در : صفحه اول » اخبار » وقوع چندین زلزله در اقلیم احواز و ایلام

وقوع چندین زلزله در اقلیم احواز و ایلام

وقوع چندین زلزله در اقلیم احواز و ایلام

خبرگزاری ها روز دوشنبه ۱۸ اوت ۲۰۱۴ از وقوع زمین لرزه ای به شدت ۶٫۳ درجه در مقیاس ریشتر در شهر مورموری در استان ایلام خبر دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز شدت زلزله سه استان در غرب و جنوب غرب ایران یعنی استان های ایلام، لرستان و اقلیم احواز را لرزانده است.

منابع محلی در شهرهای مورموری و آبدانان ایلام از زخمی شدن تا کنون بیش از ۳۱۷ نفر در این زلزله خبر می‌دهند، اما به گفته مسئولان هلال احمر ایران این زمین لرزه تاکنون تلفات جانی نداشته است.

شهر مورموری، مرکز زمین‌ لرزه، در شصت کیلومتری شرق دهلران در جنوب استان ایلام واقع است.

مرکز ژئوفیزیک آمریکا، مشخصات زلزله امروز استان ایلام را اینگونه بیان کرده است:
بزرگی: ۶٫۳ ریشتر ، و مرکز آن را شهر مورمورى در شصت کیلومتری دهلران ودر نزدیکى سد کرخه اعلام کرد .

زمان: ۶: ۷ بامداد دوشنبه، عمق: ۱۰ کیلومتری زمین ، دربرگیرنده: ایلام، لرستان، اقلیم احواز.

یادآور می شود که مردم مناطق زلزله زده از ترس شروع دوباره زلزله در بیرون از منازلشان به سر می برند، طى ساعات کذشته بیش از ۳۰ مورد پس لرزه در استان ایلام رخ داده که بعضی از آنها در شهر احواز و سایر شهرها کاملا محسوس بوده است.
گزارشها و بررسیهاى زیادى در ارتباط با سد سازى و زلزله در سالهاى گذشته منتشر شده و همچنین اثرات ناشى از خالى شدن سفره هاى زیرزمینى بر زلزله و انحراف یا کم شدن آب یک رودخانه بر روى زلزله ها در منطقه را عاملى مهم در ایجاد زمین لرزه ها و بحرانهاى زیست محیطى ذکر کرده اند.
آبگیرى سدها در بالا دست رودخانه کرخه مخصوصا در استان ایلام و در نتیجه کم شدن آب جارى در کرخه و نیز کم شدن اب رودخانه کارون به سبب انحراف و انتقال آب این رودخانه به شهرهاى قم و اصفهان و دیگر شهرها را می توان حلقه هاى ارتباطى بین وقوع زلزله و سدها دانست.

گفته می شود بیش از هفت میلیارد متر مکعب آب پشت سد کرخه در نزدیکی مرکز زلزله ذخیره شده است. مسئولان ایرانی از هرگونه اطلاع رسانی درباره تاثیر زلزله دیروز و امروز بر سد کرخه ممانعت می کنند. برخی منابع محلی از احتمال ترک برداشتن یا احتمال شکستن سد در روزهای آتی و در اثر زلزله را بعید نمی دانند.

شب گذشته یک زلزله دیگر در صالحیه(اندیمشک) در نزدیکی سد کرخه رخ داد که شدت آن ۵٫۸ درجه در مقیاس ریشتر گزارش شده است. امروز نیز یک زلزله دیگر منطقه مورموری را لرزاند. شدت زلزله امروز سه شنبه ۱۹ اوت ۲۰۱۴ ۴٫۷ درجه در مقیاس ریشتر گزارش شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک مردم عرب احواز- بخش اجتماعی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى