در : صفحه اول » اخبار » سکوت مطلق ابتکار نسبت به علل اصلی وقوع فاجعه طوفانهای شن

سکوت مطلق ابتکار نسبت به علل اصلی وقوع فاجعه طوفانهای شن

سکوت مطلق ابتکار نسبت به علل اصلی وقوع فاجعه طوفانهای شن

پس از گذشت در حدود دو هفته از وزش طوفانهای شن بشدت خطرناک و تظاهرات گسترده احوازیها نسبت به این فاجعه بزرگ، بالاخره امروز ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران وارد اقلیم احواز شد. این سفر ابتکار به احواز در حالی صورت می گیرد که تاخیر وی در سفر به اقلیم احواز موجی از اعتراضات تظاهرکنندگان احوازی و همچنین اعتراض نمایندگان شهرهای اقلیم احواز را بهمراه داشته است.

ابتکار در این سفرش بسان دیگر مسئولان دولت مرکزی ایران خشکسالی را بهانه کرده و آنرا علت وقوع این فاجعه دانسته است اما در این میان هیچ سخنی از بیش از ۴۰ سد ساخته شده بر رودخانه های کارون و کرخه و جراحی و همچنین تونلهای عدید علنی و مخفی جهت انتقال آب به فلات مرکزی ایران بمیان نیاورد.

ابتکار که خود در ماه نوامبر سال گذشته میلادی و با تغییر نام طرحهای انتقال آب از صنعتی به مصارف آب شرب، با انتقال آب به فلات مرکزی ایران موافقت کرده است، اکنون دم از خشکسالی اقلیم احواز می زند.

بنا به گفته ابتکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران بودجه مقابله با طوفانهای شن در احواز را ازبودجه سال ۱۳۹۴ حذف کرده اند؛ در حالیکه که همین نمایندگان بارها انتقال آب از رودخانه های احواز به فلات مرکزی ایران را تصویب کرده اند.

ابتکار امروز از بسته دولت روحانی جهت مقابله با آنچه وی ریزگردها و نه طوفانهای شن، می داند خبر داده است. در این بسته دولت ایران که هنوز جزئیاتش روشن نشده است، بنظر می رسد که تمرکز دولت بیشتر بر سیاستهای منطبق ساختن مردم با وضعیت موجود است. در این راستا مسئولان دولتی نه تنها بارها اعلام کرده اند که نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت مشکل طوفانهای شن حل شود، بلکه هیچ سخنی از طرحهای برقابی دولت و تونلهای انتقال آب و طرحهای امنیتی نظیر نیشکر سخنی بمیان نیاورده اند.

قابل ذکر است که از اوایل دهه ۶۰ شمسی و همزمان با افزایش سدسازی بر رودخانه های اقلیم احواز، دبی آب رودخانه های اقلیم احواز بشدت کاهش یافته تا اینکه طی سالهای اخیر تقریبا بشکل کامل خشک شده اند. همزمان نیز مساحت تالابهای اقلیم احواز بشدت کاهش یافته و تالاب العظیم کاملا خشک شده است.

بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز  

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى