در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » افشاگری فوتبالیست برجسته احوازی درباره تبعیض نژادی

افشاگری فوتبالیست برجسته احوازی درباره تبعیض نژادی

افشاگری فوتبالیست برجسته احوازی درباره تبعیض نژادی

حردانی: کعبی فقط گوشه ای از تبعیض قومیتی در باشگاه استقلال احواز را فاش کرد

عادل حردانی، بازیکن سابق استقلال و فولاد احواز، روز پنج شنبه ۲۱ اگوست ۲۰۱۴ در گفت و گو با العربیه.نت گفت که حسین کعبی تنها بخشی از باند بازی و تبعیض قومیتی در باشگاه استقلال احواز را فاش کرد.
حسین کعبی ملی پوش سابق فوتبال ایران و تیم های احواز اخیرا در مصاحبه ای نسبت به حذف بازیکنان عرب از تیم فوتبال استقلال احواز و جایگزین کردن لرها به جای آنها اعتراض کرده و برای نخستین بار از باندبازی و تبعیض نژادی در این تیم پرده برداشت.

حردانی که سابقه مربیگری و بازی در تیم های مطرح احواز از جمله استقلال و فولاد و همچنین استقلال و پیکان تهران را در کارنامه خود دارد گفت: “من (عادل حردانی) ، ابراهیم تهامی ، سیروس نعمتی زاده ، رحیم حلفی ، ناجی بداوی(ملی پوش سابق) و بسیاری دیگر از بازیکنان به دلیل همین تبعیض نژادی از جمله قومیت گرایی سران فوتبال در احواز، از تیم های این خطه برکنار شدیم.”

حردانی که هم اکنون در بریتانیا به سر می برد، در بخشی از این مصاحبه گفت: “اکنون بازیکنانی نظیر داریوش یزدنی، عبدالله ویسی، سهراب بختیاری زاده و مجید باقری نیا که همگی « لر» هستند مسئولیت باشگاههای مطرح احواز نظیر فولاد و استقلال احواز را بر عهده دارند، در حالی که بازیکنان پیشکسوت و مطرح دهه هفتاد و هشتاد هجری شمسی در احواز ، اکثرا عرب هستند.”

حردانی به سولات العربیه.نت اینگونه پاسخ داد:
چرا اینگونه با حسین کعبی از سوی مسئولان استقلال احواز برخورد شد، در حالیکه او سالها برای فوتبال ایران خدمت کرده است؟

“آنها رویه حذف بازیکنان عرب را در پیش گرفته اند. آنها به دنبال حذف کسانی بوده و هستند که برای جوانان احواز به عنوان الگو در آمده اند . فولاد در اولین سال قهرمانی، که بگویج مربیگری آنها را بر عهده داشت، بهترین بازیکنان این تیم عرب بودند از جمله آنها مکی شریفی ، حسین کعبی ، ناجی بداوی ، جلال کاملی مفرد اما اکنون اینگونه نیست . در استقلال احواز هم من (عادل حردانی)، رحیم حلفی ، سیامک و سیروس نعمتی نژاد ، مرحوم رضا داوودی ، خلف نیسی ، عبدالرضا سعدی ، احمد خدریان ، حبیب خدریان از بازیکنان اصلی استقلال بودیم و از یازده بازیکن اصلی ۹ و بعضی وقتها ۱۰ نفر عرب بودند. اما از این لحاظ وضع کنونی این تیم بر عکس شده است . در مورد حسین کعبی هم باید بگویم که او در تمام سطوح فوتبال موفق بود. کمتر کسی در فوتبال احواز سراغ داریم که برای فوتبال ملی نوجوانان ، جوانان ، امید و بزرگسالان بازی کرده است. از کعبی باید در یک بازی بین المللی قدردانی می شد نه اینکه به این شکل علیه او بگویند و بنویسند . متاسفانه با کعبی همان برخوردی را کردند که پیشتر با دیگر بازیکنان عرب کرده بودند.”

آیا شما هم با چنین برخوردهای تبعیض آمیزی مواجه شده اید ؟

“در سال ۷۹ که در پیکان تهران به بازی مشغول بودم علی اصغر باقریان و عباس نواصر زاده با من تماس گرفتند و از من خواستند به فولاد احواز بیایم . در حالی که در نیم فصل اول سال ۷۹ طبق نظر سرمربی تیم به عنوان بهترین بازیکن فولاد معرفی شدم، ناگهان در نیم فصل دوم همه چیز برعکس شد و اقایان نظر خود را نسبت من عوض کردند، در حالی که من بهترین بازی ها را ارائه می دادم . یکی از کسانی که مسبب اختلاف من با باشگاه شد همین آقای پورکیانی که در آن موقع سرپرست فولاد احواز بود. این شخص از همان موقع ضدیت خود را با بازیکنان عرب نشان داد. همین شخص طی گزارش های کذب به مدیر باشگاه می داد تا بازیکنان مطرح عرب را از چرخه بازی حذف کند و آنها گزارش های او را به دلیل اینکه هم قوم آنها است بدون بررسی قبول می کردند. حذف بازیکنان مطرح عرب احوازی دهه هفتاد که سیستماتیک صورت می گرفت، منجر به آن شد که در حال حاضر مربیان تیم های مطرح احواز در لیگ برتر و لیگ یک همه غیر عرب هستند.”

“مثال دیگری را برای شما بیاورم سالی که تیم استقلال احواز را قهرمان لیگ دسته دو کشور کردم، در جلسه ای از مسئولان خواستم که برای تقویت تیم در فصل جدید بازیکنان بهتری جذب کنیم و در مدت ۴۰ روز ۳۰۰ بازیکن را تست کردم و در پایان بازیکنانی را بدون توجه به قومیت آنها انتخاب و به مدیریت باشگاه معرفی کردم. اما آقای کارون یعقوبی با اظهار نظری غیر منصفانه عجیب به من گفت که شما تیم را عرب کرده اید در حالی که از ۳۰ نفری که انتخاب کردم ۲۰ نفر آنها غیر عرب بودند و تنها ۱۰ نفر عرب بودند. متاسفانه از این گونه برخوردها در بین مسئولان فوتبال در تمام سطوح بوده و هست. حتی کلاس های مربیگری فوتبال را بر اساس همین تبعیض قومیتی انتخاب می کردند به عنوان مثال من با کلی سابقه فوتبال در سطح ملی ، پس از هشت سال درگیری و التماس موفق به راه یابی به این کلاس ها شدم .”

در دهه هفتاد و هشتاد بیش از هشتاد درصد بازیکنان استقلال احواز را بازیکنان بومی تشکیل می دادند ، چه شده که اکنون اینگونه نیست ؟

“این به مسائل زیادی بر می گردد. علاوه بر تبعیض در میان بازیکنان بومی و غیر بومی که بخشی از آنها ذکر شد، مسئولان استان حتی زمین های خاکی مناطق عرب که منبع بازیکن سازی برای تیم های مطرح احوازی بودند ، توسط شهرداری ها به بازارچه یا اتوبان تبدیل کردند. و تنها تفریح جوانان عرب از بین رفت. در همین مناطق اکنون اعتیاد به جای ورزش رواج یافته است. با این رویه تا یکی دو سال آینده هیچ بازیکن عربی در استان نخواهد ماند.”

برخورد رسانه های داخلی مانند “تابناک” با بازیکنان بومی را چگونه می بینید ؟

“اگر حسین کعبی خلافی کرده مسئولان استان و فدراسیون فوتبال از آن بی خبر نبوده اند. آیا در مقابل، خرید کارت های خدمت تقلبی برای آرش افشین یا بختیار رحمانی باز هم مقصر حسین کعبی است؟ و آیا تابناک باز هم با این مسئله اینگونه برخورد کرد؟ تقلب در ذات این مسئولان است ، اینها بروند نخست خود را اصلاح کنند.”

آیا تاکنون ، مسئله مظلومیت بازیکنان بومی احواز را با مقام های استان مطرح کرده اید؟

“دو دهه است که مسئولیت پست های کلیدی استان به دست برادران لر افتاده که اکثر آنها به شکلی با سپاه و بسیج در ارتباط هستند. بنا بر این امید چندانی به اعتراض یا شکایت نیست . پیشتر برخی از عرب های احواز از تسلط و نفوذ شوشتری ها یا دزفولی ها می نالیدند اما اکنون تقریبا تمام پست ها کلیدی و غیر کلیدی استان به دست قومیتی خاص افتاده و همه از این امر می نالند. نمایندهای مجلس هم که وضعشان معلوم است.”

اکنون شما به عنوان تحلیلگر در رسانه های تلویزیونی فارسی زبان به اظهار نظر در زمینه فوتبال می پردازید . اوضاع کنونی استقلال احواز را چگونه می بینید؟

“عبدالله ویسی کسی است که با پشتیبانی هم قومی های خود در احواز به مربیگری این تیم رسید . استقلال با مربیگری ایشان در سال قبل با خوش شانسی در لیگ برتر ماند . بر اساس قانون فوتبال مربیانی که نتایج رضایت بخشی کسب نکنند یا خود یا از سوی مسئولان کنار می روند. اما باند بازی در استقلال و حمایت های بی دریغ مسئولین هم قوم ایشان سبب ماندگاری ویسی شده است . اکنون هم این تیم در قعر جدول لیگ قرار دارد ، حال در نظر بگیرید که مربی این تیم عادل حردانی باشد آن وقت تصور کنید که چه بلایی سر او می آوردند. اینها از تدارکاتچی عرب این تیم (استقلال احواز) هم نگذشتند.”

 

منبع: العربیه فارسی

 * پادماز بجای نامهای فارسی شده از نامهای مردمی و عربی استفاده کرده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى