در : صفحه اول » اخبار » سریال فجایع پُر تکرار انفجار گاز در منازل اقلیم احواز

سریال فجایع پُر تکرار انفجار گاز در منازل اقلیم احواز

فقر مطلق، فساد سیستماتیک اداری در سطح خرد و کلان، جنایت علیه بشریت در اقلیم احواز را رقم می‌زند.

در خبرها داشتیم که در صبح روز چهارشنبه ۱۱-۱۰-۲۰۲۳انفجار گاز در یک منزل مسکونی در روستای بریچیه در جنوب شهر خفاجیه در اقلیم احواز دست کم ۸ نفر کشته و ۴نفر مجروح داشته است که یک نوزاد دو ماهه و دو مرد  و پنج خانم متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند، و مصدومان یک خانم ۶۰ ساله دو پسر بچه ۶ و ۱۲ ساله و یک دختر ۵ ساله می‌باشند تا اینجا این یک خبر است و تنها در بخش حوادث استان‌ها در خبرگزاری‌های رسمی ایران نقل می‌شود و نه در صفحات اول حوادث کل کشور با عبور از این خبر و بررسی بیشتر صفحه حوادث استان‌ها در خبرگزاری‌های رسمی ایرانی، تنها در یک ماه گذشته دست کم چهار مورد حوادثی از این دست در اقلیم احواز روی داده است، که خود تاکیدی است بر این مسئله “که جان انسان‌هاست که بی‌ارزش است”.

 

با هم این حوادث را مرور می‌کنیم:

۱- در یکم مهرماه شمسی ( ۲۳/۹ سال ۲۰۲۳ ) در اثر انفجار گاز در یک منزل مسکونی در شهر مسجدسلیمان یک منزل مسکونی به صورت کامل تخریب شد و منازل اطراف هم به شدت آسیب دیدند در این حادثه تعداد زیادی آسیب دیدند.

٢- در ۲۷ شهریور شمسی (۱۸/۹ سال ۲۰۲۳) در شهر فلاحیه انفجار گاز در یک منزل مسکونی جان چهار نفر از جمله یک کودک ۱۱ ساله را گرفت. در این حادثه تعداد زیادی هم مصدوم شدند و دو منزل به صورت کامل تخریب، و منازل اطراف هم آسیب جدی دیدند یکی از کشته شدگان این حادثه از عابران بود که به خاطر شدت انفجار و تخریب در خیابان کشته شد.

٣- در ۱۷ شهریور شمسی( ۸/ ۹ سال ۲۰۲۳ ) در بندر محمره انفجار گاز باعث کشته شدن دو نفر و مصدوم شدن ۷ نفر شد در این حادثه هم یک منزل کاملاً تخریب شد و دو منزل در اطراف هم دچار ریزش و آسیب شدند.

فقط کافیست مقداری در این خبرها تأمل کرد و متوجه شد که به نظر می‌رسد این فجایع در اقلیم احواز سلسله وار ادامه دارد، وصد البته متاسفانه دریغ از یک تأمل در این آمارها، این نکته را باید در نظر داشت، آمارى که  ارائه شد فقط مربوط به ماه  شهریور گذشته است که با یک جستجوی ساده در هر سایت و خبرگزاری رسمی می توان به آنها دست یافت، و با جستجوی بیشتر می‌توان فهمید که چه جنایتی در حال به وقوع افتادن است.

موردی که بسیار ذهن را مشغول می‌کند این است که چرا هیچ جدول آماری به صورت رسمی و دسته‌بندی شده‌ای  در دسترس نیست؟ با مراجعه به وب سایت‌های آتش نشانی و خدمات ایمنی احواز، هلال احمر و استانداری و حتى اداره گاز احواز هیچ گونه آمار رسمی از تعداد انفجارهای گاز مثلاً در سال گذشته، در منازل اقلیم احواز ارائه نمی‌دهند، این مورد و سوال می‌تواند پاسخی باشد برای سؤال دوم ،در  سؤال دوم می‌پرسیم چرا انفجار منازل بیشتر از هر جایی در جغرافیای سیاسی امروز ایران  دراقلیم  احواز  رخ می‌دهد؟ باز هم با یک جستجو در هر خبرگزاری رسمی با کلید واژه “انفجار منزل” یا “انفجار گاز” هر صفحه‌ای که باز می‌شود ، از هر۱۰ پاسخ آن دست کم هشت موردش  مربوط به اقلیم احواز است و این همان چیزی است که حکومت سعی می‌کند با عدم شفاف سازی، آن را به خبری حاشیه‌ای و دست چندم تبدیل کند، و حقیقتی تلخ را پنهان سازد.

این حقیقت تلخ روایتی است وحشتناک بلکه جنایتی است فجیع که به صورت یک سریال پر قسمت هر روز و هر ماه و هر سال در احواز روی می‌دهد، و جان انسان‌های بی‌گناه آن سامان را می‌گیرد. در این نوشتار سعی شده است به صورت مختصر چند مورد از اصلی‌ترین دلایل وقوع انفجار گاز در منازل اقلیم احواز را بررسی کرد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل وقوع این  انفجارها استفاده از تجهیزات ارزان قیمت در انتقال گاز از مبدأ به مقصد است باتوجه به شرایط محیطى اقلیم این تجهیزات اولاً باید سازگار با محیطِ مرطوبِ اقلیم با بالاترین سطح استانداردها  باشند و ثانیاً در ترکیب این تجهیزات باید از بهترین و خبره ترین نیروهای متخصص استفاده کرد که به دلیل تبعیض هدفمند متأسفانه، نه از تجهیزات با استاندارد بالا استفاده می شود و نه از نیروهاى متخصص و خبره.

 این را هم باید اضافه کرد که، بازهم به دلایلِ خاصِ شرایطِ اقلیمی احواز، بازدید دوره ای و تعمیرات اساسی برای جلوگیری از نشت گاز نیز باید به صورت متوالی و بدون انقطاع انجام شود که این هم بصورت متوالی انجام نمی شود و همچنین باید از تجهیزات به روز و هوشمندِ کشف نشتی گاز از مبدأ تا مقصد، استفاده کرد، تجهیزات به روزی که بصورت هوشمند  باقطع به موقع جریان گاز از وقوع  انفجارها  جلوگیری کرده و از جان مردم محفاظت می کنند هم، به دلایل عدم اهمیت حفظ جان مردم این سرزمین ، با اینکه  سرزمین احواز ،خود، تنها منبع گاز کل جغرافیای ایران کنونی است،  مردمانش  محروم از تمام آنها.

و دومین دلیل اصلی ، که باز هم مسبب آن وجود حکومت مرکز گرایست که  بصورت هدفمند فقر را با هدف مهاجرت اجباری مردم این سرزمین منتشر می کند ، ساختمان‌های فاقد ایمنی هستند ساختمان‌هایی که به دلایل شرایط اقلیم عمر مفیدشان ۳۵ ساله است و نه تنها بازسازی یا تعمیر اساسی نمی‌شوند بلکه اگر خانواده‌ای به دلایل شرایط اقتصادی قادر به تهیه منزل برای فرزند بیکار خود نباشد مجبور است که دوباره بر روی همان ساختمان طبقه‌ای دیگر بسازد، و در ساخت و ساز این ساختمان‌ها به دلیل وجود فساد اداری علاوه بر اینکه از مواد اولیه دست چندم چینی استفاده می‌شود مشاوران و مهندسان ناظر، که عمدتاً از مهاجرین غیر عرب اقلیم هستند، هم با گرفتن رشوه‌های کلان چشم خود را می‌بندند و مجوزی را امضاء می‌کنند که بازی با جان انسان‌های بی‌گناه عرب اقلیم است، ارائه این مجوزها و یا حتی چشم پوشی از ساخت و سازهاى نا ایمن باعث می‌شود که با کوچک‌ترین جرقه‌ای کل ساختمان بر سر ساکنانش آوار گردد و جان انسان‌های بی گناه را  بگیرد.

یکی دیگر از مهمترین عوامل وقوع انفجار گاز در منازل اقلیم که می‌توان آن را برشمرد و باز هم به دلیل وجود فقر اقتصادی یکی از اصلی‌ترین عوامل نشت گاز در منازل مردم فقیر نگهداشته شده عرب اقلیم است استفاده از تجهیزات گازی کم کیفیت یا بی‌کیفیت است، مردمِ دردکشیده ای که  علی رغم وجود یکی از بزرگترین مجتمع‌های فولادی  خاورمیانه در کنار شهرهایشان مجبورند از وسایل و تجهیزات دست چندم چینی استفاده کنند، آنچه که در فولاد احواز تولید می‌شود یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات ،جهت استفاده در تجهیزات گازی منازل، در خاورمیانه است که ملت عرب احواز به دلیل شرایط خاص اقتصادی، و رنج بردن از فقر مطلق قادربه استفاده و بهره بردن از آن نیستند.

 و عامل اساسى دیگری که سبب به وقوع پیوستن  انفجارهای مهیب و تلف شدنِ جان بسیاری از مردم بیگناه  اقلیم می شود ، به دلیل سادگی و ارزان بودنِ آن اصلاً به نظر نمى آید که اقتصادى باشد، عدمِ استفاده از بست فلزی و یا شلنگ گاز با کیفیت  است ، عدم آموزش صحیح ایمنی به خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی  مردم عرب به زبان رسمی حکومت باعث مى شود که مردم زبان رسانه هایى را که ایمنی را به خانواده ها آموزش مى دهند را  نشناسند و این عدم آشنایى به زبان فارسى  و عدم پیگیری رسانه های رسمی حکومت تک زبانه، مسبب اصلى عدم آشنایى جمعیت زیادی از ملت عرب با  نکات ایمنی در منازل است.

 یکی دیگر از عواملی که باعث وقوع انفجارهایی از این دست می‌شود و صد البته مردم بی‌گناه عرب به هیچ وجهی از وجوه در آن  دخیل نیستند، استفاده کمتر از بوهای مخصوص در گازهای شهری است .گاز شهری گازی بی بواست، برای آگاه سازی مردم از نشت گاز و خطر انفجار، بوهاى خاصی را به آن اضافه می‌کنند، باز هم به دلایل شرایط خاص  اقلیم احواز که خود منبع اصلى گاز و نفت کل جغرافیای  ایران کنونی است، مردم به نوعی با این بوها زندگی می‌کنند و به آنها عادت کرده اند این خود  باعث می‌شود تا مسئولان برای آگاهی و حفظ جان مردمِ این اقلیم همواره باید این شرایط را مدنظر قرار داده واز درصد بالاترى از بو دهنده‌ها استفاده کنند که متاسفانه این نیز اعمال نمی‌شود و تاکیدی است بر اینکه “جان انسان‌هاى عربست که نزد حاکمان ایرانی بی‌ارزش است.

با یاد آوری آنچه که در این خبر و گزارش گفته شد فساد سیستماتیک اداری در سطح خرد و کلان، جنایت علیه بشریت در اقلیم احواز را رقم می‌زند.

صلاح عمادی

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى