در : صفحه اول » اخبار » اروپا احکام اعدام غیرعادلانه فعالان عرب احوازی را پیگیری می کند

اروپا احکام اعدام غیرعادلانه فعالان عرب احوازی را پیگیری می کند

اروپا احکام اعدام غیرعادلانه فعالان عرب احوازی را پیگیری می کند

پارلمان اروپا امروز ۶ مه ۲۰۱۴ در نامه ای اعلام کرد که موضوع صدور غیرعادلانه احکام اعدام فعالان سیاسی عرب احوازی را پیگیری می کند.

در نامه ای که رئیس اداره اجرایی آن را ارسال کرده آمده است؛ ما در پارلمان اروپا از نزدیک موضوع احکام اعدام سید خالد موسوی و علی چبیشاط دو زندانی سیاسی عرب احوازی را پیگیری می کنیم.

در ادامه نیز آمده است؛ نگرانی مردم از خطر اعدام قریب الوقوع این دو فعال سیاسی برای ما قابل فهم است. ما در این زمینه تمام تلاش خود را برای توقف احکام اعدام این دو زندانی سیاسی به کار گرفته ایم.

علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی ۲۰آبان ۱۳۹۱در روستای  کعب خلف مسلم از توابع شهرستان سوسا/شوش در اقلیم احواز٬ بازداشت شدند. آنها به مدت هفت ماه بدون دسترسی به وکیل و اعضای خانواده‌شان در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز حبس بودند.

طی مدت حبس غیرقانونی این سه تن در سلول‌های انفرادی٬ مقامات امنیتی آنها را به منظور اعتراف برای دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل در نزدیکی روستای کعب خلف مسلم در مهر ماه ۱۳۹۱در معرض شکنجه‌های شدید  قرار دادند.به غیر از این اعترافات اجباری، شواهد دیگری بر دست داشتن این افراد در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل وجود ندارد.

۱۸شهریور ۱۳۹۲٬ قاضی شعبه چهارم دادگاه انقلاب احواز٬ این سه مرد را به «محاربه» محکوم کرد. بر اساس این حکم علی چبیشاط و خالد موسوی به اعدام و سلمان چایانی به ۲۵سال حبس (که باید به صورت تبعید در شهر یزد س‍‍پری شود) محکوم شدند.

سازمان عدالت برای ایران نیز در آذرماه  ۱۳۹۲طی یک درخواست فوری خطاب به شماری از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد، خواهان رسیدگی به شکنجه سه فعال فرهنگی عرب احوازی در ایران شد و هشدار داد که در پی محاکمه ناعادلانه این سه تن در دادگاه انقلاب احواز، خطر اعدام به صورت جدی آنها را تهدید می‌کند.

این درخواست در پی پخش اعترافات اجباری این سه تن، از پرس تی وی، شبکه تلوزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. براساس قوانین سازمان ملل، گزارشگران ویژه  سازمان ملل موظف هستند که در پی دریافت این شکایت‌نامه، با ارسال این اطلاعات به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از او درباره این پرونده توضیح بخواهند.

از: کریم دحیمی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى