در : صفحه اول » اخبار » ورزش و نژاد پرستی در ایران

ورزش و نژاد پرستی در ایران

در پی شکست تیم ملی فوتبال مردان ایران در برابر قطر در مرحله نیمه نهایی مسابقات جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ و صعود دو کشور عرب به فینال این رقابتها، تصاویری از خداداد عزیزی در برنامه زنده شبکه ورزش تلویزیون دولتی ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست میشود که بصورت واضح عرب ستیزی در ایران آریایی را بدون هیچ روتوشی بیان می کند .این بازیکن سابق تیم ملی ایران و مفسر فوتبال، مهمان ثابت  ویژه برنامه جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ شبکه ورزش ایران بود، که به میزبانی کشور قطر در حال برگزاری بود. عزیزی در پی حذف ایران از این رقابتها  اندوه و نگرانی خود را حذف ایران از این رقابتها نمیداند، بلکه نگرانی و اندوه اساسی وی صعود دو کشور عربی به فینال این رقابتهاست، و با تأیید یکى از مجریان این برنامه (جواد خیابانى،  گزارشگری که ضدیتش با عرب بر کسی پوشیده نیست) با بیان واضح و روشنی عرب ستیزی را در فرهنگ نژاد پرستانه ایران را شرح می دهد .

عرب ستیزی در ایران پدیده‌ای است که در عرصه ی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ی ایرانی ریشه دوانده  ‌است. در نگاهِ نژادپرستانه  ایرانى، بر هویت تخیلی باستانی آرایایی، ارجحیت نژاد آریایی، و دشمنی با اسلام و عرب تأکید می شود. بر اساس این دیدگاه نژادپرستانه، هر پدیده فرهنگی و اجتماعی ایرانی، برتری دارد بر هر آنچه عربی می باشد.

این دیدگاه بر فکر و عقل خیلی از افراد جامعه فارس بخصوص قشر به اصطلاح روشنفکر غلبه کرده است، بطوری که در نوشته ها و سخنان آنها نمایان می شود. حتی در رژیم به اصطلاح اسلامی کنونی، دولتمرادان و آخوندهای حاکم و کسانی که در حوزه های علمیه زمام امور را در دست دارند، دارای دیدگاه نژادپرستانه ای نسبت به عربها هستند.

و می توان تصور کرد که معتقدان به این دیدگاه چه بر سر ملت عرب الاحواز آورده اند، و چه سیاستهایی را برای نابودی و انتقام از آنها بکار برده اند.

صلاح عماد

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى