در : صفحه اول » اخبار » در نشست سازمان ملل: ایران با خشکاندن احواز، سالانه ۵ هزار احوازی را بقتل می رساند

در نشست سازمان ملل: ایران با خشکاندن احواز، سالانه ۵ هزار احوازی را بقتل می رساند

img_1940

پادماز- نماینده جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز در نهمین نشست سازمان ملل در زمینه مشکلات اقلیتها، دولت ایران را بواسطه استفاده از آبهای غرب زاگرس جهت مقاصد امنیتی مسئول کشتار سالانه ۵ هزار احوازی دانست. در این  نشست سازمان ملل که امروز پنجشنبه ۲۴ ماه نوامبر ۲۰۱۶ در ژنو برگزار شده است، شماری از فعالان احوازی حاضر شدند و نسبت به سیاستهای غیرانسانی دولت ایران سخنرانی کردند.

نماینده جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز (پادماز) با برشمردن سیاستهای ایران در خشکاندن رودهای کارون، کرخه و جراحی و زهره و خشکاندن تالابهای العظیم و الفلاحیه و براه انداختن طوفانهای شن، از آمارهای رسمی ایران نامبرد و به بررسی افزایش شدید میزان بیماریهای کشنده نظیر سرطان و بیماریهای تنفسی پرداخت.

نماینده پادماز، دولت ایران را مسئول جان باختن سالانه بیش از ۵ هزار احوازی دانست که در اثر بحران بی نظیر زیست محیطی احواز جان می بازند؛ بحرانی که به نوبه خود ناشی از سیاستهای امنیتی دولت ایران در خشکاندن اقلیم احواز است.  

نماینده جنبش ملی الاحواز از سازمان ملل خواست تا ایران را مجبور به رهاسازی آبهای رودخانه های احواز ساخته و اجازه ورود آب به اقلیم احواز را بدهد. همچنین بدون هیچ وقفه ای احداث تونلهای انتقال آب و سدسازی را متوقف کرده و حق آبه تالابهای الاحواز را به اندازه ای اجرایی سازد که این تالابها به مساحت اصلی خود در دهه هفتاد میلادی برسند. همچنین از ورود آبهای آلوده فاضلابهای شهری و صنعتی و کشاورزی و فاضلابهای استانهای بالادست به بستر رودخانه های احواز جلوگیری بعمل آورد.

در پایان نماینده جنبش ملی الاحواز از سازمان ملل خواست تا ایران را بدلیل استفاده امنیتی از آبهای غرب زاگراس بمنظور تغییر بافت جمعیتی و تهدید هویت و وجود ملل غیرفارس ساکن در حوزه آبریز این رودخانه ها، مقصر دانسته و به پرداخت غرامت به خانواده هزاران احوازی که در اثر بحران زیست محیطی جان خود را از دست داده اند مجبور سازد. همچنین از سازمان ملل خواست تا ایران را به پرداخت هزینه درمان هزران بیمار احواز که سلامتی خود را در اثر بحران زیست محیطی از دست داده اند، مجبور سازد.

در پایان نماینده جنبش ملی الاحواز اعلام کرد که مدارکی در دست دارد که تمامی شواهد ارائه شده را به اثبات می رساند.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

 

متن سخنان به انگلیسی 

لینک یوتیوب سخنرانی نماینده جنبش ملی  احواز

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى