در : صفحه اول » اخبار » آخرین اخبار زندانیان عرب دربند زندان کارون

آخرین اخبار زندانیان عرب دربند زندان کارون

Falahiea

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از احواز، روز جمعه ٢٧-٩-٢٠١٣ غازی عباسی یکی از زندانیان محکوم به اعدام اهل فلاحیه، به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده است. بنا به این گزارش ساعت ٣ بعد ازظهر روز جمعه ماموران اطلاعات غازی عباسی را اززندان منتقل کرده واقلامی از وسائل شخصی وی از جمله کتابی تحت عنوان ” الأحرار” ودفتر یاداشتش را با خود برده و تا کنون هیچ خبری از او نیست. 

 شعبه ۳۲ دیوان عالى کشور به ریاست قاضى رضا فرج اللّهى و مستشار سید على اصغر لطیفى رستمى در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۱ ( ۱۳ فوریه ۲۰۱۳ ) شمسى حکم اعدام غازی عباسی همراه با سه تن به نام های عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه از فعالان عرب احوازی شهر فلاحیه به اتهام محاربه با خدا و إفساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی را تایید نمود. این افراد پیشتر از سوى شعبه ١ دادگاه انقلاب احواز ( قاضی علی فرهادوند در تاریخ ۴-٩-٢٠١٢ ) به اعدام محکوم شده بودند و احکام  تأیید شده آنها در تاریخ ۱۳ جولاى ۲۰۱۳ به خانواده ها و محکومین ابلاغ شد.

 چندی پیش “غازی عباسی ” به همراه دیگر محکومان به اعدام طی نامه ای از نحوه بازجویی و اعتراف گیری با استفاده از فشار و شکنجه های شدید جسمی و روانی توسط ماموران اطلاعات، پرده برداشتند. متهمان در این نامه احکام صادر را جائر و ناعادلانه توصیف کرده و از تمام سازمان های حقوق بشر بین المللی خواستار کمک فوری و فشار بر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از اجرای احکام صادره شدند.

 کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز با وخیم خواندن وضعیت این فعالان عرب احوازی إظهار داشت که اتحادیه اروپا احکام اعدام صادره علیه فعالان عرب را از نزدیک پیگیری می کند. در همین راستا، دیدبان حقوق بشر در بیانیه مشترک با عفو بین الملل و مرکز اسناد حقوق بشر ایران طی بیانیه ای خواستار أعاده دادگاه مطابق با استاندارهای بین المللی جهت محاکمه عادلانه و لغو احکام اعدام صادره، شده اند.

prison

در ادامه این گزارش نیز آمده که شعبه اول دادگاه انقلاب احوازبه ریاست قاضی فرهادوند، روز چهارشنبه ٢۶-٩-٢٠١٣ پنج تن از زندانیان اهل حمیدیه که در زندان کارون بسر می برند را به شعبه إحضار کرده است. در این جلسه یک ساعته حسن عبیات ، عیدان بیت سیاح، خالد عبیداوی، جاسم سواعدی و رضا عبیداوی به  اتهام های محاربه با خدا، تأسیس تشکیلات ضد انقلاب و اقدام علیه امنیت ملی توسط “قاضی فرهادوند” محاکمه شدند. قاضی شعبه به آنها گفته که در جلسه دیگر احکام آنها را صادر خواهد کرد.

 پنج تن مذکور به همراه تعدادی دیگر از جوانان حمیدیه در ابتدای سال ٢٠١٢ دستگیر شدند. یکی از اتهاماتی که به بازداشت شدگان منسوب و به شدت از سوی آنها رد شده است ترور یک بسیجی در شهر حمیدیه بنام ” کاظم آدوس” می باشد. کاظم آدوس از عوامل دستگاه حکومتی در شهر حمیدیه بود که در جریان اعتراضات مردمی از تظاهر کنندگان فیلم می گرفت و شمار زیادی از جوانان حمیدیه را روانه شکنجه گاههای اطلاعات کرده بود. کاظم آدوس در سال ٢٠٠٩ کشته شد و برادرش جاسم آدوس به مدت چند ماه به اتهام قتل برادرش بازداشت شد تا اینکه با وساطت و دخالت خانواده وی و مسؤلین اطلاعات از زندان آزاد شد. بعد از چندین سال چهار تن از دستگیرشدگان در یک سناریوی ساختگی توسط وزارت اطلاعات در سال ٢٠١٢ به اجبار وادار به اعترافات شده واعترافات ساختگی آنها مبنی بر شرکت در قتل بسیجی مذکور بر روی “کانال پرس تی وی” پخش شد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى