در : صفحه اول » اخبار » قطع سهمیه آب ۳۴ روستای عرب نشین به بهانه خشکسالی و نبود شبکه آبرسانی

قطع سهمیه آب ۳۴ روستای عرب نشین به بهانه خشکسالی و نبود شبکه آبرسانی

پادماز-  بنا به گزارش خبرگزاریهای داخلی، بدستور معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب و برق در اقلیم احواز، سهمیه آب شرب و آب کشاورزی ۳۴ روستای عرب نشین حوضه کرخه قطع شده و این روستاها با خطر خشکی کامل روبرو هستند. این ۳۴ روستای عرب نشین در اطراف رودخانه کرخه واقع هستند و در دوران پس از جنگ بدلیل تخریب کنالهای سنتی در این منطقه، بواسطه کانال بازمانده از جنگ بنام کانال سلمان آبیاری می شدند.

مصطفی شبه معاون سازمان آب و برق استان درباره تصمیم قطع سهمیه آب این روستاها می گوید: اراضی زیر پوشش کانال سلمان جزو طرح های ما نیستند و حقابه دار قدیمی به شمار نمی آیند و تاکنون بخاطر همکاری به این اراضی سهمیه آب می دادیم بنابراین روستائیان اگر مدارکی در این زمینه دارند ارائه کنند. وی می گوید که آب این روستاها می بایست بواسطه کانال چمران تهیه شود اما این کانال و شبکه وابسته به آن تاکنون اجرا نشده اند و از نظر ما راه اندازی این کانال توجیهی ندارد.

وی افزود، برای حوضه کرخه حجم آب مورد نیاز را می توانیم برنامه ریزی کنیم، البته در این حوضه فقط آب اراضی حاشیه کانال سلمان را نمی توانیم تامین کنیم.

شبه می افزاید: جایگزینی برای تامین آب اراضی حاشیه کانال سلمان نداریم و در صورتی که قرار باشد به آنها سهمیه آب داده شود باید نحوه تامین آن مطالعه و بررسی شود.

بیش از یک هزار کشاورز محروم از آب
نمایندگان این ۳۴ روستای مرزی غرب کرخه در نامه ای که به دفتر خبرگزاری ایرنا ارسال کرده اند نسبت به قطع سهمیه آب کشاورزی خود اعتراض کرده اند. 
محمد دستفروش از نمایندگان کشاورزان این روستاها در این باره می گوید سهمیه این ۳۴ روستا از جانب سازمان آب و برق استان حذف و یک هزار و ۱۵۰ نفر کشاورز منطقه با سه هزار هکتار کشت انجام شده از دریافت آب محروم شده اند.
وی با بیان اینکه این اقدام خلاف مقررات ماده ۲۶ قانون توزیع عادلانه آب است و می تواند مجرمانه تلقی شود، می افزاید: صرف نظر از غیرقانونی بودن حذف سهمیه کانال سلمان، سازمان آب و برق برای توجیه اقدام غیرقانونی خود ابتدا بحران آب کرخه را بهانه قرار داده ولی پس از بارندگی های اخیر و بهبود وضعیت آب سد کرخه، خارج از محدوده بودن اراضی کشاورزان و نداشتن مجوز تخصیص را دستاویز محرومیت اعمال شده قرار داده، که از نظر ما عذر بدتر از گناه است.
دستفروش تاکید می کند: در هر حال کشاورزان روستاهای حاشیه این کانال که ۶۵ میلیارد ریال هزینه کرده اند در صورت محرومیت از برداشت آب با خسارت سنگین اقتصادی و معیشتی رو به رو می شوند.
وی اظهار می کند: در سال های گذشته به دلیل خشکسالی برای تامین آب کشت پائیزه با مشکل روبه رو بودیم و پنج سال است که کشت تابستانه نداریم، به همین دلیل کشاورزان به سختی اراضی خود را برای کشت امسال آماده کرده اند به طوری که برخی از کشاورزان با استفاده از وام بانکی یا بدهی به علاف ها (بذرفروشان)، بذر تهیه کرده اند و برخی هم وسایل منزل خود مانند فرش و یخچال و یا گوشواره و النگوی دختر و همسر خود را فروخته اند، تا توانسته اند بذر تهیه کنند.

آب احواز را به اصفهان می برند و ما تشنه ایم
مالک باهنی ساکن روستای شموس در غرب احواز نیز در این رابطه می گوید: مردم این روستا حتی آب شرب خود و دام هایشان را از ‘ کانال سلمان’ تامین می کنند.
وی با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق استان تصریح می کند: آب استان را تا اصفهان برای برنج کاری منتقل کرده اند اما برای چند کیلومتر حاضر نیستند آب را برای مزارع ما منتقل کنند.
باهنی می افزاید: کمبود آب در این منطقه فقط بهانه است زیرا دبی زهکش واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا که از کنار مزارع ما عبور می کند فقط در زمستان چهار مترمکعب بر ثانیه حجم دارد که همین زهکش باعث شور شدن چاه های منطقه به عنوان تنها منبع آب شرب مردم شده است.
وی اضافه می کند: نگهداری از کانال سلمان را روستائیان به عهده داشتند و شهریور امسال طبق روال هر سال آن را لایروبی کردیم.

بخش خبر- جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى