در : صفحه اول » اخبار » افزایش نسبت بی سوادی در بین مردم عرب احواز

افزایش نسبت بی سوادی در بین مردم عرب احواز

fl2

بنا به گزارش رسمی سازمان آموزش وپرورش احواز شهرهای حمیدیه، شاوور و فلاحیه داری بالاترین نسبت بی سوادی در احواز می باشند. بر اساس آمار رسمی آموزش وپرورش، شهر حمیدیه با ۴هزار و ۸۴۱ نفر بالا‌ترین آمار بی‌سوادی در بین شهرهای احوازی دار می باشد. در اقلیم احواز تعداد ۶۵۰ هزار بی سواد وجود دارد، که ۲۰۰ هزار نفر از آنها اولیای دانش آموزان هستند. به عبارتی دیگز ۴۵۰ هزار نفر از بیسوادان احواز کسانی هستند که یا هنوز ازدواج نکرده و یا در سنین کودکی ونوجوانی بسر می برند.

در حال حاضر، در بین اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان، شهرستان حمیدیه نسبت به جمعیت شهر، با ۴هزار و ۸۴۱ نفر بالا‌ترین آمار و در واقع رتبه اول بی‌سوادی را دارد. پس از آن شهرستان شاور با تعداد ۴ هزار و ۲۹۱ نفر به تناسب جمعیت شهر در رتبه دوم بی‌سوادی است. رتبه سوم مربوط به شهرستان فلاحیه است که ۲ هزار و ۳۶۲ نفر اولیای بی‌سواد دارد.

این در حالی است که در ابتدای سال تحصیلی جاری ۵۰ درصد از نوآموزان واجد شرایط از راه یابی به دوره های پیش دبستانی محروم شده اند. در حال حاضر بیش از ۹۴ هزار نوآموز واجد شرایط در احواز وجود دارد در حالی که برنامه آموزش‌وپرورش برای پوشش‌ نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی، ۴۵ هزار نفر یعنی کمتر از ۵۰ درصد. مسئولان آموزش وپرورش علت این امر را نبود امکانات وعدم تخصیص اعتبارات لازم بیان کردند، در حالی که محمد تقی زاده مدیر آموزش وپرورش احواز در سخنانی متناقض دم از تأمین منابع اعتباری زده و ادعا کرده که مشکلی از لحاظ تأمین هزینه ریشه کنی بیسوادی وجود ندارد.

در همین زمینه سایت بروال در گزارشی کمبود امکانات آموزشی را یکی از عوامل اساسی افزایش بی سوادی می داند. این سایت خبری از قول یکی از آموزشیاران روستای قلعه چنعان نقل میکند که اهالی روستا اشتیاق فراوانی برای درس خواندن دارند، ولی کمبود امکانات مانع این امر می شود. بر اساس اظهارت مدیر آموزش وپرورش کوت عبدالله، میزان بی سوادی در این منطقه در حال افزایش می باشد، بطوری که تعداد ۵۵۰۰ بی سواد در این منطقه شناسایی شده اند.

فعالان حقوق فرهنگی احوازی آمار واقعی بیسوادی را بیش از این میدانند. زیرا که روش شناسایی افراد بی سواد، بر اساس رویه های قدیمی و غیر استاندارد می باشد.

عدم توزیع عادلانه فضای آموزشی یکی دیگر از معضلاتی است که مردم احواز با آن دست به گریبانند. در شهر احواز بر اساس یک آمار از ۷۵۰ فضای آموزشی تنها ۸۰ فضا در مناطق حاشیه‌نشین قرار دارد، این درحالی است که ساکنان مناطق حاشیه‌نشین یک سوم کل شهرستان هستند و به‌طور طبیعی باید بیش از ۲۵۰ فضای آموزشی داشته باشند در حالی که تنها حدود ۳۰ درصد این رقم تخصیص داده شده‌ است.

دیگر شهرستان‌ها و روستاهای احواز وضعیتی مشابهی دارند، به طوری که برخی روستاها بدون فضای آموزشی و بعضی هم تنها یک مدرسه برای همه پایه‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دارند که اکثر این فضاها فرسوده است.

لازم به یادآوری است که افزایش میزان بی سوادی و نبود امکانات آموزشی در احواز در حالی صورت می گیرد که مردم این منطقه بر دریایی از ثروات خدادادی زندگی می کنند، که توسط دولت مرکزی ایران به غارت رفته وخرج دیگر شهرهای مرکزی می گردد ویا هزینه تهیه سلاح هسته ای و دخالت در امور دیگر کشورها می گردد.

جدول زیر بیانگر میزان بیسوادی در برخی شهرهای احواز می باشد، که از داده های سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار استخراج شده است.

11

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکرتیک مردم عرب احواز- بخش حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى