در : صفحه اول » اخبار » جنگل های کرخه و دز در خطر نابودی

جنگل های کرخه و دز در خطر نابودی

 IMG11425361

جنگلها و بیشه زارهای اطراف رودخانه های کرخه و دز در خطر نابودی قرار دارند. جنگلهای کرخه با مساحت ۱۳ هزار و ۹۹۵  هکتار واقع در شمال غرب سوس در امتداد رودخانه کرخه واقع هستند. اهالی شهر سوس بیشه زارهای کرخه و دز را ریه های شهر می دانند. جنگل هایی وسیع که شمال و جنوب را پوشانده اند و رودهای کرخه و دز از لا به لای آن آرام و روان می گذرند.

اما این روزها حال ریه های این شهر خوب نیست و هر از گاهی بخشی از آنها در آتش می سوزند. حال در اتفاقی تازه ۳۵ هکتار از جنگل های کرخه و دز خاکستر شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوس ضمن اعلام این خبر افزود که ساعت ۱۲ و۳۰ دقیقه روز سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۳ در ادامه آتش سوزی های جنگلی در منطقه کرخه شاهد ایجاد یک آتش سوزی گسترده در پارک جنگلی کرخه هستیم، که به علت گستردگی آتش از نیروهای آتش نشانی شهرهای مختلف استان برای مهار آن درخواست کمک شده است.

با گرم‌شدن هوا، وقوع آتش سوزی در نقاط مختلف منطقه و به خصوص در مناطق جنگلی، به شدت افزاش می یابد. این آتش‌سوزیها عوامل مختلفی دارند که عمده علت این آتش‌سوزیها، عوامل انسانی ناشی از آتش زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی است.

بنا به گفته معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست شمال احواز ازاوایل اردیبهشت تا کنون ۱۰ مورد آتش سوزی در جنگلهای دز و کرخه رخ داده است. مسئولان محلی با بی اعتنایی به این منابع طبیعی و سهل انگاریهای برنامه ریزی شده زمینه نابودی منابع طبیعی منطقه را فراهم مینمایند.

جنگلهای کرخه که زیستگاه اصلی گوزن زرد احوازی است در سالهای گذشته به دلایلی از جمله آلودگی های زیست محیطی و جنگ هشت ساله دچار تخریب شده به طوری که تکثیر و تولید مثل و به طور کلی زیست این گونه منحصر به فرد و کمیاب را در معرض تهدید قرار داد. بنا به گزارش خبرگزاریها سازمان محیط زیست در اقدامی غیرعلمی این گوزن، که محل سکونت آن مناطق گرمسیر احواز میباشد، را به سایر مناطق حفاظت شده کشور از جمله پارک ملی دریاچه ارومیه، که منطقه ای سردسیر است، انتقال داده است.

سازمان محیط زیست شهرستان سوس برای شانه خالی کردن از مسئولیت حفاظت از جنگلها و اماکن طبیعی در اقدامی پیش بینی شده تقصیر را به گردن کشاورزان بومی و معتادان انداخته است. بنا به اظهارات رئیس محیط زیست شهر سوس: عوامل انسانی از جمله حضور معتادان در جنگل یکی از دلایل ایجاد آتش سوزی است اما بخش اعظمی از آن مربوط به سوزاندن کاه و کلش به دست کشاورزان است. کشاورزان در روزهای بادی مزارع را آتش می زنند و همین امر باعث وسعت آتش سوزی و سرایت آن به جنگل می شود. وی با اشاره به مناطقی که در آنها آتش سوزی صورت گرفته است، می گوید: بیشتر آتش سوزی های مخابره شده در بخش شمالی سوس در بیشه های صرخه و سمت جاده غیب اتفاق افتاد.

سازمان محیط زیست سوس در نهایت اسم ۲۵ نفر از زمین داران بیگناه که به قول این سازمان باعث ایجاد آتش سوزی در جنگل های کرخه شده بودند را به دادگستری شهرستان معرفی و از آنها شکایت کرده است. طبق گفته نماینده مردم سوس در مجلس، آتش سوزی هایی که امسال در سوس ایجاد شد به شکل غیرعادی نسبت به سال گذشته افزایش داشت. سازمان محیط زیست مقصر را کشاورزان می داند و کشاورزان نیز برای سوزاندن کاه و کلش خود دلایل اقتصادی می آورند. این چرخه معیوب سال هاست که ادامه داشته و باید دید آیا مسئولان مربوطه می توانند جلوی تکرار چرخش این چرخه ی معیوب را بگیرند؟

IMG11425402

فاجعه در راه

به غیر از جنگل های دز و کرخه، بارها پس از برداشت گندم دیده شده که درخت های کنار جاده احواز – صالحیه  در حال سوختن هستند.

نماینده مردم سوس در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید: افزایش آتش سوزی های اخیر بسیار عجیب و کنترل نشده به حال خود رها شدند.

سید راضی نوری می افزاید: بارها به منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان گوشزد کردم که جلوی این آتش سوزی ها را بگیرند. واقعا فاجعه بزرگی است که اینچنین منابع طبیعی ما در حال سوختن هستند.

لازم به یادآوری است که در چند ساله اخیر روند نابودی برنامه ریزی شده محیط زیست در احواز توسط دولت ایران  رو به افزایش است به طوری که سازمان بهداشت جهانی برای سه سال متولی از سال ۲۰۱۱ تا کنون احواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان اعلام کرده است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از خبرگزاری مهر با ایجاد برخی تغییرات درمتن ونامهای تحریف شده شهرهای احواز

جنبش ملی دموکراتیک مردم عرب احواز- بخش حقوق بشر و محیط زیست

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى