در : صفحه اول » اخبار » محموله جمهوری اسلامی برای قاچاق سرم ویژه اعتراف گیری در آلمان توقیف شد

محموله جمهوری اسلامی برای قاچاق سرم ویژه اعتراف گیری در آلمان توقیف شد

محموله جمهوری اسلامی برای قاچاق سرم ویژه اعتراف گیری در آلمان توقیف شد

به گزارش خبرگزاری دویچه وله از آلمان، گمرک آلمان در بن از صادرات ۵/ ۲ کیلو داروی اعتراف‌گیری “تیوپنتال” به ایران جلوگیری کرد. این محموله که تحت عنوان دارو راهی ایران می‌شد، از جمله می‌تواند در بازجویی و اعتراف‌گیری مورد استفاده قرار گیرد.

اداره‌ی مرکزی گمرک در شهر کلن اعلام کرد که محموله‌ی تیوپنتال (Thiopental) در قالب ۵ هزار شیشه کوچک دارویی آماده‌ی ارسال به ایران شده بود. این ماده‌ی دارویی مشمول بخشنامه “مقابله با شکنجه” در آلمان می‌شود و فروش آن به کشورهای خارجی به مجوز ویژه‌ی اداره‌ی فدرال آلمان در امور اقتصاد و کنترل صادرات نیاز دارد. این مجوز برای محموله‌ی مورد نظر صادر نشده بوده است.

بخشنامه‌ی مقابله با شکنجه در آلمان صادرات کالاهایی را ممنوع یا مشروط به صدور مجوزهای ویژه می‌کند که برای اجرای حکم اعدام، شکنجه یا دیگر صورت‌های رفتار یا مجازات غیرانسانی، تحقیرآمیز یا وحشیانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیوپنتال چیست؟

داروی حقیقت‌گویی یا “سرم اعتراف‌گیری” به ماده مخدری اطلاق می‌شود که به منظور گرفتن اطلاعات از فردی به کار گرفته می‌شود که حاضر به اعتراف بدان نیست. گمان می‌رود که سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی یکی از استفاده‌کنندگان از این دارو باشند. در آلمان و اتریش کاربرد این ماده در بازجویی ممنوع است.

از جمله تأثیرات تیوپنتال این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفت‌وگو و مراوده می‌شود و بدون تأمل افکارش را بیان می‌کند. این ماده در واقع توان داوری و قدرت تمرکز فرد قربانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کارشناس بازجویی را قادر می‌کند تا فرد قربانی را به سوی اعتراف در زمینه‌ی اطلاعات مطلوب بازجو هدایت کند.

یک برداشت گمراه‌کننده‌ی رایج این است که کاربرد “سرم حقیقت‌گویی” به طور خودکار قربانی را به سمت بیان حقیقت هدایت می‌کند. در حالی که فردی که تحت تأثیر این ماده‌ی مخدر قرار گرفته، قادر است همچون قبل دروغ بگوید، ولی نسبت به تلقین‌هایی که به او می‌شود آسیب‌پذیرتر است.

از تیوپنتال برای آماده‌کردن محکومان به اعدام با تزریق سم نیز استفاده می‌شود.
فعالان حقوق بشر احوازی معتقدند که جمهوری اسلامی ایران اینگونه داروها را علیه زندانیان سیاسی احوازی بکار برده و آنها را مجبور به اعترافات ساختگی و غیرواقعی ساخته است. شمار عدیدی از زندانیان سیاسی احوازی بشیوه های مختلف مجبور به بعهده گرفتن اقداماتی شده اند که در آنها دست نداشته اند، و در نتیجه این اعترافات دروغین اعدام شده اند.

منبع: دویچه وله

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز – بخش خبر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى