در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » نگاهی به روند مهاجرت به شهر محمره

نگاهی به روند مهاجرت به شهر محمره

نگاهی به روند مهاجرت به شهر محمره

شهر محمره به عنوان پایتخت حکومت عربی برهبری شیخ خزعل بر اقلیم احواز بود، بهمین دلیل از دیدگاه دولت نوین ایران اهمیت خاصی داشت. بر این اساس دولت مرکزی همواره سعی داشته است تا به شیوه های گوناگون بافت جمعیتی این شهر را تغییر داده و هویت جعلی جدیدی را برای این شهر جابزند.

همچنین احزاب ملی گرا و بخصوص احزاب تندرو نژادپرست نظیر پان ایرانیستها، این شهر عربی را محل تمرکز فعالیتهای غیرانسانی شان انتخاب کردند. در این زمینه در مطلبی دیگربه طور مفصل به فعالیت پان ایرانیستها در شهر محمره خواهیم پرداخت.
نزدیکی شهر محمره به شهر عبادان نوین که به عنوان شهری برای اجرای انواع سیاستهای فرهنگ ستیز و تغییردهنده بافت جمعیتی اقلیم احواز از سوی دولت مرکزی انتخاب شده بود، سبب شد تا این شهر از آتش کینه توزانه مرکزگراها در حمله به فرهنگ و هویت عربی در امان نماند.

شمار زیادی از کارگران ومهاجران غیرعرب که جهت اشتغال در عبادان آمده بودند در محمره نشیمن گزیدند. همچنین در شهر محمره بندر تجاری این شهر توسعه یافته و با افزایش فعالیت تجاری در این شهر دهها هزار مهاجر غیرعرب به این بندر گسیل داده شدند. بندر تجاری محمره در دهه سی میلادی ساخته شد و در دهه پنجاه میلادی توسعه بیشتری یافت و به بندر بزرگی مبدل شد. هزاران کارگر غیرعرب با سازماندهی دولت به این شهر گسیل داده شدند تا تجمع مردمی غیرعربها در این شهر رشد یافته و در برابر عربها عرض اندام کند.
تمرکز رسانه های سمعی و بصری در عبادان بر هویت ایرانی – فارسی و حمله به فرهنگ و هویت عربی سبب شده تا کوره هویت سوزی عبادان از مرزهای شهر عبادان فراتر رفته تمامی شهرهای محمره و فلاحیه و معشور را برگیرد.

سازمان ادارای در شهر محمره بطور مطلق در اختیار مهاجران فارس از اصفهان و تهران قرار گرفت. ساختمانهای بجای مانده از دور حکومت شیخ خزعل از جمله منازل شخصی وی در اختیار دولت قرار گرفت و مهاجران به تبلیغ آئین های خاص خود نظیر جشنهای ایران قدیم در این شهر عربی پرداختند. نژادگراهای ضد عرب نظیر پان ایرانیستها تا آنجا در این شهر قدرت یافتند که مناصب شهرداری و غیره در اختیار گرفتند.

مذهب تشیع ایرانی در برابر تشیع عربی در این شهر قرار گرفت و تجمعات مهاجران غیرعرب به دفاع از مذهب تشیع ایرانی پرداختند.
رشد جمعیت شهر محمره در اثر مهاجرت را می توان در آمار جمعیت این شهر مشاهده کرد. در فاصله سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۷۶ جمعیت شهر محمره در حدود پنج برابر افزایش یافته است.

 

 

mohpopu

در اثر جنگ ایران و عراق شهر محمره به شکل کامل تخریب شد و ساکنان این شهر به شهرهای شمالی و مرکزی ایران آواره شدند. پس از پایان جنگ بازگشت مهاجران به این شهر دوباره جریان یافته و جمعیت شهر محمره در سال ۱۳۸۵ به حدود جمعیت سال ۱۳۵۵ شمسی نزدیک شده است.

در حال حاضر طرح جدید دولت ایران برای تاسیس منطقه آزاد تجاری در محمره و عبادان خطری بزرگ برای تغییر بافت جمعیتی این شهر تاریخی عربی محسوب می شود. دولت ایران با سرعت هرچه تمام در حال پیگیری اجرای طرح مذکور است.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز- بخش پژوهش

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى