در : صفحه اول » اخبار » تا ۲۰ سال دیگر رودخانه ای به نام کارون در احواز وجود نخواهد داشت

تا ۲۰ سال دیگر رودخانه ای به نام کارون در احواز وجود نخواهد داشت

 

زوال کارون 4

منابع محلی از فاجعه زیست محیطی در احواز به سبب خشک شدن رودخانه کارون خبر میدهند. در این خصوص عضو کنفرانس ملی کارون کفت : با شرایطی که در انتقال آب از احواز به اصفهان پیش می‌رود، کارون تا ۲۰ سال دیگر عمر نمی‌کند. پرویز باورصاد تصریح کرد امروز رودخانه‌های احواز را به دلیل بهره ‌برداری‌های غیر اصولی و غیرقانونی از بین برده‌ایم و چالش‌های کنونی این رودخانه‌ها ناشی از نبود متولی واحد و مدیریتی ناظر بر بهره‌ برداری از آنها است.

وی همچنین اظهار داشت احواز با نفت بزرگ نشده است بلکه به دلیل برخورداری از رودخانه‌های عظیم و جلگه ‌ای پهناور از قرن‌های گذشته تاکنون شناخته شده است. کشتیرانی در رودخانه‌های احواز به حدی فعال بود که تمام کالاهای مورد نیاز از طریق بنادر این رودخانه‌ها از کشورهای دیگر، وارد و به سایر نقاط منتقل می‌شد.

پاورصاد در ادامه تصریح کرد بر اساس قانون، ما نباید از رودخانه‌ها این گونه بهره‌ برداری کنیم اما اکنون بسیاری از دستگاه‌های اجرایی قانون را کنار گذاشته‌اند و برای مصارف غیرشرب به ویژه تولید انرژی از رودخانه‌ها بهره برداری می‌کنند و کار تا جایی پیش رفته است که این ثروت‌ها روز به روز رو به نابودی می‌روند. بررسی مدیریت ۵۰ سال اخیر رودخانه‌ها ی احواز نشان می‌دهد که ارگان‌هایی همچون وزارت نیرو و شهرداری‌ها که متولی رودخانه کارون بوده‌اند، این رودخانه را نابود کرده‌اند. وزارت نیرو با سد سازی و تولید انرژی از آب رودخانه کارون به سهم خود آن را خشک کرده و شهرداری نیز با خاک‌ ریزی و خاک برداری دهانه‌های زیر پل‌ها را بسته است.

وی ضمن مخالفت صریح خود با انتقال آب کارون به استان اصفهان خاطرنشان کرد: احواز بزرگترین جلگه را داراست و بهترین زمین‌ها را برای کشت انواع محصولات کشاورزی دارد اما چرا باید آب این جلگه برای آبادانی کویر و بیابان‌های اصفهان، منتقل و کشاورزی در این بیابان انجام شود. وقتی پتانسیل کشاورزی بی نظیری دراحواز وجود دارد چرا باید آب برای کشاورزی در بیابان‌ها منتقل شود؟

تبعیض اعمال شده بر مردم عرب در زمینه مدیریت اقلیم و همچنین واگذاری تمامی مناصب به مسئولان غیربومی سبب شده تا حق مردم عرب اقلیم احواز در منابع آبی وطبیعی رعایت نشود و منابع به سود دیگر استانها وبه ضرر اقلیم احواز تقسیم شوند. به گونه ای که با وجود بحران شدید زیست محیطی کنونی در احواز، همچنان پروژه های انتقال آب رودخانه های احواز به دیگر استانها نه تنها متوقف نشده است بلکه پروژه های جدیدی به آن نیز اضافه شده است و پروژه های سد سازی با شدت تمام در جریان است.

فعالان محیط زیست احوازی معقتفدند که خشک شدن رودخانه ها و نابودی محیط زیست احواز در نتیجه اجرای سیاستهای نژادپرستانه رژیم ایران می باشد که نابودی تدریجی ملت عرب احواز را مد نظر دارند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش دموکراتیک ملت عرب احواز – بخش حقوق بشر

تصاویر زیر گوشه ای از فاجعه ای که در حال رخ دادن است را منعکس می نمایند:

زوال کارون 2 زوال کارون 3 زوال کارون کارون

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى