در : صفحه اول » اخبار » کرخه خشک شد ، رودخانه زهره در خطر خشکی است

کرخه خشک شد ، رودخانه زهره در خطر خشکی است

کرخه خشک شد ، رودخانه زهره در خطر خشکی است

به گزارش خبرگزاری های محلی رودخانه کرخه که منتهی الیه آن در شهر حویزه است و بعد از آن به هورالعظیم می ریزد در یک هفته اخیر در این شهرستان خشک شده و هیچ آبی در آن وجود ندارد.

اکنون زمین های کشاورزی منطقه که شغل غالب مردم این شهرستان را ایجاد کرده است در معرض خطر و نابودی قرار دارند. در این میان گندم و جو کشت شده در این زمین ها هم اکنون به شدت نیازمند آب است ولی از سوی دیگر هیچ آبی برای آبیاری وجود ندارد.

۴۰ هزار زمین کشاورزی این منطقه اکنون نیازمند آب است و اگر آب به این زمین ها نرسد زندگی خانواده های زیادی در معرض خطر است چون اغلب آنها تنها منبع درآمدشان از محصولات کشاورزی همچون گندم و جو کشت شده در این زمین ها است.

مصرف آب و انحراف آن در بالا دست کرخه به گونه ای است که باعث خشک شدن این رود در منطقه حویزه شده است. در طول دو ماه اخیر این دومین نوبت است که رودخانه کرخه در مقطع حویزه به کلی خشک می شود. ماه گذشته ۱۲ روز این رودخانه به علت نرسیدن آب به آن کاملا خشک شده بود.

رودخانه کرخه از مناطق میانی و جنوب‌غربی رشته کوه‌های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب ایران سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام به هورالعظیم می‌رسد.

از سوی دیگر از منطقه تمیمیه (هندیان) خبر می رسد که مقدار دبی آب در رودخانه زهره به شدت کاهش یافته و زندگی مردم و به ویژه کشاورزان را تهدید می کند. بر بالادست رودخانه زهره سدهای فراوانی ساخته شده اند که آب پایین دست را به کلی تحت کنترل دارند. مردم منطقه ضمن اعتراض به این موضوع خواستار برچیدن سدها شده اند.

کارشناسان معتقدند که تنها راهکار حل مشکل کم آبی برچیدن سدهای بنا شده در سالها اخیر است که باعث نابودی محیط زیست شده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز- بخش جامعه

بیشتر بخوانید:

نشت گازوئیل در مرز لرستان، ۵۰ کیلومتر از کرخه را آلوده ساخت

 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى