در : صفحه اول » اخبار » یک فعال عرب احوازی- ‌هلندی از بند دولت ایران آزاد شد

یک فعال عرب احوازی- ‌هلندی از بند دولت ایران آزاد شد

فالح عبدالله المنصوری

فالح عبدالله المنصوری

هلند- به گزارش فعالان احوازی در هلند، حکومت ایران فالح عبدالله المنصوری یک فعال سیاسی عرب احوازی-هلندی که ریاست گروهی به نام میعاد «سازمان آزادی‌بخش احواز» را برعهده داشت و در ماه مه سال ۲۰۰۶ در سوریه بازداشت و به ایران تحویل داده شده بود را آزاد کرد و اجازه ترک کشور را به او داد.

عدنان، فرزند آقای منصوری این خبر را را روز ۴ سپتامبر جاری به خبرگزاری هلند گفته است.
این فعال سیاسی احوازی ۶۹ ساله، در عین حال اجازه یافته است که ایران را ترک کرده و نزد خانواده‌اش در هلند باز گردد.

عبدالله منصوری در یازدهم ماه مه سال ۲۰۰۶ میلادی در سوریه بازداشت و به گفته سخنگوی وقت وزارت خارجه هلند، پنج روز بعد به ایران تحویل داده شده بود.

در‌‌ همان زمان بازداشت و تحویل او به ایران، سازمان عفو بین‌الملل گفته بود آقای منصوری رئیس گروهی به نام «سازمان آزادی‌بخش احواز» بوده است. او به سوریه سفر کرده بود تا با اشخاصی در منطقه ملاقات کند.

گزارش‌ها حاکی از محکومیت آقای منصوری به اعدام و سپس کاهش این حکم به ۱۵ سال زندان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌تر، بئاتریکس، ملکه هلند، به خاطر «تلاش‌های» عبدالله منصوری «برای ملت عرب احواز» به او نشان افتخار اهدا کرده بود.

خبرگزاری فرانسه از قول فرانس تیمرمن، وزیر خارجه هلند، آورده که از بازگشت منصوری به خانه «خوشحال» است.
تیمرمن گفته است «هلند برای بازگرداندن او فعالیت زیادی انجام داده و ما از همکاری دولت ایران سپاسگزاریم».

درپی وقوع انتفاضه ملت عرب احواز در آوریل ۲۰۰۵، شماری از فعالان عرب احوازی در سوریه بازداشت شدند و علاوه بر فالح منصوری می توان سعید صاکی، سعید حمادی، طاهر مزرعه و رسول مزرعه و شماری دیگر از فعالان احوازی را نام برد. اکثر بازداشت شدگان احوازی در سوریه، تاکنون در زندانهای ایران بسر می برند.
به نقل از خبرگزاری هرانا

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى