در : صفحه اول » حقوق بشر » گزیده ای از پرونده آمران و جنایتکاران چهار شنبه سیاه محمره

گزیده ای از پرونده آمران و جنایتکاران چهار شنبه سیاه محمره

محمره

برخی از جنایت کاران و متهمین به کشتار مردم عرب محمره که هم اکنون در لندن، پاریس و امریکا زندگی می کنند می بایست در دادگاه های بین المللی محاکمه شوند. عناصر شریک در کشتار مردم عرب که هم اکنون در اپوزیسیون ایرانی رخنه کرده و دم از آزادی و حقوق بشر می زنند، خود قاتلانی هستند که دستانشان به خون صدها  انسان آغشته است.

روز نهم خرداد ۱۳۵۸ شمسی، روز کشتار بیرحمانه مردم عرب در محمره است که به چهارشنبه سیاه معروف است. این خونریزی توسط عوامل رژیم کنونی( جمهوری اسلامی)، عرب ستیزان سلطنت طلب، نژادپرستان جبهه ملی ، پان ایرانیست، نهضت آزادی و توده ای ها صورت گرفت.

هجوم وحشیانه به مردم محمره توسط  نیروهای سپاه پاسداران و کمیته انقلاب اسلامی، کماندوهای نیروی دریای و کانون فرهنگی – نظامی محمره به رهبری محمد علی جهان آرا و با نظارت احمد مدنی و به دستور مستقیم نخست وزیر دولت مرکزی مهدی بازرگان و رهبر انقلاب اسلامی خمینی انجام شد.

در این نوشته نام  تعدادی از  قاتلان و خلاصه ای از جرائم و جنایت های آنها همراه با عکس برخی از آنها ارائه می شود. عده ای از آنها مدفون و بعضی دیگر زنده هستند و به جرائم خود ادامه می دهند. قابل ذکر است، أحزاب اپوزیسیون ایرانی هنوز بعضی از این جنایت کاران را رهبر خود و سردار ملی می دانند.

نقابدارانی که در کشتار محمره شرکت کرده بودند، فرزندان مهاجرانی هستند که در محمره بزرگ شده اند و عربی را یاد گرفته اند. شماری از این جنایت کاران نیز عرب هستند. نام شماری از نقابداران معروف به شرح آتی است :

محمد و صاحب فرزندان حاجی طعمه عبود زاده ، خانواده خباریها  عبدالله، اسماعیل و عبدالرضا( هم اکنون در سپاه پاسداران حضور دارند)  ، مهدی البوغبیش ( در جنگ کشته شد)، فرزندان حاج سلطان إسکندری و فرزندان خانواده دوغچی (ساکن کوت الشیخ محمره هستند)، مهدی دنیابین و احمد دنیا ین فرزندان حاج عبد الحسین دنیابین(ساکن کوت الشیخ محمره)، یحیى غضبان زاده، فرهاد دشتی ، فرزندان نورانی ( غلامرضا ،محمد ،رسول و عبدالله) ، فرهاد دشتی ، برادران فروزنده، عبدالرضا موسوی، برادران مجتهد زاده ، اردشیر و إسماعیل زمانی ، فرزندان حاج مرتضی( یخ فروش)، عبدالله آلبوغبیش فرزند مجید، بهروز مرادی و………

جنایتکاران قاتل مردم عرب محمره:

١- محمد فروزنده : محمد فروزنده یکی از جنایتکاران و قاتلان مردم محمره در سال ۱۳۵۸ بود وی به همراه برادرانش و جهان آرا و دیگران به دستور “احمد مدنی” در قتل عام مردم عرب محمره شرکت کرده بودند و دست وی به خون جوانان عرب آغشته است.

وی به پاس خدماتش به پست های وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سابق، رئیس اسبق بنیاد مستضعفین و عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام رسید. محمد فروزنده  در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در پست وزارت دفاع قرار گرفت و بعدا از سوی خامنه ای به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان یعنی بزرگترین نهاد اقـتصادی جمهوری اسلامی منصوب شد.

 محمد فروزنده

٢- احمد فروزنده ( عضو ارشد سپاه قدس) است. او در سال ۵۸ به عضویت سپاه درآمد. احمد  در جریان کشتار محمره با همکاری مسئولین استانداری وقت در سرکوب و کشتار مردم عرب همدست بوده و در دادگاه های فرمایشی نظامی چند دقیقه ای که در دبیرستان بازرگانی محمره بر پا می شد نیز مشارکت داشت.

احمد فروزنده مدتی مسئول واحد اطلاعات سپاه محمره بود و ده ها نفر از جوانان عرب را به زندان انداخته یا اعدام کرده بود. چند سال پیش وزارت خزانه داری آمریکا، احمد فروزنده که یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران  است را مورد تحریم قرار داده و از جامعه جهانی خواست وی را در انزوا قرار دهد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده سرتیپ احمد فروزنده را به هدایت  حملات علیه نظامیان آمریکایی در عراق و نظارت بر ترور مقامات و چهره های سیاسی عراقی و همچنین قرار دادن کمک مالی، تسلیحاتی و آموزشی در اختیار گروههای ضدآمریکایی در عراق متهم کرده است.

٣- مسعود فروزنده ، این شخص در دوره پیش از انقلاب از مسئولین بخش هنری حزب رستاخیز شاخه احواز(خ و زس ت ان) بود در دوره بعد از انقلاب به عنوان رئیس سپاه پاسداران فلاحیه منصوب شد. مسعود فروزنده در دوره خاتمی در پوشش خبرنگار به روسیه فرستاده شد.

از دیگر اعضای خانواده فروزنده، فرزاد و فـرشاد نیز در بخش های مختلف سپاه مشغول به کار هستند و تحت عناوین های گوناگون به خارج در رفت و آمد هستند و گویا حتى به لندن نیزسفرهائی داشته اند. خانواده فروزنده از مهاجران غیرعرب هستند که درمحمره زندگی کرده و علاوه بر چهارشنبه سیاه جرائم دیگری در حق مردم عرب محمره مرتکب شده اند.

۴- محمد جهان آرا:  پاسدار سید محمد علی جهان آرا معروف به محمّد جهان آرا (در دوران تحصیل عضو سازمان مجاهدین خلق ایران بوده) ، بعد از انقلاب یکی از فرماندهان سپاه پاسداران بود. جهان آرا و دوستانش در محمره گروهی به نام کانون فرهنگی نظامی انقلابیون را تشکیل دادند. اعضای کانون مذکور در قتل عام  چهارشنبه سیاه محمره شرکت فعالی داشتند و به دستور “مدنی” جنایات هولناکی در حق مردم عرب مرتکب شدند. او فرزند سید هدایت الله از مهاجران غیر عرب بود که در محمره زندگی می کرد.

 جهان آرا محمد جهان آرا

۵- احمد مدنی کرمانی : احمد مدنی عضو جبهه ملی ایران و استاندار وقت استان (خ وزس ت ان) که  پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهندس بازرگان به سمت وزیر دفاع و فرماندهی نیروی دریایی انتخاب شد اما پس از حدود دو ماه از وزارت دفاع کناره گیری کرد.

پس از آن بنا به درخواست مهندس بازرگان، وی مدتی عهده دار استانداری در الاحواز(خ وز س تان ) بود که در این مدت به دستور رهبران خود از جمله “بازرگان ” و ” خمینی” و دار و دسته آنها در سال ۱۳۵۸ اقدام به قتل عام مردم عرب محمره نمود. این قاتل در سال ۱۳۵۹ به آمریکا فرار کرد و در ۲۳ بهمن ۱۳۸۳  در شهر دنور ایالت کلرادو،  ایالات متحده آمریکا گور وی را حفر و مدفون شد.

 مدنی

احمد مدنی

۶- سید ابوالحسن نوری مهری : سید ابوالحسن نوری مهری، فرزند سید علی ، متولد ۱۳۱۸ هجری شمسی شهرستان مُهر استان فارس ، وی بعد از مهاجرت به محمره، از شمار روحانیون محمره  به حساب می آمد. وی یکی از مهاجران غیرعرب در محمره و بعدها امام جمعه محمره شد.

نوری مُهری  یکی از مهم ترین اعضای هسته مرکزی در برنامه ریزی و هماهنگی با احمد مدنی در قتل عام مردم محمره است.  نوری مُهری به همراه آخوند محمدی، سید علی عدنانی( سرکرده نقابداران)، غلامحسین جمی امام جمعه عبادان، آیت الله علی کرمی و  برادرش آیت الله محمد کرمی، شیخ عیسى طرفی، ابوالقاسم خزعلی نماینده خمینی در استان، احمد جنتی دیگر نماینده خمینی در استان، سید محمد علی موسوی جزایری امام جمعه احواز، سید علی شفیعی دادستان استان در زمان جنگ، محسن اراکی  و…. با ایجاد توطئه علیه آیت الله شبیر خاقانی و ارتباط مستقیم با احمد مدنی و دادن مشروعیت به وی نقش مهمی در سرکوب مردم عرب محمره و عبادان داشتند.

سید ابوالحسن نوری مهری

 مهری

 

 

کرمی عیسی طرفی

شیخ عیسی طرفی

علی عدنانی

 سید علی عدنانی(غریفی)

جنتی

احمد جنتی

جمی

غلامحسین جمی

جزائری

محمد علی موسوی جزائری

شفیعی

سید علی شفیعی

٧-محسن اراکی: حاکم شرع دادگاه انقلاب دزفول، حکم اعدام چندین جوان عرب اهل محمره و عبادان ازجمله حکم اعدام عبد الله بچاری فرزند حاج جعفر ۱۵ ساله را صادر کرد. وی بعدها نماینده ولی فقیه در دزفول و پس از آن به عنوان نماینده خامنه ای در مرکز اسلامی شیعیان در لندن مشغول به کار شد. او از معاودین عراقی ایرانی الأصل است.

٨- محمد نورانی: یکی از دار و دسته محمد جهان آرا و عبدالرضا موسوی که در کشتار مردم محمره شرکت کرده بود. وی همراه برادرانش غلامرضا و رسول و حاج عبد الله نورانی در سرکوب ۱۳۵۸ محمره دست داشته است.  پدرش کارمند شرکت کشتیرانی بندر محمره بود. او همراه برادرانش ایام جنگ در سپاه حضور داشته و مجروح جنگی (٧٠٪) است.

بعد از جنگ محمد نورانی به مدت یازده سال رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان الاحواز( خ وزس تان )شد. خانواده نورانی از جمله خانواده های مهاجر به محمره است.

محمد نورانی

محمد نورانی به همراه پدر وهمسرش

۹- محمد خوشنام فرمانده نیروی دریایی، او با دستور ناخدا خوشنام فرمانده پایگاه دریایی محمره و با هماهنگی احمد مدنی و مسؤولین مرکزی کماندوهای نیروی دریایی از طرف رودخانه کارون مردم محمره را محاصره و در قتل و کشتار آنها شرکت داشت. سرهنگ خوشنام از افسران تحت امر احمد مدنی  و یکی از دوستان نزدیک وی در لشکر احواز(خ وزس تان ) بوده است.

۱۰- إسماعیل زمانی، به گفته خواهرش صدیقه زمانی وی در پانزده سالگی در عبادان دستگیر شد و پس از آن به زندگی مخفی در خانه‌های امن  گروه منصورون در کاشان و قم روی آورد و پس از آن برای دومین بار در سال ۱۳۵۲ دستگیر و به حبس ابد  محکوم شدند. البته وی با تحمل پنج سال زندان در سال ۵۷ و با پیروزی انقلاب آزاد شد. اسماعیل به همراه برادرش اردشیر زمانی عضو نیروهای موسوم به نقابدران تحت فرماندهی جهان آرا بود.

۱۱- عبدالرضا موسوی : عبدالرضا نقابدار معروف و قاتل مردم عرب محمره بود. او یکی از اعضای کانون فرهنگی نظامی محمره که توسط دار و دسته جهان آرا تشکیل شده بود و در خونریزی و کشتار چهار شنبه سیاه شرکت فعالی داشت.

این نقابدار بعدها فرمانده تیپ ۲۲ بدر سپاه شد. در جنگ ایران و عراق بعد از کشته شدن جهان آرا، فرماندهی عملیاتی سپاه محمره را به عهده گرفت. وی با صدیقه زمانی خواهر نقابدار دیگر  اسماعیل زمانی ازدواج کرد.

صدیقه زمانی می گوید: همسرم قبل از انقلاب جزء گروه “منصورون” بود و پس از پیروزی انقلاب به دانشگاه برگشت و ما یک آپارتمان در احواز اجاره کردیم. ایشان یک ترم در رشته پزشکی درس خواند، ولی با متشنج شدن جو و بالا گرفتن درگیریهای در محمره  بنا به پیشنهاد برادارن سپاه، وی دانشگاه را ترک کردند و به محمره برگشت. بنا به گفته زمانی، عبدالرضا بدلیل عرب بودنش در شناسایی جوانان عرب و افشای هویت آنان کمک فراوانی نمود. عبدالرضا موسوی  در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۱ در جنگ کشته شد.

 عبدالرضاموسوی

عبدالرضا موسوی

۱۲- غلام علی رشید ( اهل دزفول) :سرلشکر غلامعلی رشید یکی از آمران قتل و کشتار محمره در خرداد۱۳۵۸ می باشد وی در گفت و گو با ویژه‌نامه روزنامه ایران  می‌گوید: من با تماسی که با محمد علی جهان آرا(عضو کانون فرهنگی نظامی) داشتم، در جریان جزئیات قرار گرفتم. وی از ما تقاضای کمک کرد. با دو فروند هلی کوپتر شنوک و ۱۲۰ رزمنده و مقدار زیادی سلاح از دزفول پرواز کردم و در پادگان دژ محمره(خرمشهر) فرود آمدم. یکی دو روز طول کشید و همه مراکزی را که اینها بعد از انقلاب اشغال کرده بودند، پس گرفتیم. خودمان در مقر اصلی مرکزیت سازمان خلق عرب مستقر شدیم.

غلامعلی رشید سمت های مسئول اطلاعات و عملیات سپاه دزفول، جانشین ستاد عملیات جنوب، فرمانده قرارگاه فتح در عملیات بیت‌المقدس، مسئول عملیات قرارگاه مرکزی سپاه، معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را داشته است.

 rashid

غلامعی رشید

۱۳- بهروز مرادی: بهروز مرادی در سال ۱۳۳۵ در محمره و در خانواده ای اصفهانی متولد شد. وی در مدرسه بازرگانی  با محمد جهان آرا همکلاس بود. پس از آن به عنوان معلم آغاز به کار کرد. بهروز به همراه سایر گروه جهان آرا در  کانون فرهنگی نظامی فعالیت داشت و در کشتار محمره در سال ۱۳۵۸ دست داشت.

او با شروع جنگ ایران و عراق  به جبهه رفت. مرادی در سال ۱۳۶۴ در رشته ی صنایع دستی در دانشگاه پردیس اصفهان مشغول شد و قبل از پایان تحصیلاتش در چهارم خرداد ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه کشته شد.

 بهروز مرادی

بهروز مرادی

۱۴- عبدالمهدی البوغبیش فرزند علوان: یکی از نقابداران و اهل کوت الشیخ محمره که همراه گروه جهان آرا در قتل مردم عرب محمره شرکت داشت. او در جنگ ایران و عراق در مهرماه ۱۳۵۹  کشته شد. خانم عابدی همسر مهدی آلبوغبیش، موسس حوزه علمیه کوثر و مکتب قرآن بوده هم اکنون در این مؤسسه مشغول به فعالیت است.

 عبدالمهدی البوغبیش

عبدالمهدی البوغبیش

۱۵- سید یحیی موسوی نیا فرزند سید علی از سادات البوشوکه از أهالی فلاحیه متولد ١٣٣٨ که بعداً در محمره در جنگ ایران و عراق در ١٩/٢/١٣۶١ کشته شد. او یکی از کسانی است که در سرکوب مردم محمره فعالیت بسیاری داشت و یکی از قاتل مردم عرب در کشتار محمره بود. برادران  سید یحیى، بنام های سید جعفر و محسن در سپاه و وزارت اطلاعات مشغول به کار هستند.

 یحیی موسوی

سید یحیی موسوی

۱۶- عبدالله البوغبیش فرزند مجید: یکی از نقابدارانی است که در سرکوب مردم محمره در سال ۱۳۵۸ شرکت داشت او بعدا وارد سپاه شد و در جنگ ایران و عراق در سال ٣/٣/١٣۶١ کشته شد.

 عبدالله البوغبیش

عبدالله البوغبیش

۱۷- سیدابراهیم حجازی (رئیس شهربانی محمره): از دیگر مجرمان و شریک در کشتار محمره  که بعد از پیروزی انقلاب به عنوان اولین رئیس شهربانی محمره منصوب شد. او ۱۸ شهریور ۱۳۶۰ به سرپرستی شهربانی کل ایران منصوب شد.

 حجازی

۱۸- محمدرضا علوی (فرماندار محمره): علوی به منظور تعطیلی و تخلیه کانون فرهنگی خلق عرب محمره، فشار بسیار زیادی بر آیت الله شیخ محمد طاهر شبیر خاقانی آورد. وی خواستار انحلال سازمان‌ها و کانون‌های عربی و تخلیه مقرهای آنها شده بود. علوی یکی از شرکت کنندگان در جلسه احمد مدنی با مسؤلین  محمره و بعضی شیوخ خائن ساعاتی قبل از هجوم به مردم محمره در شب چهارشنبه سیاه بود و یکی از آمران و طراحان حمله به مردم بیگناه محمره است.

۱۹- حجت إلاسلام ابو القاسم خزعلی( پدر مهدی خزعلی) که با سوء استفاده از ارتباط با بعضی شیوخ خائن( با سوء استفاده از ضعف ساواکی بودن آنها در زمان شاه) زمینه مناسب برای هجوم به مردم عرب محمره فراهم آورد.

 ابوالقاسم خزعلی

ابوالقاسم خزعلی

۲۰- برادران مجتهد زاده(مهاجران غیرعرب به محمره): یکی از آنها از نقابداران و مسئول فرهنگی سفارت ایران در دمشق بود. به علاوه وی به سمت نماینده تام الاختیار سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.

۲۱- علی شمخانی: او یکی از أعضای تیم های جهان آرا در محمره بود و یکی از مجریان و عوامل دادگاه های صحرائی است که ده ها نفر از مردم عرب را در اعدام کرد. شمخانی یکی از نقابداران چهارشنبه سیاه محمره بود.

 علی شمخانی

علی شمخانی

۲۲- انوشیروان رضائی( اهل خرم آباد): در تاریخ ۲۱ تیرماه ۵۸ انوشیروان رضایی، فرمانده سپاه خرم‌آباد برای همکاری در حمله به مردم بی پناه محمره به منطقه اعزام شده و نقش مهمی در قتل عام مردم عرب محمره داشت.

۲۳- مهدی بازرگان: نخست وزیر دولت موقت که با درخواست  او و دیگر اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی چون دکتر سنجابی، احمد مدنی استاندار منطقه شد .کشتار مردم محمره در خرداد ۱۳۵۸ با اطلاع دولت موقت حاکم به ریاست بازرگان صورت گرفت.

 بازرگان

مهدی بازرگان و خمینی

۲۴- محمد صادق خلخالی: محمد صادق صادقی گیوی معروف به خلخالی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بود. وی در گیوی از توابع شهرستان خلخال استان اردبیل متولد شد. خلخالی بدستور خمینی صدها نفر از مردم عرب را اعدام کرد.

در حالی که محمره می‌رفت تا دوره‌ای از آرامش نسبی را تجربه کند، شیخ صادق خلخالی در مصاحبه‌ای در ۳۰ خرداد ۵۸ اعلام کرد که مجازات خائنان و تجزیه طلبان مرگ است و اگر شیخ شبیر نیز به بازی‌های تجزیه طلبانه ادامه دهد، خائن شناخته می‌شود و مصداق همین امر خواهد بود.

 خلخالی

محمدصادق خلخالی

۲۵- مرتضى لطفی: یکی از نقابدارانی است که در سرکوب مردم محمره شرکت داشت. وی متولد ۱۳۳۴ در شهر محمره است. او عضو شورای عالی نهادهای انقلابی در زمان نخست‌وزیری آقای میرحسین موسوی و معاون فرهنگی، اجتماعی بنیاد مهاجرین کل کشور ، عضو هیأت منصفه مطبوعات، سردبیر روزنامه کار و کارگر ، عضو شورای شهر تهران  و مدیر عامل شرکت سیمان ایلام بوده است.

مرتضی لطفی

مرتضی لطفی

۲۶- مهدی کیانی فرمانده سپاه عبادان

imageitem-big-120627003344-IMG_0487

لینک زیر عملکردهای کیانی از زبان خودش است که با لفافه پیچی و دروغ در اختیار مخاطبانش آنان را قرار می دهد.

http://www.youtube.com/watch?v=nuEx0RfVO34&sns=em

۲۷- حسن بنادری فرمانده عملیات سپاه عبادان

phj2v4wz7bpk909whjxj

قابل ذکر است که جنایتکاران مذکور در این نوشته تنها شمار اندکی از خیل عظیم جنایتکاران هستند. جادارد که مردم عرب اقلیم احواز در صورت داشتن هرگونه اطلاعی درباره باقی مجرمان، فعالان حقوق بشر را در جریان گذاشته تا بتوانند دشمنان واقعی انسانیت را رسوا سازند.

سایت پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى