در : صفحه اول » اخبار » بازداشت تجمع کنندگان روز عید فطر در احواز

بازداشت تجمع کنندگان روز عید فطر در احواز

بازداشت تجمع کنندگان روز عید فطر در احواز

به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی ساعت ۵ صبح روز یکشنبه۱۰ ماه اوت سال جاری میلادی، نیروهای اداره اطلاعات جمهوری اسلامی ایران عده ای از جوانان عرب را در کوی علوی ( حی الثوره) شهر احواز بازداشت کردند.

بازداشت این گروه از جوانان عرب درپی مشارکتشان در مراسم دیدار با خانواده های شهیدان و زندانیان سیاسی احوازی و تبریک عید و قدردانی از آنها در روز عید فطر ، صورت گرفته است. در این مراسم که هر ساله در عید فطر برگزار می شود جوانان عرب بصورت گروهی با بر پایی راهپیمایی و یزله کردن و سر دادن شعرهای حماسی و ملی به دیدار خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های فعالان سیاسی و فرهنگی عرب اعدام شده، می روند. امسال نیز در منطقه ملاشیه ، کوت عبدالله ، کوی علوی و محله های دیگر شهر احواز این مراسم برگزار شد.

با گذشت ١٣ روز از عید فطر، دیروز یکشنبه چندین تن از جوانان عرب توسط اداره اطلاعات در احواز بازداشت شدند که اسامی بعضی از آنها بشرح آتی است :

محمد بترانی و دو برادرش ( محمد بترانی شاعر و برادر علی بترانی است که در انتفاضه ٢٠٠۵ شهید شد)، عباس سواری و محمد صیاحی (چندین بار بدلیل فعالیتهایش بازداشت شده است).

منابع داخلی افزوده اند که اشخاص دیگری نیز بازداشت شده اند که هویت آنها هنوز مشخص نیست.

لازم به ذکر است که روز سه شنبه ۲۹ ماه ژولای ۲۰۱۴ مصادف با روز عید فطر، اسد صالحی مهندس شرکت نفت عبادان و فعال عرب احوازی درپی مشارکت در مراسم دیدار با خانواده های شهیدان و زندانیان احوازی و قدردانی از آنها، نیز بازداشت شده بود که اخیراً به زندان سپیدار انتقال داده شده است.

 کریم دحیمی فعال حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى