در : صفحه اول » اخبار » بازداشت گسترده فعالان عرب احوازی در شهرستان تستر

بازداشت گسترده فعالان عرب احوازی در شهرستان تستر

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی، دیروز سه شنبه۲۵ آوریل ۲۰۱۷ (۵ اردیبهشت ۱۳۹۶)  حدود ۱۷ الی ۲۵ تن از اهالی کوی تفکیر از توابع شهرستان تستر (شوشتر) توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شدند.
به گفته منابع محلی، ماموران امنیتی بدون داشتن حکم دستگیری این افراد را که گویا در یک جا تجمع کرده بودند  پس از بازداشت آنها را به مکان نامعلومی منتقل نمودند. فعالان حقوق بشر احوازی توانستند اسامی هفت از دستگیر شدگان را شرح ذیل مشخص کنند:
۱- جمعه رمضان
۲- بشیر سویهی
۳- رسول ساری
۴- سعید ساری
۵- احمد چلداوی
۶- حسن کعب
۷- على کعب
خانواده و بستگان دستگیر شدگان تا کنون از وضعیت فرزندان خود  و مکان نگهداری آنها بی خبر هستند.
فعالان حقوق بشر احوازی معتقدند که این دستگیریها برای جلوگیری از برگزاری تجمعاتی که همه ساله در ماه آوریل برپا می کردد صورت گرفته است. مردم شهرهای مختلف احواز همه ساله در ماه آوریل در یادآوری اشغال احواز توسط نیروهای رضا خان در ۲۰ آوریل ۱۹۲۵، و بزرگداشت انتفاضه ۱۵ آوریل ۲۰۰۵، اقدام به برپایی گردهمایی و تظاهرات اعتراض آمیز می نمایند. بنا به گفته فعالان حقوق بشر احوازی نیروهای امنیتی ایران همه ساله در ماه آوریل اقدام به دستگیریهای گسترده ای در شهرهای مختلف احواز می نمایند تا با ایجاد رعب و وحشت مانع برپایی این تجمعات اعتراض آمیز شوند.
غالباً این دستگیریها با اتهاماتی از قبیل تهدید امنیت ملی و یا فعالیتهای مذهبی سنی صورت می گیرد.
 ایران یکی از کشورهایی است که در آن حقوق اقلیتهای قومی، دینی، و دگرباشان بشکل وسیعی نقض و نادیده گرفته میشود. در این میان اهل سنت اقلیم احواز با ظلم مضاعفی مواجه هستند. از یک طرف حقوق ملی آنها از جانب حکومت مرکزی پایمال شده و از طرفی دیگر به خاطر مذهب تسنن مورد آزار و اذیت قرار گرفته بطوری که از دستگیریهای سال گذشته اقلیم احواز نسبت زیادی از آنها مربوط به اهل سنت میباشد. این برخورد دوگانه و تبعیض آمیز حکومت مرکزی ایران ناقض تمام معاهده ها و پیمانهای بین المللی حقوق بشر میباشد که در ذیل به برخی از این معاهده ها اشاره میشود:
–   ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هیچ‌کس را نباید خودسرانه دستگیر، توقیف یا تبعید کرد.
– ماده ۲۰ بند۱) – هرکس حق آزادی تجمع و ایجاد تشکل مسالمت‌آمیز را دارد
– بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد.
– بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
– ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
– ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
– بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
– بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد.
– بند ۱ و ۲ ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند.
– بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
 
جنبش ملی دموکراتیک عرب احواز – بخش حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى