در : صفحه اول » اخبار » دبیرکل سازمان ملل: بی عدالتی علیه ملت های غیر فارس و اعدام ها همچنان ادامه دارد

دبیرکل سازمان ملل: بی عدالتی علیه ملت های غیر فارس و اعدام ها همچنان ادامه دارد

چهار فعال عرب اهل حمیدیه که با احکام زندان طولانی مدت محکوم شدند
چهار فعال عرب اهل حمیدیه که با احکام زندان طولانی مدت محکوم شدند

تبعیض و بی عدالتی علیه ملت های غیر فارس و اقلیت های دینی و مذهبی همچنان، هم در قوانین و هم در اجرا وجود دارد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود درباره ایران که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد، ضمن بیان مطلب فوق گفته است: شهروندان غیر فارس در ایران به دلیل خواستگاههای قومی یا دینی و مذهبی و فعالیت های فرهنگی تحت فشار هستند. بان کی مون به اعدام فعالان عرب احوازی به عنوان مواردی از نقض حقوق بشر اشاره و از دولت ایران در این مورد انتقاد کرد. او با نام بردن از هاشم شعبانی ، هادی راشدی ، خالد موسوی و علی چبیشات اعدام آنها توسط دولت ایران را زیر سئوال برد. دبیر کل سازمان ملل اعدام فعالان احوازی و دیگر فعالان ملت های غیر فارس را خارج از رویه قضایی توصیف و آن را غیر قابل قبول دانست.

آقای مون درباره وعده های رئیس جمهوری ایران گفته است: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تا کنون به وعده‌های خود در مورد اعمال آزادی‌های بیشتر عمل نکرده است. او ادمه داد: روحانی به هیچ یک از زمینه‌های مربوط به حقوق بشر و آزادی بیان، بهبود نبخشیده است. بان کی مون از عدم توجه روحانی به آزادی بیان و امنیت روزنامه نگاران، مطبوعات و سایر حوزه های زندگی خصوصی مردم انتقاد کرد.
بان کی مون در گزارش خود آورده است«نویسندگان روزنامه ها و دیگر رسانه ها مدام توسط قوه قضائیه احضار یا بازداشت می شوند و یا مورد ارعاب و حمله نیروهای امنیتی قرار می گیرند.»

در این گزارش آمده است در زمینه سانسور اینترنت شاهد تغییر نبودیم. او ادامه می دهد « اما جالب آنست که در حالی که سایت هایی چون فیس بوک و توییتر برای بیشتر ایرانیان مسدود است رهبران کشور برای انتقال پیام های خود بیش از پیش از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.»

گزارش دبیر کل سازمان ملل همچنین به افزایش تعداد اعدام ها در سال گذشته توجه دارد. بنابه اطلاعات ثبت شده بر سایت مجازات اعدام در جهان متعلق به دانشکده حقوق دانشگاه کرنل، در سال میلادی گذشته در ایران بین ۶۲۴ تا ۷۲۷ مجازات اعدام انجام شده است. اعدام ها در سال ۲۰۱۲ بین ۳۱۴ تا ۵۸۰ مورد بود.
او همچنین از دولت ایران به خاطر اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال انتقاد کرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «بنابر اطلاعات گردآوری شده از منابع موثق، بیش از ۱۶۰ نوجوان هم اکنون در انتظار نوبت مرگ ایستاده اند و دست کم دوتن در ماه های اخیر به خاطر جرمی که در کودکی و زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند، مرتکب شده بودند، به چوبه دار سپرده شدند. »

بنابر وب سایت دانشگاه کرنل هم اکنون درایران دست کم ۲ هزار نفر منتظر اجرای حکم اعدام خود توسط دولت ایران هستند.

گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره ایران در اکثر رسانه های فارسی زبان منتشر نشد! به نظر می رسد عدم توجه رسانه های فارسی زبان به گزارش آقای بان کی مون به دلیل اختصاص بخشی از گزارش به موضوع ملت های غیر فارس است. وبسایت هایی که گزارش دبیر کل را منتشر کرده اند نیز سخنان ایشان را تحریف و بخش های مربوط به ملت های غیر فارس و به خصوص موارد مربوط به مردم عرب احواز را به کلی حذف کرده اند!

برای آگاهی از متن کامل گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

متن کامل گزارش

————————————————–

بخش اخبار جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى