در : صفحه اول » اخبار » گمراه سازی افکار عمومی نسبت به علت خیزش محلی طوفانهای شن

گمراه سازی افکار عمومی نسبت به علت خیزش محلی طوفانهای شن

گمراه سازی افکار عمومی نسبت به علت خیزش محلی طوفانهای شن

پادماز- بنا به گزارش خبرگزاریهای داخلی، پیروز حناچی معاون وزیر راه وشهر سازی در ارتباط با علت وزش طوفانهای شن در اقلیم احواز اظهار کرده است که خشک شدن تالابهای احواز و هجوم طوفانهای شن به آسمان این اقلیم از جمله پیامدهای ساخت سد کرخه است.

حناچی تنها ساخت سد کرخه را علت اصلی این فاجعه انسانی می داند، در حالیکه ساختن سدهای فراوان در اقالیم مشرف به اقلیم احواز و همچنین سدهایی در شمال این اقلیم، ونابودی تالابها و خشکاندن رودخانه های کرخه و کارون وانحراف و انتقال آبهای موجود در آنها به مناطق فارس نشین ازجمله عواملی است که باعث خیزش محلی طوفانهای شن در احواز شده است.

پیروز حناچی با اشاره به تصمیم گیریهای غیر جامع و«بدون بررسی همه جانبه» در گذشته که فجایع بزرگی در فضاهای سرزمینی کشور به وجود آورده است، گفت: «در دو سه دهه گذشته در ماه های فروردین و اردیبشهت که بارش ها زیاد می‌شد، تمام دشت های احواز در پدیده آب گرفتگی غرق می شدند و حتی تا کناره جاده های ارتباطی شهرها نیز مملو از آب می شد.»

این مقام وزارت راه با بیان اینکه «آب گرفتگی با ساخت سد کرخه برطرف شد، اما تبعات بدتری گریبان اقلیم احوازرا گرفت.» سعی دارد تا صدها طرح ویرانگر دیگر که منابع طبیعی احواز را بسود مرکزنشینان و همپیمانان آنها غارت کرده است را بی تقصیر جلوه دهد.

وی با اشاره به خشک شدن تالاب العظیم و تسریع خیزش محلی طوفانهای شن در اقلیم احواز، تنها سد کرخه را عامل اصلی این فاجعه دانسته و چندین سد دیگر در استانهای مشرف به اقلیم احواز که بر روی سد کرخه ساخته شده اند، را به فراموشی سپرد.

گرچه حناچی سعی در سرپوش نهادن بر واقعیت سیاستهای دولت ایران در اقلیم احواز داشت، اما وزارت نیرو را مسئول این فاجعه بزرگ زیست محیطی معرفی کرده است.

براساس پژوهشهایی که جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز طی سالهای اخیر انجام داده است سالانه بیش از پنج هزار احواز بیش از حد طبیعی و معهود در دهه های گذشته جان خود را از دست می دهند. همچنین براساس همین پژوهشها میزان سالانه مرگ ومیر احواز طی دهه گذشته افزایشی در حدود ۳۰ درصد نشان می دهد. افزایش چشمگیر بیماری سرطان و بیماریهای تنفسی و قلبی و عروقی علت اصلی افزایش مرگ ومیر احوازیها هستند. افزایش نسبت این بیماریها در ارتباط مستقیم با آغاز بکار سدها و طرحهای ویرانگر نظیر طرحهای نیشکر در آغاز دهه هفتاد شمسی است.

بخش خبر – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى