در : صفحه اول » اخبار » اتحادیه اروپا پیگیر سرنوشت دو فعال عرب احوازی است

اتحادیه اروپا پیگیر سرنوشت دو فعال عرب احوازی است

اتحادیه اروپا پیگیر سرنوشت دو فعال عرب احوازی است

پادماز: نماینده دفتر پیگیری اتحادیه اروپا “جان ارورکه” طی هفته جاری اعلام کرد که اتحادیه اروپا از نزدیک سرنوشت دو زندانی سیاسی احوازی محکوم به اعدام را پیگیری می کند. این پیام نماینده دفتر پیگیری اتحادیه اروپا طی نامه ای که این دفتر به فعالان حقوق بشر احوازی ارسال کرده، آمده است.

علی چبیشاط و سید خالد موسوی اهل سوس، دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام هستند که از روز ۱۸ مارس سال جاری میلادی توسط سوی نیروهای اطلاعات به مکانی نامعلوم انتقال داده شده اند و تاکنون خانواده های آنها از سرنوشت شان خبری دریافت نکرده اند.

نماینده دفتر پیگیری اتحادیه اروپا (EEAS) در خطاب به فعالان احوازی اظهار داشته است که اتحادیه اروپا از گزارشهای مبنی بر بدرفتاری و شکنجه و آزار محکومان عرب و اعترافات اجباری آنها در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران را مد نظر گرفته و از نزدیک سرنوشت این زندانیان عرب احوازی را پیگیری می کند.

در همین راستا نماینده اتحادیه اروپا اظهار داشته است که اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته است تا به حقوق بشر احترام بگذارد و به کنوانسیونهایی که خود از امضاء کنندگانش محسوب می شود پایبند باشد. وی افزود که اتحادیه اروپا به در خواستهای خود از ایران جهت احترام به حقوق بشر، به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم ادامه خواهد داد.

پیشتر سازمان عفوبین الملل و گزارشگران حقوق بشر سازمان در زمینه ایران نسبت به اعدام این دو فعال سیاسی عرب احوازی هشدار داده اند. با وجود سپری شدن تقریبا ۹۰ روز از ناپدید شدن این دو فعال عرب احوازی، ایران همچنان حاضر نیست اطلاعی از سرنوشت آنها به خانواده ها بدهد.

ایران طی سالهای اخیر رویه اعدام مخفیانه فعالان سیاسی عرب احوازی را پیش گرفته است. در ژوئن ۲۰۱۲ سه بردار حیدریان به همراه دوستشان علی شریفی مخفیانه اعدام شدند. در نوامبر ۲۰۱۳ چهار زندانی سیاسی اهل فلاحیه به شکل مخفیانه اعدام شدند و اخیرا در ژانویه ۲۰۱۴ خبر اعدام مخفیانه هاشم شعبانی و هادی راشدی دو فعال فرهنگی موسسه الحوار به خانواده هایشان ابلاغ شد. پیکرهای اعدام شدگان مذکور تا کنون به خانواده هایشان داده نشده و محل دفن آنها نیز اعلام نشده است.  

بخش حقوق بشر / جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز  

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى