در : صفحه اول » دیدگاه » نگاهی به هشدارهای یک دانشگاهی نسبت به عواقب انتقال آب کارون

نگاهی به هشدارهای یک دانشگاهی نسبت به عواقب انتقال آب کارون

نگاهی به هشدارهای یک دانشگاهی نسبت به عواقب انتقال آب کارون

طی روزهای گذشته مهدی نورزاده عضو کمیته علمی همایش ملی رودخانه کارون طی سخنانی بظاهر تحلیلی به دولت هشدارهایی داده، که شایسته توجه هستند.
این استاد خاکشناسی دانشگاه پیام نور احواز گفته است که افزایش جمعیت شهری و روستایی، تامین آب طرح های توسعه کشاورزی و صنعتی، نیازهای زیست محیطی همگی موجب افزایش نیازهای آبی پایین دست شده اما نکته نگران کننده افزایش تقاضاهای آبی طرح های انتقال بین حوضه ای است که با توجه به تغییرات اقلیمی و تشدید خشکسالی، باعث مشکلات زیادی در حوضه های مبدأ و حتی مقصد می شود.

این سخنان حاوی چند نکته مهم است، یکی آنست که این مدرس دانشگاهی به دولت هشدار می دهد که انتقال آب کارون به فلات مرکزی، با زاد ولد مردم احوازی، با کشاورزی و امنیت غذایی این مردم و با ادامه حیات اکوسیستم طبیعی اقلیم احواز تعارض دارد. در لابلای این هشدار امینتی به رژیم این مفهوم نهفته است که دولت مرکزی از آب و غذا و هوا که نیاز اساسی احوازیها است به مرکز نشینان می بخشد در حالیکه حیات احوازیها با این بخششها مورد تهدید قرار میگیرد.

هشدار دوم این شخص به رژیم جمهوری اسلامی، در زمینه افزایش تقاضاهای آبی مرکزنشینان نسبت به آب رودخانه های اقلیم احواز است. بعبارتی واضحتر این فرد به جمهوری اسلامی هشدار می دهد که انتقال آب بیشتر به فلات مرکزی فارس سبب خواهد تا مرکزنشینان سودهای اقتصادی بیشتری کسب کرده و از آنجائیکه توسعه همواره روبه جلو است و حرص و طمع بشری حد و مرز نمی شناسد، بنابراین چند ماه و چند سال بیش نخواهد گذشت تا دوباره مرکزنشینان تقاضای آب بیشتری بکنند.

تجربه تاریخی صحت این امر را بخوبی نشان می دهد و از اولین طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران در حدود هفت دهه می گذرد. در طول این هفت دهه در قالب چندین طرح آب رودخانه های اقلیم احواز به فلات مرکزی انتقال داده شده است. پس از طرح فعلی بهشت آباد، اصفهانیها طرحهای دیگری نیز دارند که در دست اجرا و یا مطالعه هستند.

همچنین از طرف دیگر استراتژی جدید نظام در راستای تقویت موجودیت شیعی و فارسی در ایران، افزایش جمعیت شیعیان مرکز نشین معرفی شده است. رهبر جمهوری اسلامی از شیعیان می خواهد تا جهت باردار کردن زنان خود دریغ نکرده و امنیت ملی ایران بخطر نیندازند. بهمین دلیل افزایش جمعیت احتمالی مرکز نشینان مستلزم تامین آب بیشتر جهت کشاورزی و صنعت در این مناطق است.

گرچه این شخص سخنانش را در راستای تقدیم خدماتی به دولت مرکزی بیان کرده است اما در حقیقت این هشدارها خود نوعی هشدار برای مردم احواز هستند. مهدی نورزاده عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور به عربهای احواز هشدار داده است که در سایه انتقال آب کارون آنها دیگر توان کشاورزی را نخواهند داشت، اقلیم احواز مخزن تجمع آلودگی استانهای مشرف با آن خواهند بود و محیط زیست احواز نابود خواهد شد و نسلهای جدید احوازی با کمبود غذا و فقر وگرسنگی شدید روبرو خواهند شد. در یک کلام امنیت غذایی، امنیت سلامتی و بهداشتی احوازیها با خطری بسیار جدی روبرو است به حدی که به مرز انقلاب علیه نظام خواهد رسید.

البته دیدگاه دیگری در مقابل سخنان ایراد شده از سوی این شخص وجود دارد که معتقد است که دولت مرکزی کاملا از تبعات انتقال آب رودخانه های احواز به فلات مرکزی آگاه است اما این کار را بمنظور محقق ساختن دو هدف همزمان دنبال می کند. این دو امر عبارتند از تحقق توسعه و افزایش جمعیت در فلات فارس و دیگری تعطیل ساختن حیات و زندگی هر کسی که در احواز حیاتش بسته به نظام نیست. این امر شامل کشاورزان و روستائیانی می شود که زندگی آنها وابسته به آب و خاک دارد و هیچ وابستگی اقتصادی به دولت مرکزی ندارند. این سبب می شود تا رژیم نژادگرای حاکم بتواند منبع رزق و روزی مردم عرب را در شهرها و روستاها تحت کنترل خود قرار داده و بتواند بسادگی آنها را مجبور به مهاجرت به استانهای دیگر سازد.

در کل هشدارهایی از این نوع عمق خطری را نشان می دهد که از سوی سیاستهای دولت مرکزی کلیت حیات و وجود انسان در اقلیم احواز را مورد تهدید قرار داده به گونه ای که حتی وابستگان رژیم نسبت به تبعات آن اظهار نگرانی می کنند.

نویسنده: مهدی هاشمی  

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى