به سختی نفس بکشند. این شرایط برای افراد روزه دار غیر قابل تحمل است. همه کارکنان بخش های دولتی و بخش خصوصی تا ساعت هشت صبح در انتظار تعطیلی محل کار بودند اما به علت عدم تعطیلی ادارات توسط فرمانداری به اجبار در محل کار خود حاضر شدند.

شهریار عسگری مسئول اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست احواز گفت: میزان وجود ذرات گرد و غبار در شهر قنیطره (دزفول) سه هزار و ۶۵۶، مسجدسلیمان دو هزار و ۱۰۰، معشور یک هزار و ۶۹۵، فلاحیه یک هزار و ۲۴۱ و در شهر احواز نیز یک هزار و ۲۰۰ میکروگرم بر متر مربع است.

سازمانهای بین المللی حد مجاز ذرات ریزتر گردوغبار نظیر ذرات با حجم کمتر از ۵ یا ۲٫۵ میکرون (PM2.5) را میزانی میان ۱۵ تا ۳۵ میکروگرم در متر مکعب معرفی کرده اند. بنا به گزارشهای قبلی که پادماز به نقل از پژوهشگرانی در دانشگاه احواز منتشر کرده است طوفانهای شن اقلیم احواز حاوی ذرات با حجم کمتر از ۲٫۵ میکرون هستند و حد مجاز مربوط به ذرات PM2.5  باید در احواز رعایت شود.

 

شایان ذکر است که ذرات آلاینده هوا با غلظت ۲۵ میکروگرم برای جان انسانها خطرناک محسوب می شوند و متخصصین سلامتی هوا این میزان از آلودگی را، کشنده می دانند. این در حالی است که بنا بر آمارهای رسمی هواشناسی رژیم، در شهر احواز، غلظت این مواد خطرناک در بیشتر روزهای سال از ۴۰۰۰ میکروگرم در متر مکعب گذشته و در مواقعی نیزبه ۹۴۰۰ میکروگرم در مترمکعب نیز رسیده است.

آلودگی شدید هوای احواز که خود نتیجه سدسازیهای بی رویه ایران بر رودخانه های غرب کوهستان زاگرس است، سالانه جان بیش از ۴۰۰۰ احوازی را می گیرد. انواع سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی و رئوی از تبعات مستقیم بحران محیط زیست در اقلیم احواز است که بطور مستقیم بر جان مردم این اقلیم تاثیر می گذارد.

 پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى