در : صفحه اول » اخبار » بیش از هزار روستای اقلیم احواز فاقد آب شرب هستند

بیش از هزار روستای اقلیم احواز فاقد آب شرب هستند

بیش از هزار روستای اقلیم احواز فاقد آب شرب هستند

احواز- به گزارش مراکز دولتی جمهوری اسلامی در حدود هزار و یکصد روستای اقلیم احواز فاقد آب شرب هستند. در بخش اعظم روستای های فاقد آب شرب سالم، روستائیان عرب آب شرب خود را از آب گل آلود و آلوده رودخانه ها و نهرهای کوچک و برکه ها تامین می کنند. بخش دیگری از این روستاها نیز آب مورد نیاز روستائیان در مقابل پرداخت هزینه گزاف، بواسطه تانکرها تامین می شود.

براساس آمار، ۴ هزار و ۱۵ روستا در اقلیم احواز وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۹۱۷ روستا از آب شرب به اصطلاح “سالم” برخوردارند و هزار و ۹۸ روستا هم آب سالم ندارد که به گفته مسئولان آب و فاضلاب روستایی اقلیم، با تانکر به برخی از این روستاها آبرسانی می شود.

علی بالدی دهدار روستایی در ۳۰ کیلومتری اهواز می گوید: این روستا ۶۳ خانوار و حدود ۲۵۰ نفر جمعیت دارد و در حال حاضر فاقد امکانات اولیه بهداشتی، جاده دسترسی و از همه مهمتر آب شرب بهداشتی است.

وی می افزاید: اهالی این روستا باید هر چند روز یکبار، قبض ۷ هزار و پانصد تومانی برای سهمیه آب خود که بوسیله تانکر به روستا می آید را پرداخت نمایند.

مجید بلدی یکی از اهالی همین روستا می گوید: این وضعیت تنها در این روستا وجود ندارد، بلکه روستاهای مدینات، آلبوکبیریه، قدیر حبسه و سادات هم که نزدیکی شهر احواز هستند فاقد این امکانات اولیه و از جمله آب شرب سالم هستند.

خلیف پور مدیر کل آب و فاضلاب روستایی اقلیم احواز می گوید: اعتبار مورد نیاز جهت اجرای طرحهای آبرسانی در سال ۹۱، ۲۸ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان بود که متاسفانه به علت نرسیدن بودجه، بخش زیادی از آن محقق نشد.

susa-water2

در همین راستا برای اولین بار در عصر جدید، در ماه ژولای سال ۲۰۱۴ به ۳۴۸ روستای اقلیم احواز بواسطه تانکر آبرسانی صورت گرفت.

بنا به گفته خلیف پور : تعداد خانوار ساکن در این روستاها ، بیش از ۱۰ هزار و ۶۴۸ خانوار با جمعیتی بیش از ۶۴ هزار و ۹۵۲ نفر است.

مدیر کل شرکت آب و فاضلاب روستایی در اقلیم احواز افزود : عدم دسترسی به منبع آب مطمئن، عدم تامین بودجه مورد نیاز و خشکسالی از جمله عواملی هستند که مانع بهره مند شدن این روستاها از شبکه توزیع آب شرب شده است و هم اکنون این روستاها به وسیله تانکرهای سیار آبرسانی می شوند.

شایان ذکر است که مسئولان دولتی در اقلیم احواز همواره از خشکسالی ساختگی دم می زنند در حالی که میزان بیشتر آورد رودخانه های اقلیم احواز در پشت سدها در استانهای مشرف به به این اقلیم نگهداری شده و بمصرف می رسد.

———————————————————

بخش اخبار جنبش ملی دموکراتیک عرب احواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى