در : صفحه اول » اخبار » درپی بارندگی اخیر، صدها احوازی در اثر آلودگی هوا راهی بیمارستانها شدند

درپی بارندگی اخیر، صدها احوازی در اثر آلودگی هوا راهی بیمارستانها شدند

درپی بارندگی اخیر، صدها احوازی در اثر آلودگی هوا راهی بیمارستانها شدند

به گزارش خبرگزاریهای داخلی صدها تن از مردم احواز روز سه شنبه ۲۱ اکتبر سال جاری میلادی، در پی بارش باران دچار تنگی نفس شده و در شهرهای احواز، خفاجیه، عمیدیه به بیمارستانها مراجعه کرده اند. این در حالی است که برخی کارشناسان محیط زیست تکرار پدیده تنگی نفس هزاران احوازی برای دومین سال متوالی را نشانه ای از تضعیف سیستم تنفسی احوازیها در اثر آلودگی شدید هوا در طول سالهای دهه اخیر می دانند.   

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور احواز روز سه شنبه از مراجعه حدود ۱۸۰۰ تن از ساکنان احواز به بیمارستان‌ها به دلیل تنگی نفس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ محمد حسین سرمست اشاره کرد که حدود ۷۰ تن از این بیماران بستری شده اند و افزود:‌ در شهر عمیدیه نیز ۴۰۰ تن به اورژانس‌ها مراجعه کردند و دو تن از آنها بستری هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور احواز، در شهر خفاجیه نیز ۴۰ تن با مشکل تنگی نفس مواجه شده‌ بودند.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری مهر،‌ ساسان موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی احواز، روز سه شنبه اعلام کرد که بیماری تنفسی صدها تن در شهر احواز به دلیل بارش باران بوده است.

او با اشاره به اینکه این وضع با توجه به تداوم بارش‌ها ادامه خواهد داشت، ‌افزود:‌ در تحقیقات صورت گرفته، وجود یک ماده محرک که موجب تحریک سیستم تنفسی در افراد می‌شود، در هوای شهر احواز شناخته شده است.

آقای موگهی گفت که شناسایی این آلاینده در هوا بر عهده سازمان‌های حفاظت محیط زیست و هواشناسی است و اضافه کرد:‌ تعداد افرادی که در ۲۴ ساعت گذشته به درمانگاه‌ها مراجعه کردند، کمتر از مراجعه‌کنندگان در چند هفته گذشته بود.

حدود دو هفته پیش در پی بارش باران در احواز و چند شهر دیگر اقلیم احواز،‌ حدود ۵۵۰۰ تن که به بیماری های تنفسی دچار شده بودند،‌ به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کردند که در این بین ۵۲۰ تن بستری شدند.

به نوشته مهر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی احواز همچنین هشدار داد:‌ در صورتی که علت وقوع این مسمومیت شناسایی نشود، امکان این وجود دارد که در هنگام هر بارش باران در شهر احواز این مشکلات تنفسی در بین شهروندان تشدید شوند.

موگهی افزود:‌ بسیاری از بیمارانی که به درمانگاه‌ها مراجعه کردند، در منزل دچار این مسمومیت شدند.

پیش از این،‌ در نشستی در احواز برای بررسی افزایش ناگهانی بیماری‌های تنفسی، وجود ذرات نیترات در هوا عامل این بیماری‌ها اعلام شده بود.

در این نشست که روز ۱۴ آبان ماه برگزار شده بود، قائم مقام وزیر بهداشت، مدیرکل محیط زیست استان، مدیر کمیته پدافند غیر عامل، فرماندار احواز، رئیس اورژانس و کار‌شناسان سازمان آب وسازمان هواشناسی شرکت کرده بودند.

به نوشته سایت تابناک،‌ در این نشست، علاوه بر علل صنعتی و نفتی آلودگی هوا، ترافیک، رطوبت بالای ۸۰ درصد، باران، رعد و برق و ساکن بودن هوا از یک سو و دیگر عوامل غیر طبیعی مانند آتش زدن مزارع، لاستیک‌ها، زباله‌ها و درختان از سوی دیگر به عنوان عوامل آلودگی هوای این استان معرفی شده بودند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس فوریت‌های پزشکی استان گفت: «دیگر آماری از مراجعه بیماران تنفسی پس از بارندگی‌های اخیر در استان ارائه نمی‌دهیم.»

اسدالله موسوی افزود: «در جلسه‌ای که امروز – سه شنبه – در استانداری برگزار شد، به تصویب رسید که هیچ‌گونه آمار بیماران از مراجعه‌کنندگان به مراکز فوریت‌های پزشکی استان ارائه نشود.»

 بنقل از خبرگزاریها

تذکر: پادماز بجای نامهای فارسی شده از نامهای عربی و مردمی استفاده کرده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى