در : صفحه اول » اخبار » خشم مردمی درپی تلفات جانی احوازیها در اثر آلودگی هوا

خشم مردمی درپی تلفات جانی احوازیها در اثر آلودگی هوا

foadپادماز- به گزارش منابع محلی از شهر احواز وزش طوفان شن و آلودگی شدید هوا شهرهای اقلیم احواز سبب شده است تا چند تن از مردم احواز جان خود را از دست بدهند.

بنا به این گزارشها هزاران تن از مردم احواز در اثر آلودگی هوا راهی بیمارستانها شده و بستری شده اند. در این بین گزارشهای موثق از فوت یک کودک عرب احواز از اهالی منطقه ملاشیه احواز خبر داده اند.  

فؤاد حلفی کودک ۱۱ ساله اهل ملاشیه امروز سه شنبه ۲۳ فوریه جاری میلادی در اثر استنشاق بیش از حد ذرات ریز آلاینده موجود در هوای شهر احواز جان خود را از دست داد. این حادثه درپی آلودگی غیرقابل سنجش هوای احواز در اثر وزش طوفانهای شن در چهار روز گذشته رخ داده است.

گزارشهای دیگر حکایت از آن دارد که حال چندین تن از بستری شدگان در بیمارستانهای احواز وخیم است.

انتشار این خبرها همراه با انتشار عکسهای کودک متوفی احوازی در سطح رسانه های اجتماعی، خشم مردمی وسیعی را بهمراه داشته است.

درپی این وضعیت، قرار است فردا تجمع بزرگ در برابر استانداری برگزار شود تا مسئولان دولت ایران را به پاسخگویی به نتایج فاجعه بار سیاستهای دولت مرکزی ایران وا دارد.

درپی اجرای طرحهای امنیتی دولتی در احواز، از اواسط دههای هفتاد شمسی تاکنون توازن زیست محیطی در اقلیم احواز از بین رفته و چرخه هولناکی از آلودگی آب، خاک و هوای این اقلیم را فرا گرفته است.

دولت ایران با ساخت صدها سد کوچک و بزرگ برروی حوضه های آبریز کارون، کرخه وجراحی این سه رودخانه بزرگ اقلیم احواز را بشکل کامل خشکانده است. درپی خشک شدن این رودخانه ها تالاب حیاتی العظیم بشکل کامل خشک شده و همچنین درپی توقف جریان آب در سیزده رودخانه مرزی ایران وعراق سه تالاب بزرگ عراق نیز خشک شده اند تا بدین ترتیب سیستم رطوبتی اقلیم احواز و جنوب عراق بشکل از بین رفت و محیط زیست این منطقه کاملا مختل شود.

طی سالهای اخیر و بویژه در دو سال اخیر احوازیها بارها دست به تظاهرات زده و خواستار جاری شدن آب در رودخانه های اقلیم احواز و احیاء هور العظیم شده اند. در مقابل مسئولان دولت و دولت مرکزی ایران یا سعی در سرکوب معترضان داشته و یا با اظهارات ضدونقض اصل مشکل را منکر شده و هیچگونه اقدامی جهت مقابله با این بحران فاجعه بار محیط زیست انجام نمی دهند.

براساس پژوهشهایی که جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز طی سالهای اخیر انجام داده است سالانه بیش از پنج هزار احواز بیش از حد طبیعی و معهود در دهه های گذشته جان خود را از دست می دهند. همچنین براساس همین پژوهشها میزان سالانه مرگ ومیر احواز طی دهه گذشته افزایشی در حدود ۳۰ درصد نشان می دهد. افزایش چشمگیر بیماری سرطان و بیماریهای تنفسی و قلبی و عروقی علت اصلی افزایش مرگ ومیر احوازیها هستند. افزایش نسبت این بیماریها در ارتباط مستقیم با آغاز بکار سدها و طرحهای ویرانگر نظیر طرحهای نیشکر در آغاز دهه هفتاد شمسی است.

فعالان احوازی دولت مرکزی ایران را به نسل کشی آرام در احواز متهم می کنند و سکوت مسئولان نظام در برابر این فجایع انسانی را جنایت علیه ملت عرب احواز دانسته و رهبران جمهوری اسلامی را مسئولان پاکسازی نژادی در احواز می دانند.

از طرف دیگر عدم پاسخگویی دولت ایران و عدم تغییر در سیاستهای ساخت سدها و تونلها جهت انتقال آب اقلیم احواز به فلات مرکزی فارس، احوازیها را به راه حلهای عملی جهت اجبار دولت ایران به توقف سیاستهای مرگبارش، واداشته است.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز – بخش خبر     

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى