در : صفحه اول » جنبش ملی » بیانیه های جنبش » بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز درباره انحراف آب کارون

بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز درباره انحراف آب کارون

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز در بیانیه ای ضمن نکوهش سیاست های آپارتایدی رژیم جمهوری اسلامی که در راستای پاکسازی نژادی ملت عرب الاحواز به پیش می رود، به شرح طرح های انحراف آب کارون، کرخه، جراحی ، دز و دیگر حوضه های آب ریز  احواز  پرداخت. در این بیانیه آمده است:

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

نابودی محیط زیست احواز را متوقف سازید

انحراف آب رودخانه های جاری دراقلیم احواز از گذشته در راس سیاست های دولت مرکزی ایران جهت پاکسازی نژادی مردم عرب بوده است. در سال ۱۳۲۲ شمسی تونل کوهرنگ ۱ توسط دولت مرکزی ایجاد شد، آن تونل سالانه بیش از ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب را از سرشاخه های کارون به حوضه زاینده رود منتقل می کند.

پس از بر سرکارآمدن جمهوری اسلامی، سیاست های تاراج سریع و وسیع ثروت های طبیعی ملت عرب احواز شتاب خاصی به خود گرفت. دراوج جنگ ایران با عراق، ودرحالی که توجه همه معطوف به جنگ بود، دولت مرکزی ایران دومین تونل موسوم به کوهرنگ ۲ را جهت انتقال سالانه بیش از ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب از سرچشمه های رودخانه کارون به زاینده رود را راه اندازی کرد!

طبق اظهارات مسئولان نظام، اکنون نیز تونل کوهرنگ ۳ در دست بهره برداری است، تا سالانه ۲۵۵ میلیون مترمکعب آب را به زاینده رود منتقل سازد!

 مجموعه تونل های کوهرنگ ۱ و ۲ و ۳ به همراه تونل چشمه لنگان سالانه هزار میلیون متر مکعب آب را از سر شاخه های کارون راهی کویر مرکزی ایران می کنند تا کویری جدید در احواز به وجود آید.

سد سازی یکی دیگر ازسیاست های ویرانگر است، که نتایج وخیمی را برای ملت عرب احواز رقم زده است. استان اصفهان درمجموع هفت سد و تونل جهت انتقال آب کارون برروی سرشاخه های این رودخانه ساخته است که بیش از هزار و صد میلیون متر مکعب آب را به زاینده رود منتقل می کنند.

درحال حاضر ۱۹ سد برروی حوزه آبریز کارون و ۱۲ سد برروی حوضه آبریز کرخه و ۵ سد برروی حوضه آبریز جراحی دردست ساخت است. از این سدها، ۱۲ سد در استان لرستان برروی حوضه های آبریز کارون وکرخه در دست ساخت هستند که قادر خواهند بود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب را ذخیره کرده و به مصارف محلی برسانند. چنین نیز دوسد در ایلام با ظرفیت سالانه ۱۰۴۰ میلیون مترکعب بر روی حوضه آبریز کرخه و سه سد درکهکیلویه و بویراحمد بر روی حوضه آبریز جراحی باظرفیت سالانه ۱۲۴۰ میلیون متر مکعب آب در دست ساخت هستند.

 تاکنون ۲۵ سد با ظرفیت ۱۰۴۴۰ میلیون مترمکعب آب درسال بر روی حوضه آبریز کارون مورد بهره برداری قرار گرفته اند. این سدها در استان های چهارمحال و بختیاری و لرستان و شمال اقلیم احواز هستند.

از سوی دیگر آن دسته از سدهایی که درشمال اقلیم احواز احداث شده اند نیز ثمره ای برای کشاورزان عرب ندارند، چرا که تنها عاید مردم عرب از این سدها فاضلاب استان های دیگر است که به بستر رودخانه هایشان وارد می شود. به گفته دلاور نجفی یکی از مسئولان سابق محیط زیست درحال حاضر میزان آب جاری در رودخانه کارون ۹۰ متر مکعب درثانیه است که بیش از نیمی از آن آب، فاضلاب های دیگر استان ها است.

کارشناسان امور محیط زیست معتقدند که بهره برداری از سدهای دردست ساخت می تواند فاجعه بزرگی برای اقلیم احواز به همراه داشته باشد. پس از آنکه در سال های اخیر رودخانه های کرخه وجراحی تقریبا به شکل کامل خشک شده اند، اکنون نیز خشکی کامل رودخانه کارون را تهدید می کند.

 بهره برداری از این سدها سبب خواهد شد تا نسبت فاضلاب جاری دربستر رودخانه کارون به نود درصد نیز برسد و رودخانه کارون را به یکی از بزرگترین فاضلاب های روباز جهان تبدیل خواهد کرد.

دولت مرکزی ایران باسپردن مسئولیت اجرای طرح های انتقال آب به فلات مرکزی فارس به مسئولان اصفهانی، عملا به مرکزنشینان فلات مرکزی اجازه داده است تا به میل خود ازسرچشمه های کارون سرقت های حرفه ای خود را دنبال کنند.

نتیجه عملکرد دولت مرکزی چیزی نیست جز نابودی محیط زیست مناطق عرب نشین و سوق دادن مردم عرب به سوی آوارگی در دیگر شهرها است، امری که تطبیق نقشه های شوم و استعمارگرانه پاکسازی نژادی را سرعت می بخشد.

سیاستمداران دولت نیز به طبیعت حال دربرداشت آب از کارون تنها وتنها مصلحت اصفهانی ها ویزدی ها و رفسنجانی ها و دیگر مرکز نشینان را مد نظر دارند. آنان هیچ گونه توجهی به انتشار انواع بیماری های کلیوی و روده ای درمیان شهروندان اقلیم احواز، خشکی رودخانه ها، نابود شدن تالاب ها، ویرانی نخلستان ها و نابودی محیط زیست ندارند.

مرکزنشینان نیز همراه با سیاست های دولت برای پاکسازی نژادی و به واسطه امتیازی که دربرداشت آب از رودخانه کارون دریافت کرده اند، نه حق دیگرانسانها را رعایت می کنند  و نه نابودی محیط زیست برایشان اهمیتی دارد.

 جمهوری اسلامی نیز برای ادامه سیاست های غیر انسانی و استعمارگرانه خود، با انتصاب مسئولان غیرعرب در سطح مدیریت های استانی و شهرستانی اقلیم احواز سعی دارد هر چه سریعتر به اهداف خود برسد.

در همین راستا یک نماینده مجلس، برای التیام بخشیدن به زخم های کهنه شهروندان عرب با کسب اجازه از نهادهای امنیتی بار دیگر به موعظه گری پرداخت. شریف حسینی با اسفناک خواندن وضعیت رودخانه کارون درباره احتمال بروز “بحرانی شدید” در ارتباط با این رودخانه هشدار داد!

او در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با بیان این که در برخی از قسمت‌های این رودخانه “آب از قوزک پا بالاتر نمی‌آید” از ناتوانی برای تامین آب مورد درخواست کشاورزان برای آبیاری ۷۰ هزار هکتار زمین خبر داد.

حسینی، لایروبی رود کارون را از وظایف دولت خواند که “اجرا نشدن آن طی چند سال گذشته به یکی از مشکلات بزرگ این رود بدل شده است.”

این نماینده، آلوده شدن آب کارون را نیز از جمله مشکلات کنونی آن اعلام کرد. شریف حسینی از دلیل اصلی همه این مشکلات که همانا انحراف آب حوضه آبریز کارون به مناطق کویری ایران است، جرات نداشت که سخنی به میان آورد!

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز با رصد تحرکات و برنامه ریزی های استعمارگرانه سایر مسئولان رژیم بر ضد مردم عرب، به آنان هشدار می دهد؛ که هر چه زودتر از ادامه پاکسازی نژادی بر علیه مردم عرب دست برداشته  و سایر برنامه های انحراف آب را متوقف سازند.

ما از مردم عرب دعوت می کنیم برای تامین سلامتی جامعه خود، تامین آینده اقتصادی، آینده سیاسی و زیست محیطی سرزمین خود وحفظ هویت ملی به اعتراض علیه انحراف آب رودخانه های احواز توسط دولت مرکزی و کویر نشینان ادامه دهند.

بی تردید مسئولیت تبعات این طرح های استعمارگرانه بر عهده دولت مرکزی ایران است.مسئولان نهادهای تصمیم گیرنده برای چنین طرح های پاکسازی نژادی نیز بر حسب قوانین بین المللی مجرم هستند و دیر یا زود محاکه خواهند شد.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

۱۴ اکتبر ۲۰۱۳

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى