در : صفحه اول » اخبار » خالی از سکنه شدن دهها روستای هور العظیم در اثر خشک شدن اقلیم احواز

خالی از سکنه شدن دهها روستای هور العظیم در اثر خشک شدن اقلیم احواز

خالی از سکنه شدن دهها روستای هور العظیم در اثر خشک شدن اقلیم احواز

دشت میسان- در سالهای گذشته درپی سدسازیهای بی رویه و انتقال آب رودخانه های اقلیم احواز به فلات مرکزی ایران، هور (تالاب) العظیم خشک شده و دهها روستای حاشیه این تالاب خالی از سکنه شده اند.

بنا به گزارش رسمی رژیم جمهوری اسلامی دهها روستای هور العظیم طی سالهای گذشته بدلیل نابود شدن منبع رزق و روزی روستائیان که همان هور العظیم است، خالی از سکنه شده اند. بنا به این گزارشها روستاهایی نظیر حسچه، لولیه، عمه، کسر، مچیره، محیره، سیدیه، ابوچلاچ، مشیمشیه، جرایه، طبر، شط علی، زهریه، برگه و برص وبرخی دیگر از روستاهای این هور خالی از سکنه شده اند.

تا قبل از آغاز بکار سدهای ساخته شده بر روی رودخانه کرخه، دهها روستای عرب نشین در کنار هور العظیم مملو از سکنه بوده اند. درپی آغاز بکار سدها و خشک شدن رودخانه کرخه، منبع رزق و روزی روستائیان عرب، که همان ماهیگیری و کشاورزی و دامپروری است، تهدید شده و روستائیان عرب مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها شده اند.

هورالعظیم در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت میسان در مرز با عراق واقع است و حدود یک سوم آن در خاک احواز و بقیه آن در کشور عراق است.

این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که متأسفانه این منابع با نابودی شبه کامل روبرو شده است. این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ تشکیل شده‌است. سدسازیهای بی رویه ایران بر رودخانه های کرخه و دویریج در استان عیلام و خشک شدن حوزه آبریز دجله در عراق بدلیل خشک شدن ۱۳ رودخانه مرزی با ایران در نتیجه سدسازیهای ایران، سبب خشک شدن هور العظیم شده است. همچنین فعالیت ویرانگر شرکت نفت در این تالاب سبب نابودی کامل آن شده است.

——————————–
بخش پژوهش جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى