در : صفحه اول » اخبار » حمله مجدد نیروهای امنیتی ایران به جزیره جسم

حمله مجدد نیروهای امنیتی ایران به جزیره جسم

حملات خونین نیروهای امنیتی انتظامی جمهوری اسلامی به مردم بی دفاع جزیره جسم (قشم) همچنان ادامه دارد.خبرهای رسیده از حمله مجدد نیروهای امنیتی وانتظامی به روستای «سلخ» یکی دیگر از روستاهای جزیره جسم خبر می دهند.

در این حمله که منجر به درگیری میان اهالی این روستا با ماموران امنیتی وانتظامی شد ۳ تن کشته وچندین نفر مجروح شدند. سلخ روستایی است در بخش شهاب از توابع جزیره جسم در استان هرمزگان با  ۴۲۰ خانوار و ۳۸۸ نفر بی‌سواد است. 
 

پس از حمله خونین روز شنبه ۲۱ تیر ماه به  روستای «کووه» این دومین حمله خونینی است  که طی ۱۰ روز وبه بهانه کشف سوخت قاچاق صورت می گیرد. در حمله به روستای«کووه» بیش از ۲۰ تن از بومیان محلی جزیره جسم کشته ومجروح شدند. 
 

مردم جزیره جسم سالهاست که از ظلم وستم مضاعف رنج می برند. سرازیر شدن جمعیت غیر بومی از شهرستانهای دیگر به جزیره و رانت خواری ومصادره زمینهای ساحلی بومیان محلی را در وضعیت اسفناکی قرار داده است.

 

زمین خواران غیر بومی به مصادره وغصب زمینهای آباء واجدادی بومیان اکتفا نکرده هم اکنون شروع به پرکردن غیر اصولی دریا کرده اند وبه اصطلاح «دریا خواری» را دنبال می کنند. «دریا خواری« اضافه بر آسیبهای فراوانی که به محیط زیست دریایی می رساند باعث نابودی بندرهای صیادی وفقر بیشتر مردم بومی شد. مردمی که روزیشان را از دریا می گیرند، کارشان صیادی است و دیرزمانی است که با دریا خو گرفته اند.

 

به دلیل سیاستهای بی خردانه ودر پی تخریب بنادر صیادی ووضع قوانین سخت وتبعیض آمیز در سالهای اخیر برخی از صیادان به قاچاق مواد سوختی روآورده اند.

 

سرهنگ لشکری فرمانده دریابانی شهرستان جسم می گوید:« قاچاقچیان برای جلوگیری از ورود ماموران دور تا دور لنج خود را سیم خاردار کشیده و ازیخچال های ذخیره میگو و ماهی برای نگهداری سوخت استفاده می کردند».

 

 

جالب اینجاست که وضع معیشتی مردمان جزیره جسم را با وضع معیشتی مردم ساحل مقابل که اغلب هم قبیله ای وریشه مشترک دارند به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. حوادث سیاسی دهه اول قرن بیستم میلادی بخشی از افراد قبیله القواسم ساکنانی بومی جزیره جسم را مجبور به ترک دیار کرد. با آمدن رضا شاه وصدور قانون کشف حجاب بخش دیگری از افراد این قبیله بزرگ نیز به ساحل مقابل یعنی امارات متحده عربی مهاجرت کردند.آنها هم اکنون از شهروندان درجه یک کشور امارات هستند.

 

اما هم قبیله ای آنها در جزیره جسم در طول سالیان درازی که در آن تحت حاکمیت مستقیم تهران در آمدند متحمل أنواع ستم ورنجهای فروانی شدند.اهل تسنن بودن این مردم نیز خود مزید بر علت شده است.

 

عمق وشدت ستمی که بر بومیان جزیره جسم هم اکنون می گذرد را می توان از تفاوت فاحش در آمد متوسط افراد قبیله قواسم در دو طرف آب پی برد. طبق آخرین آمارها متوسط در آمد یک خانوار روستایی ایرانی ماهیانه در حدود ۸۰۰ هزار تومان می باشد در صورتی که متوسط درآمد هر خانوار اماراتی در حدود ۳۰ میلیون تومان در ماه است.

منبع: وب سایت هدهد نیوز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى