در : صفحه اول » اخبار » تاثیرات فاجعه بار سدسازی بر وضعیت کشاورزان حوضه کرخه

تاثیرات فاجعه بار سدسازی بر وضعیت کشاورزان حوضه کرخه

ham2فقر، مهاجرت و حاشیه نشینی از تبعات عمده سدسازی در اقالیم مشرف بر اقلیم احواز است

پادماز- به گزارش خبرگزاریهای محلی از احواز، درپی خشک شدن رودخانه کرخه در نتیجه سدسازیهای عدید، وضعیت کشاورزان واقع در حوضه آبریز این رودخانه، به ویژه در شهرهای حمیدیه والحائی بحرانی گزارش شده است.

در همین خصوص مسعود اسدی رئیس نظام صنفی کشاورزی در احواز گفته است، با وجود وعده‌های داده شده وزیر نیرو مبنی بر رهاسازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سیمره، تا امروز رهاسازی صورت نگرفته است.

وی درباره کشاورزی در شهرهای حمیدیه والحائی اظهار داشت: در بازدید از اراضی کشاورزی حمیدیه، رودخانه کرخه و منطقه الحائی با صحنه‌های تاسف برانگیزی روبرو شدم که به علت نبودن آب، کشاورزان این مناطق که در زمستان گذشته دچار بی‌آبی و خسارت سنگین شده بودند و در فصل تابستان نیز هیچ آبی نداشتند.

اسدی در اینباره گفته است؛ هم اکنون که فصل کشت جدید گندم آغاز شده، رودخانه کرخه خالی از آب و کانال‌ها خشک هستند و هیچ آبی برای آبیاری زمینهای کشاورزان عرب وجود ندارد، حتی کشاورزان در نزدیکی پرآب‌ترین رودهای کشور مجبورند نخلستان‌های خود را با تانکر آبیاری کنند.

تبعیض وسیاستهای ویرانگر دولت ایران علیه احوازیها، بویژه در زمینه منابع طبیعی و زیست محیطی و آبی سبب شده تاحق مردم عرب اقلیم احواز در منابع آبی و طبیعی رعایت نشود ومنابع به سود دیگر استانها و شهرهای فارس نشین و به ضرر مردم عرب احواز تقسیم شوند. کارشناسان احوازی معتقدند که تنها راهکار حل بحران محیط زیست در احواز برچیدن سدهای بنا شده است که باعث نابودی محیط زیست شده اند.

بنا به گزارشهای قبلی اداره کشاورزی و سازمان آب طی بخشنامه هایی در اوایل فصل کشت سال گذشته و امسال، کشاورزان مناطق عرب واقع در حوضه آبریز کرخه را از برداشت آب منع کرده بود.

بنا به پژوهشهای صورت گرفته خشک شدن روستاهای عدید اقلیم احواز در اثر طرحهای دولت ایران نظیر طرحهای سدسازی، انتقال آب و طرحهای نیشکر باعث مهاجرت روستائیان به حاشیه فقیر شهرها و افزایش حاشیه نشینی شده است.

 بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

پادماز   

ham1

 

ham3

 

ham4

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى