در : صفحه اول » اخبار » امنیت غذایی احواز در خطر است

امنیت غذایی احواز در خطر است

امنیت غذایی احواز در خطر است

عدم گسترش آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مواد غذایی خصوصی در احواز و محدودیت فضا و امکانات آزمایشگاهی معاونت غذا و دارو و آزمایشگاه‌های رفرانس از چالش‌های پیش روی در رسیدن به امنیت غذایی در اقلیم احواز است.

بنا به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی احواز : در احواز از خدود  ۵ سال پیش تاکنون همایش روز جهانی غذای سالم برگزار شده و برنامه‌هایی که در این اقلیم مورد پیگیری قرار می‌گرفتند، شامل بررسی چالش‌های موجود در زمینه بهبود صنایع غدایی، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنایع غذایی و برپایی نمایشگاه محصولات غذایی سنتی بوده است.

از جمله مشکلات و چالش‌های رسیدن به امنیت غذایی مناسب در اقلیم می‌توان به پایش نشدن مناسب سلامت مواد اولیه با توجه به وجود آلاینده‌های مختلف زیست محیطی، سموم دفع آفات، آلودگی‌های مختلف میکروبی و فلزی، نبود شاخص‌های پایش و ارزیابی سلامت مواد آلوده وارد شده از مرزهای غیرقانونی، تولید صنفی و حتی  تولیدات غیر قانونی و زیرزمینی مواد غذایی و نبود تشکیلات صنفی صنایع تولید کننده مواد غذایی در اقلیم اشاره کرد.

وی افزود: تقلب در مواد غذایی از جمله استفاده از مواد محافظ و آنتی‌بیوتیک‌ها در مواد خام اولیه یا فراورده ‌ای نهایی و مشکلات اقتصادی تولیدکننده مواد غذایی که سبب غیرفعال شدن برخی صنایع شده است، از دیگر مشکلات این حوزه است.

اقرار به لزوم دسترسی آحاد مردم به ماده غذایی در منشور جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۶۶ وارد شده بود و از آن به بعد نیز به عنوان یک حق اصلی مردم به ثبت رسید.

سال ۲۰۱۴ نیز بنا به پیشنهاد سازمان کشاورزی و مواد غذایی جهان(فائو) به عنوان “سال کشاورزی خانوادگی” نامگذاری شده است. رژیم جمهوری اسلامی ایران هر ساله صدها هکتار از زمین های کشاورزی خانواده های بومی عرب را مصادره و در زمره طرح های امنیتی و نظامی از آنها بهره بردای می کند.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز / حقوق بشر

 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى