در : صفحه اول » اخبار » تظاهرات گسترده در احواز در اعتراض به قتل یک نوجوان عرب احوازی

تظاهرات گسترده در احواز در اعتراض به قتل یک نوجوان عرب احوازی

rofaish3

بنا به گزارش فعالان احوازی در روز جمعه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ (۲۲ آبان ۱۳۹۴) دهها نفر از اقشار متنوع ملت عرب احواز در مناطق مختلف شهر احواز دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله احوازی صورت گرفت. تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی به زبان عربی اعتراض خود را  به رفتار تبعیض آمیز و نژادپرستانه حکومت ایران با ملتهای غیر فارس اعلام نمودند.

 بر اساس تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد معترضین ضمن محکوم کردن نقشه شوم تخریب بازار محلی حی النهضه (لشکرآباد)، خواستار محاکمه آمران وعاملان این طرح خبیث گردیدند. آنها همچنین با برافراشتن پلاکاردهایی، که تصویر شهید علی جلالی بر آنها نقش بسته بود، خواستار محاکمه ومجازات سروان برزکار، قاتل علی جلالی، شدند. بر اساس گزارش های رسیده معترضین با سردادن شعارهایی سرهنگ رحمان موسوی را نژادپرست خطاب کردند وخواستار محاکمه ومجازات وی شدند. سرهنگ رحمان موسوی، معاون فرمانده نیروی انتظامی احواز، طی مصاحبه با ایرنا اهالی زحمت کش منطقه لشکرآباد را اراذل و اوباش خطاب کرده بود.

تظاهر کنندگان همچنین بر خواسته های ملی خود مبنی بر حفظ هویت عربی احواز تأکید نموده و بر ادامه مبارزات مسالمت آمیز ملت عرب احواز تأکید کردند.

معترضین با افشای توطئه نیروهای امنیتی برای ایجاد تفرقه در بین آحاد ملت عرب احواز، از ملت عرب احواز خواستند تا گول نیرنگهای این رژیم خون خوار را نخورند. پیشتر خبرگزاری های رژیم به نقل از سرهنگ رحمان موسوی اعلام کرده بودند که سه نفر از عاملان تیراندازی در شامگاه ۱۸ آبان دستگیر شدند. رژیم می خواست با این نقشه شوم حادثه قتل علی جلالی را به گردن عده ای بی گناه بیندازد که با هوشیاری جوانان و فعالان عرب احوازی این نقشه آنها نقش بر آب شد. و با  گواهی شاهدان عینی مشخص شد که سروان برزکار قاتل اصلی جوان بی گناه احوازی می باشد.

این تظاهرات به دعوت نیروهای انقلابی احواز برگزار شد. این فعالان مدنی احوازی مستقر در داخل با انتشار اطلاعیه ای در شبکه های اجتماعی ملت عرب احواز را به برگزاری تظاهرات در روز جمعه دعوت کرده بودند.

همانطور که در خبرهای گذشته اشاره شد، نیروی انتظامی در شامگاه روز سه شنبه ۹ نوامبر (۱۸ آبان ۱۳۹۴) با یورش به رستورانها و قهوه خانه های محلی حی النهضه (لشکرآباد) سعی در تخریب این بازار را داشتند که با مقاومت و اعتراض گسترده اهالی این منطقه مواجه گردیدند. اعتراض کنندگان با تجمع مسالمت آمیز و با سردادن شعارهای پیاپی اعتراض خود را به این اقدام غیرقانونی نیروهای انتظامی اعلام کردند. اما در مقابل مأموران نیروی انتظامی اقدام به تیراندازی به سمت اهالی نمودند که در طی آن علی جلالی، نوجوان ۱۷ ساله که در نانوایی یکی از رستورانها مشغول به کار بود به شهادت رسید وتعدادی نیز مجروح شدند. بنا به گزارش شاهدان عینی این نوجوان بر اثر تیراندازی سروان برزکار، فرمانده کلانتری شماره ۳۰ ، به شهادت رسید.

پس از این حادثه اهالی غیور حی النهضه در شامگاه روز چهارشنبه ۱۰ نوامبر با چوب و سنگ به کلانتری شماره ۳۰ هجوم آوردند و با نیروهای انتظامی درگیر شدند که در طی آن خساراتی به این پاسگاه وارد آمد.

آخرین اخبار حاکی از آن است که وضعیت شهر همچنان آشفته گزارش شده واحتمال بروز و گسترش تظاهرات به شهرهای دیگر احواز زیاد می باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک عرب احواز

rofaish2

 

rofish1

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى