در : صفحه اول » اخبار » کشاورزان احوازی: زمین های جفیر متعلق به اهالی این منطقه است

کشاورزان احوازی: زمین های جفیر متعلق به اهالی این منطقه است

jofair-2

طبق اخبار واصله از احواز امروز جمعه مصادف با ۱۱ مارس ۲۰۱۶ صدهها تن از کشاورزان عرب احوازی ساکن در منطقه جفیر از توابع حویزه که یک منطقه هم مرز با عراق است در اعتراض به مصادره اراضی کشاورزیشان از سوی شرکتهای تابعه سپاه پاسداران ایران موسوم به قرارگاه خاتم الانبیاء به منظور واگذاری به شهرک نشینان فارس که عنوان واهی ایثارگران را به دوش می کشند با گرفتن پلاکاردهایی که محتوی شعارات مسالمت آمیز بود اقدام به تجمع و اعلام انزجار کردند.

در این تظاهرات مسالمت آمیز کشاورزان و اهالی روستاهای منطقه مذکور عاجزانه از مسئولین محلی و حکومتی تقاضای رسیدگی به شکایشان علیه شرکتهای درگیر در این طرح شده اند.

قابل ذکر است که در غالب این طرح نژادپرستانه که دستور اجرای آن در سال ۱۳۷۵ شمسی اتخاذ شد  تصمیم بر آن شد که مجموع ۴۰ هزار هکتار از اراضی منطقه جفیر به سه هزار و ۲۰۰ نفر از شهرک نشینان فارس تحت عنوان واهی ایثارگران واگذار شود که این اصطلاح به جنگجویان بازمانده جنگ ایران علیه عراق و نیز اعضای باند سرکوبگر بسیج اطلاق می شود.

اجرای این طرح که از یکی از جمله طرحهایی است که با هدف تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی الاحواز و خصوصأ منطقه حویزه می باشد به سپاه سرکوبگر جمهوری اسلامی واگذار شد.  و از جمله طرح هایی است که همزمان با اجرای طرح مصادره زمینهای کشاورزی، موسوم به طرح ۸۰۰ هزار هکتاری خامنه ای، اجرا می شود. این تصمیم خامنئی از بزرگترین دستوراتی است که  وی در جهت پیشبرد برنامه های نژادپرستانه و ظالمانه تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی الاحواز در زمان سفر ننگینش به الاحواز در سال ۷۵ شمسی اتخاذ شد. وتا کنون بخش هایی از آن در مناطق مرزی بین احواز وعراق در حال اجرا می باشد.

طرح مصادره اراضی جفیر تا سال ۱۳۹۳ به دلایل نامعلومی مسکوت ماند ولی اکنون نظام غاصب ایران تصمیم به اجرای آن گرفته است.

در این خصوص مرتضی عباسی سرکرده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه سال گذشته بیان کرد: اجرا نشدن این طرح در زمان تعین شده موجب شد که اعتبارات مورد نیاز از ۶۰۰ میلیارد ریال به ۷ هزار میلیارد ریال افزایش یابد. وی افزود: اگر به صورت کارشناسانه به این طرح نگاه شود زمین های کشاورزی جفیر آنقدر ارزش ندارد که برای شبکه آبیاری و زهکشی این میزان اعتبارات هزینه شود. که این خود اعتراف رسمی از سوی سردمداران این طرح اشغالگرانه است که هدف فعالیت کشاورزی نیست و همانا در راستای برنامه های وسیع عرب ستیزانه نظام در اشغال هر چه بیشتر اراضی أحواز و تغییر بافت جمعیتی آنست

این سرکرده  با اشاره به اینکه بسیاری از بهره برداران طرح ۴۰ هزار هکتاری کشاورزی جفیر از به اصطلاح ایثارگران بومی منطقه هستند گفت :در ابتدا برای اجرای این طرح ۱۵ تعاونی و یک کمیسیون متشکل از وزارت نیرو، سازمان برنامه ریزی، وزارت جهاد، سازمان جنگل ها و مراتع و رئیس دفتر وقت رئیس جمهوری با حضور قرار گاه خاتم الانبیاء تشکیل شد. و در آن زمان سند مالکیت زمین ها واگذار و به مرحله صدور رسید و مجوز برداشت ۴۰ متر مکعب آب از رودخانه کارون برای تعاونی ها صادر شد اما به دلیل مشکلات مالی و نداشتن متولی منسجم این پروژه در مراحل اجرا متوقف شد.

وی گفت: در سال ۷۵، بیش از سه هزار نفر از به گفته خویش ایثارگران به امید ایجاد اشتغال در این تعاونی ها ثبت نام کردند که با گذشت سال ها از تصویب و اجرا نشدن ، تعدادی از این ایثارگران فوت کرده اند.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء بیان کرد: در صورت تامین اعتبار این قرار گاه آمادگی دارد تا با حمایت دولت بار دیگر اجرای پروژه را در دستور کار قرار دهد.

از سال گذشته که مجددا اجرای دستور خامنه ای  در دستور کار مسوولان دولت ایران در تهران و حاکمان نظامی الاحواز قرار گرفت اجرای طرح جفیر نیز با حضور برخی از سردمداران خونریز جنگ هشت ساله ایران علیه عراق بصورت جدی تری در حال حاضر دنبال می شود. مدیرعامل جدید اتحادیه تعاونی ایثارگران جفیر که شرکت متصدی مصادره این اراضی می باشد، منصوب و جلساتی متعددی در تهران و الاحواز برگزار گردیده است. سازمان جهاد کشاورزی که از سازمانهایی است که تحت پوشش اداره کشاورزی الاحواز فعالیت می کند و همچنین شرکت جهاد نصر که از هیولاهای پیشتاز در امر مصادره اراضی الاحواز می باشد نیز آمادگی خود را برای اجرای طرح مصادره اراضی جفیر اعلام نموده و اقداماتی را آغاز کرده اند.

علی رغم اعتراض پیگیریهای مکرر کشاورزان وفعالان مدنی عرب احوازی، برای جلوگیری از اجرای این طرح، مسئولان غاصب ایران بر اجرای این طرح اصرار ورزیده و تا این اعتراضها وپیگیریها تا کنون نتیجه ای نداشته است. تجمع امروز کشاورزان جفیر از جمله دهها اعتراض صورت گرفته در این زمینه می باشد.

تصاویر زیر گوشه ای از این اعترض مسالمیت آمیز کشاورزان منطقه جفیر را نشان می دهند:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک مردم عرب احواز- بخش اخبار

jofair-1

 

image2 image4 image-7

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى