در : صفحه اول » جنبش ملی » بیانیه های جنبش » بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز به مناسبت هشتمین سالیاد انتفاضه ملی سال ۲۰۰۵

بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز به مناسبت هشتمین سالیاد انتفاضه ملی سال ۲۰۰۵

الاحواز

 

ملت شریف و مبارز و آزادی خواه الاحواز

مادران بزرگوار شهدا و اسیران دربند کارزار ملی  آزادی الاحواز

خواهران و برادران مبارز اسیر در زندان های دولت اشغالگر ایران

به خوبی آگاه هستید که بیستم آوریل یاد آور حادثه ای تلخ در تاریخ سرزمین ماست. در بیستم آوریل ۱۹۲۵ سرزمین الاحواز و شهر محمره پایتخت آن توسط نیروهای نظامی ایران اشغال گردید. در چرایی اشغال الاحواز همین بس که جهان سرمایه داری در آن زمان برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم تازه شکل گرفته به وسیله  بلشویک ها در روسیه(بعدها، اتحاد جماهیر شوروی) نیازمند تشکیل دولت های مقتدر در گرداگرد شوروی بود، تا انقلاب روسیه را محاصره و از توسعه آن جلوگیری کند.

به همین دلیل یقه سفید های غرب تصمیم گرفتند برای عبور از خطری که سرمایه های آنها از جمله مناطق تحت نفوذ آنان را تهدید می کرد از کیسه خلیفه ببخشند، تا از گسترش کمونیسم جلوگیری کنند. در این میان ملت ما از حلقه های ضعیف در سیاست آن روزگار بود. فرهنگ قبیله ای، انحصار حکومت در یک خانواده وعشیره، اختلافات قبیله ای، ظلم و استبداد حاکم در نهادهای سیاسی موجود، عدم توسعه یافتگی، غلبه احساس تعلق به قبیله بر احساس تعلق به ملت و سرزمین ملی و مادری، حمایت برخی از ملاهای مقیم نجف و محمره و خفاجیه از دولت ایران به عنوان تنها دولت شیعیان در سطح جهان، فعال نبودن سازمان های بین المللی برای حمایت از حقوق ملی ملت های متعرض شده از سوی اشغالگران، هیاهوی جهان تازه خارج شده از جنگ جهانی اول، جهان عرب تحت اشغال عثمانی و بعدا بریطانیا و….. باعث گردید که جهان سرمایه داری ملت و سرزمین ما را به عنوان یک ثروت به دولت فارس ببخشد تا سرباز سرمایه داری باشیم در رکاب فارس ها و برای دفاع از منافع غرب سرمایه داری در مقابل کمونیسم.

تسلیم ملت الاحواز و ثروت های آنها به حکومت وقت تهران کافی نبود، حکومت تهران با یورش مسلحانه ، اشغال و تشکیل حکومت نظامی در الاحواز تمامی سرمایه های معنوی و مادی ملت ما را به یغما برد.

از آن روز تلخ تا به حال که ۸۸ سال می گذرد، روزانه شاهد تحقیر، انکار و غارت ثروت های سرزمین خود بوده و هستیم. به خوبی می دانید که دولت های متوالی اشغالگران در طی ۸۸ سال تا به حال تمامی اعتراضات مدنی شما ملت عرب را با گلوله پاسخ دادند. آگاه هستید که در انتفاضه های متکرر شما، تنها پاسخی که دریافتید، کوچ اجباری، مصادره اموال و املاک شما توسط دولت ایران، تغییر نام شهرها، روستاها و خیابان های محل سکونت از عربی به فارسی وچنین نیز نامگذاری اجباری نوزادان شما به نام های فارسی بود، که بیشتر آن نامها رویکردی فارس گرایانه بر شخصیت انسان احوازی تحمیل می کنند.

ملت اسیر الاحواز؛

از روز اشغال الاحواز در ۲۰ آوریل ۱۹۲۵  تا  زمان کشتن شیخ خزعل توسط دولت ایران در سال ۱۹۳۶ در تهران و بعد از آن چندین و چند نهضت ملی از جمله رو به رو شدن با سایر طرح ها و برنامه های سیاسی دیکتاتور اشغالگر، قیام محیی الزبیگ، قیام مردم میناو، چندین قیام در محمره و چندین نهضت دیگر با بمباران و نابودی شهرها و روستاها رو برو شدیم و جمعیت چند هزار نفری از مردم “سهل میسان” به شمال ایران تبعید شدند.

 نتیجه طبیعی عملکرد اشغالگران در الاحواز به جز غارت ثروت های ملی و دیگر ضررهای مادی ومعنوی که متوجه شما شد، ضررهای بسیار خطرناک تر دیگری داشته و دارد.

 به اسارت در آمدن فکر و اندیشه شهروند احوازی مهمترین دلیل ادامه اشغالگری ایران در الاحواز است. مجبور ساختن فرزندان سرزمین اشغالی الاحواز به تحصیل به زبان فارسی و تغییر دیدگاه شهروندان عرب منجر به خدشه هویت ملی ما شد. جنگ هویتی دشمن اشغالگر بر علیه ما البته از سوی شما ملت بزرگوار عرب در الاحواز با مبارزه و مقاومت ملی فراگیر رو به رو شده و اشغالگران را در زمینه های متعددی شکست دادید.

مهمترین نقطه و محور اصلی شکست دادن اشغالگران در گلوگاه عبور آنان از روی تن نیمه جان “هویت ملی ملت عرب الاحواز” است. این گلوگاه مهم که برای اشغالگران به مثابه داروی جاودانگی است، در علم سیاست به “دولت- ملت” معروف است. دولت – ملت کذایی فارس با نام مستعار “ایران” در واقع از خون فرزندان ملت های غیر فارس و ثروت های الاحواز تغذیه  شده و می شود.

مقاومت مدنی شما افزون بر مقاومت سیاسی و نظامی در سایر زمینه ها همچون حفظ زبان عربی، حفظ سنت های والای اخلاقی در فرهنگ عرب، حفظ رسم و رسومات و احترام به نمادهای ملی خود و… باعث گردید که دشمن تا دندان مسلح در چندین جبهه شکست مفتضحانه ای متحمل شود.

پروژه نظامی امنیتی ساخت [“دولت – ملت” فارس با نام مستعار ملت ایران] با مقاومت دلیرانه شما رو برو گردیده و همانگونه که اشاره رفت به شکست منجر شد. در آینده نیز با مبارزه فراگیر و علمی شما و ملت های غیر فارس مفهومی به نام (ملت ایران) وجود نخواهد داشت.

ملت مبارز الاحواز؛

در این میان و از سال ۱۹۲۵ تا سال ۲۰۰۳ (۱۳۰۴ تا  ۱۳۸۴ شمسی) بیش از بیست انتفاضه و قیام منطقه ای شما توسط نیروهای دولتی ایران قلع و قمع شدند.  بیش از پنجاه تشکل سیاسی عرب توسط نیروهای امنیتی دولت فارس کشف و فعالان در آنها اعدام شدند. هزاران تن از شهروندان غیر سیاسی عرب شهید، دهها هزار تن مجروح و اسیر برای آزادی از قید بردگی و آزادی سرزمین غصب شده خود تقدیم کردید.

عاقبت آنکه در سایه رشد سطح فکر و فرهنگ سیاسی شما، گسترش ارتباطات جهانی، وضعیت سیاسی ایران و.. باعث گردید که در اثر اعتراض به سیاست های تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب نشین تحت اشغال دولت ایران، شما شجاعانه وارد میدان نبرد شدید. در یک سو شما با دستان خالی و بدون حمایت بین المللی حتی در سطح پوشش و حمایت رسانه ای و حقوق بشری به جنگ دشمنی تا دندان مسلح رفتید.

زمانی که شما در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ مصادف با ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ با دستان خالی به جنگ فرعونیان رفتید، مثل همیشه پاسخ  شما کشتار، زندان، تبعید، مصادره اموال، تحقیر و چندین نوع غرامت بود. در آن زمان حزب ما که بخشی از مبارزات ملت عرب در الاحواز است، سعی کرد، به عنوان سازمانی که به سند تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب نشین تحت اشغال ایران( سند معروف به نامه ابطحی) دست یافته بود، با تشکیل هسته هایی از سایر احزاب ، سازمان ها و موسسات دیگر، ضمن تکثیر و انتشار وسیع آن سند و زمینه چینی برای یک قیام ملی، یک گفتمان ملی شفاف را مطرح سازد که در آن گفتمان، ملت عرب الاحواز بازیگر اصلی صحنه مبارزه بر ضد اشغالگران باشد.

 در بخش دیگر انتفاضه طراحی شده برای ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ در آن سال می بایست برخی فرصت طلبان را از میدان سیاست دور ساخت.

خوشبختانه با اصرار ملی شما ملت مبارز تحت عنوان انتفاضه که در  روز جمعه ۱۵ آوریل آغاز و تا بیش از ده روز به طول کشید، بخش اعظم فرصت طلبان که به هوس دسترسی به ثروت در قالب پیمانکار، مدیر، عضو شورا و… بر گرده جنبش ملی شما خیمه زده بودند پراکنده شدند.

 در این میان نیروهای نفوذی اطلاعات در جنبش ملت عرب نیز شناسایی شده و با شکل گیری انتفاضه ملت عرب به چشمان خود دیدید که چگونه آنان مجددا به تاریکخانه های اطلاعاتی بازگشتند.

از سال ۲۰۰۵ میلادی مصادف با ۱۳۸۶ شمسی به این سو هر ساله شما ملت عرب به یاد انتفاضه ملی خود با روش های متمدن و مسالمت آمیز به خیابان ها می آیید وتظاهرات می کنید. امسال که هشتمین سالیاد آن انتفاضه است و خود نیز موجب شکل گیری انتفاضه جدیدی شده، شاهد آن هستیم که صدها تن از فرزندان شما در سایر شهرها و روستاها توسط سربازان فرعون دولت فارس (با نام مستعار ایران) بازداشت شده اند.

ما در جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز با تعقیب لحظه به لحظه سایر حوادث سیاسی و گسترش ارتباطات خود با سایر بخش های جامعه و همچنین ارتباط با سایر گروههای احوازی و سازمان های بین المللی، مظلومیت ملی، اشغالگری دولت ایران، نقض حقوق بشر و.. را به جهانیان گزارش می دهیم.

بی تردید اصرار و اراده آهنین شما ملت الاحواز در نهایت زنجیر اسارت را خواهد شکست. ما معتقدیم که هیچ اراده ای بالاتر از اراده ملی نیست. اراده ملی شما بر خلاف هشتاد سال اشغالگری دولت ایران(از ۱۳۰۴ شمسی تا ۱۳۸۴شمسی)، در طی هشت سال گذشته ( از سال ۱۳۸۶ شمسی تا به امروز) روز به روز قوی تر و مبارزات شما منظم تر دیده می شود.

اما مهمترین دلایل عدم تحقق اهداف عالی، اسارت اندیشه انسان احوازی در ساختار قبیله وعشیره و یا منطقه است. از دیگر دلایل نرسیدن قافله ملی به سر منزل مقصود، توجه به گفته های ملاهای درباری تحت عناوین یا (فتواها)ی مختلف است.

اکنون نیز در همین زمینه خطر بزرگی که ملت عرب و وجود آن را تهدید می کند بحث ادغام هویت شهروند عرب به عنوان بخشی از هویت فارس (با نام مستعار هویت ایرانی) است. در این میان متاسفانه هسته های کوچک و انگشت شمار اجتماعی که دچار خودباختگی فرهنگی شده اند و شیفتگان ثروت و قدرت زمینه ساز مخدوش شدن هویت عربی الاحواز هستند.

در تقابل با آن، اندیشه خطرناک دیگری نیز وجود دارد و آن تعریف هویت احوازی بر اساس مذهب است. ما در حزب خود معتقدیم که هیچ کدام از بدیل های مطرح شده راهی برای برون رفت از معضل کنونی و ساختار ساز برای پیروزی نهایی نیستند.

ما به پرورش شخصیت فکری، هویتی و ملی شهروند عرب احوازی با رویکرد جدایی دین از عرصه سیاست اعتقاد داریم.

 جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز با آرزوی بهترین ها برای شما، همواره به عنوان نگاهبان منافع ملی ملت عرب در الاحواز و پیشبرد جنبش  آن برای احقاق حق تعیین سرنوشت ملی،  همچون گذشته و بدون هیچگونه ادعایی خود را ملزم می داند که سیاست های خطرناک دولت اشغالگر ایران، شعار های خام مطرح شده در داخل و خارج از الاحواز و سایر مواردی که به شما ملت و جنبش شما لطمه وارد می کند را فاش ساخته و به سمع و نظر شما خواهد رساند.

شما صاحب و مالک اصلی این سرزمین هستید و روش حل مسئله ملی خود را بهتر از دیگران می دانید. این را هشت سال گذشته و انتفاضه سراسری شما در مقابل فرعونیان دولت مرکزی ایران نشان داده است. اما باید مراقب بود که انتفاضه شما در امر و نهی فرصت طلبان و زر اندوزان داخل و خارج از الاحواز گرفتار نشود.

در خاتمه از اینکه به زبان (فارسی) اشغال و اشغالگران با شما صحبت کردیم عذرخواهی ما را پذیرا باشید. باید گفت که هدف این بیاینه روشن ساختن بخشی از فعالان و شهروندان عرب مقیم در داخل و خارج از الاحواز که  توسط اپوزیسیون ایرانی و یا دولت جمهوری اسلامی حاکم اغفال شده اند.

چنین نیز این بیانیه گفتگوی بی پرده با سایر طیف های اپوزیسیون داخلی و خارجی دولت ایران و فعالان سایر ملت های غیر فارس اسیر در ایران است. اینگونه نیز بیانیه ما در ۲۰ آوریل ۲۰۱۳ یعنی هشتاد وهشتمین سال اشغال الاحواز صادر می شود تا به جهان بگوییم تنها ۱۵ آوریل روز انتفاضه نیست. برای ملت ما هر روز انتفاضه است و هر روز باید مبارزه کرد.

التیار الوطنی العربی الدیمقراطی فی الأحواز

الـتاسع عشر من أبریل/ نیسان ۲۰۱۳

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى