در : صفحه اول » دیدگاه » نقش راهبردی سازمان آب و برق اقلیم احواز در سیاستهای دولتی

نقش راهبردی سازمان آب و برق اقلیم احواز در سیاستهای دولتی

نقش راهبردی سازمان آب و برق اقلیم احواز در سیاستهای دولتی

پادماز- این روزها در مناطق عرب نشین واقع در حوضه رودخانه کرخه زمینهای کشاورزان بدلیل ذخیره آب رودخانه های احواز در پشت سدها، خشک شده است و روستائیانی که از کشت زمینهایشان منع شده اند یکی پس از دیگری زمینهایشان را می فروشند و به مناطق فقیر حاشیه شهرها مهاجرت می کنند. عکسهایی از شهر فلاحیه منتشر شده است که نشان می دهد کشاورزان عرب زمینها و خانه هایشان را حراج کرده اند و در حال مهاجرت از این شهر هستند. اما در حالی که سیاستهای آبی رژیم در احواز فاجعه ها براه انداخته است، در سازمان آب وبرق استان همه چیز آرام است و شمسایی امپراطوری می کند!

مسئولان بومی در استانهای مرکزی ایران برای غارت منابع آبی اقلیم احواز چه دعواهایی که براه نیداختند، و چه فشارهایی که بر دولت نیاوردند تا توانستند منابع آبی احواز را غارت کنند و این اقلیم را با خطر نابودی و نسل کشی روبرو سازند. زمانی که سازمان آب چهارمحال وبختیاری به غارت بی رویه آب کارون اعتراض کرد مسئولان اصفهانی تهدید کردند که جهاد خواهند کرد و غارت آب اقلیم احواز را  حق طبیعی اصفهانیها دانستند! این در حالی است که ما شاهد رفتاری کاملا عکس رفتار مسئولان استانهای دیگر از سوی مسئولان استانی در اقلیم احواز هستیم.

چرا مسئولانی نظیر شمسایی بعنوان مدیر عامل سازمان آب و برق در اقلیم احواز و مقتدایی استاندار اقلیم، هر از چندگاهی تغییر منصب می دهند اما دوباره بر سر مناصب کلیدی اقلیم باز می گردند؟

بدور از شخصی سازی مسائل، اگر به سابقه سازمان آب و برق استان نگاهی بیندازیم، شواهد عدیدی وجود دارد که نشان می دهد این سازمان در پیاده سازی سیاستهای ضد مردمی جمهوری اسلامی در اقلیم احواز نقش مهمی ایفا کرده است.

همکاری با مرکزنشینان در غارت منابع آبی اقلیم احواز

سازمان آب و برق استان بجای اینکه حامی منافع مردم اقلیم احواز باشد، با سردادن توجیهاتی نظیر اینکه منابع آبی احواز خیلی زیاد بوده و سالانه میلیونها متر مکعب آب شیرین به خلیج ریخته می شود، هیچگونه مخالفتی در برابر طرحهای انتقال آب به فلات مرکزی فارس و همچنین طرحهای سدسازی و ممانعت از ورود آب به اقلیم احواز نشان داده و نقش مهمی در غارت منابع آبی اقلیم احواز به سود مرکزنشینان ایفا کرد.

سکوت مسئولان سازمان آب و برق بر ساخت سد فاجعه بار گتوند که کوههایی از نمک را وارد چرخه زیست محیطی مردم احواز کرد، یک جنایت بزرگ علیه این مردم محسوب می شود. سازمان آب و برق استان در این زمینه نه تنها به وظیفه اصلی اش در تامین آب شرب سالم به مردم احواز عمل نکرد بلکه مقصر اصلی در آلوده سازی کل آب و محیط زیست اقلیم احواز است.

همکاری در تاسیس طرح خانماسوز نیشکر

در زمان آغاز طرح امنیتی نیشکر که در نتیجه آن بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی مردم عرب به زور اسلحه مصادره شد، کارشناسان آنرا طرحی خطرناک برای محیط زیست احواز معرفی کرده بودند. اما از آنجائیکه نهادهای امنیتی خواستار اجرای بی چون و چرای این طرح بودند، سازمان آب و برق استان نه تنها از حقوق اساسی مردم احواز در داشتن آب شرب سالم و آب جاری سالم در محیط زیست شان هیچ حمایتی نکرده، بلکه به همکاری تام با نهادی امنیتی پرداخته و در اجرای این طرح نقش محوری ایفا کرد.

سازمان آب و برق حق آبه طرح نیشکر را بر حق آب شرب مردم احواز مقدم دانسته و در روزهای خشک، مسئولان این سازمان بی توجه به افت دبی آب کارون در محل شهر احواز و پایین آمدن کیفیت آب شرب شهری، سمهیه روزانه چند صد هزار متر مکعبی طرح نیشکر را همواره تامین کرده است.

بعلاوه مسئولان این سازمان با اطلاع از شوری غیرقابل تصور پسابهای نیشکر، با ورود این پسابهای خطرناک به بستر رودخانه های اقلیم احواز و انباشته شدن آنها در تالاب العظیم و دشت شلوه تهدید بزرگی را برای نسلهای فعلی و آتی احواز ایجاد کرده اند.

از طرف دیگر بنا به روایت کشاورزان عرب که زمینهای آنها در قالب طرح نیشکر امیر کبیر مصادره شده بود، این سازمان با بازکردن دریچه سدهای واقع در شمال اقلیم احواز برای چندین سال متوالی زمینهای آنها را بزیر آب برده تا آنها را مجبور به واگذار کردن زمینهایشان به طرح نیشکر سازد.

آلوده سازی محیط زیست

سازمان آب و برق استان با تامین آب طرحهای نیشکر و طرحهای صنعتی سودجویانه دیگر که هیچگونه ضابطه زیست محیطی را رعایت نمی کنند، مقصر اصلی آلوده سازی منابع آبی جاری و سفره های زیرزمینی اقلیم احواز و فوت سالانه هزاران احوازی است.

همچنین این سازمان با همکاری با شرکت نفت، حق آبه هور حیاتی العظیم را قطع کرده و این تالاب بزرگ را بشکل کامل خشکاند و محیط زیست اقلیم احواز را از تعادل طبیعی خارج ساخته و بیش از سه هزار هکتار از زمینهای این تالاب را خیزشگاه طوفانهای شن مبدل ساخت.

همکاری سازمان آب و برق با طرح تغییر بافت جمعیتی

قطع آب بر روستائیان عرب

سازمان آب و برق با بهانه کردن عدم داشتن سند کتبی از سوی کشاورزان عرب، که نسلها در این مناطق کشاورزی کرده اند، حق آبه کشاورزی این روستاها را قطع کرده و با صدور بخشنامه هایی کشت تابستانه در روستاهای عرب نشین در حوضه کرخه را ممنوع اعلام کرده است.

جهاد کشاورزی نیز با طفره رفتن از کانال کشی، روستائیان عرب را مجبور به استفاده از نهرهای سنتی کرده و بهانه دست سازمان آب برق داده تا آنرا معاف از رساندن آب به روستاهای عرب نشین کرده است.

بنا به گزارشی که پیشتر وب سایت پادماز منتشر کرده است بیش از هزار روستای عرب نشین، از داشتن آب شرب سالم محروم هستند و دهها هزار روستایی عرب بسان هزاران سال قبل، آب شرب خود را از آب بشدت آلوده رودخانه ها تهیه می کنند.

این درحالی است که این سازمان همکاری وسیعی با طرح اسکان عشایر لور و بختیاری لرستان در اقلیم احواز دارد. بنا به اظهارات مسئولان این طرح، زمینهای کشاورزی در قالب طرح ۵۰۰ هزار هکتاری رهبری بمنظور اسکان عشایر لرستان در احواز آماده شده و مجوز آب این زمینها نیز با همکاری سازمان آب و برق استان صادر شده است.

بنا به اولویتهای سازمان آب وبرق استان در اقلیم احواز، کشاورزان بومی مستحق داشتن آب بمنظور کشاورزی نیستند اما طرح نیشکر و طرح اسکان عشایر لرستان در احواز از اولویت برخوردار هستند.

در کل بررسی عملکرد سازمان آب و برق در اقلیم احواز، نشان می دهد که سازمانهای دولتی و مسئولان مدیر این سازمانها بجای اینکه حافظ منافع مردم احواز باشند، مجریان طرحهای ضد مردمی و طرحهای مشکوک به نسل کشی هستند. ضرب المثل احوازی “حامیها حرامیها” (شریک دزد، رفیق قافله) گویای حال مسئولان استانی و سازمانهای دولتی در اقلیم احواز است.

بخش دیدگاه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى