در : صفحه اول » اخبار » بی توجهی مطلق دولت ایران به فاجعه زیست محیطی در احواز

بی توجهی مطلق دولت ایران به فاجعه زیست محیطی در احواز

بی توجهی مطلق دولت ایران به فاجعه زیست محیطی در احواز

در حالیکه هر روز بر وسعت بحران زیست محیطی در اقلیم احواز افزوده می شود و شمار بیشتری از مردم این اقلیم جان خود را در نتیجه این بجران از دست می دهند، دولت ایران همچنان در بی توجهی مطلق به این فاجعه بسر می برد.

در این راستا و بنا به گزارشهای داخلی ساخت سدها در اقالیم مشرف بر اقلیم احواز همچنان ادامه داشته و انتقال آب به فلات مرکزی فارس با سرعت تمام در حال انجام است. در نتیجه این سیاستها رودخانه های اقلیم احواز با خشکی کامل روبر هستند.

درپی خشکی رودخانه های اقلیم احواز بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی این اقلیم خشک شده و تبدیل به کانون گردوغبار شده اند. با این وجود دولت تاکنون اجازه رها سازی آب بیشتری از دریچه سدها را نداده تا زمینها و تالابهای احواز را در خشکی کامل نگه دارد.

از طرف دیگر در زمینه مقابله بار ریزگردها مساله مالچ‌پاشی نقش مهمی دارد که وزارت نفت حاضر نیست به تعهدات خود در زمینه مالچ‌پاشی عمل کند و بنا به گفته مسئولان دولتی تاکنون تنها به پنج درصد از تعهداتش عمل کرده است. در خصوص بیابان زدایی و کشت درختچه‌ها و گونه های مقاوم به خشکی نیز کار چندانی انجام نشده است.

تا سال آینده مردم توان زیستن درون آپارتمانها را هم نخواهند داشت!

بنا به گفته مسعود اسدی رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی در احواز در تابستان سال آینده نه تنها با افزایش کانون های بیابانی و بادهای موسمی مواجه خواهیم شد بلکه به دلیل آن که ریزگردها در آن زمان تا ۹۵ درصد رطوبت‌شان را از دست می دهند و میزان آلایندگی‌شان به چندین برابر وضعیت کنونی می رسد، دیگر توان زیستن در درون آپارتمان‌ها نیز وجود ندارد.

در زمینه تاثیرات منفی گردوغبار کارشناسان محلی می گویند این گردوغبار باعث می شود که لایه‌ای از خاک روی گیاهان ینشیند و با ایجاد اختلال در عمل فوتوسنتز به اصطلاح گیاه را خفه کند و اگر گیاه در مرحله گل دهی و لقاح باشد این عمل انجام نمی شود. در حوزه دامپروری نیز گردوغبار تاثیرات بدی دارد چرا که عامل انتقال و شیوع بیماری‌هاست و زنبورداری را به شدت مختل می سازد.

این در حالی است که کشاورزان عرب که به دلیل خشک شدن رودخانه ها زمینهایشان خشک مانده است، هیچ گونه غرامت مالی دریافت نکرده اند و برای چندمین سال متوالی از سوی سازمانهای حکومتی ممنوعیت کشت در بخشهای وسیعی از اقلیم احواز اعلام شده است.

همچنین صندوق بیمه دولتی در زمینه محصولات کشاورزی تاکنون حاضر نشده است تا خسارتهای کشاورزان احوازی که ناشی از بحران زیست محیطی است، را پرداخت کند.

بخش خبر – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى