در : صفحه اول » اخبار » اقدام به خودکشی یک فوتبالیست در اعتراض به عرب ستیزی ایرانیان

اقدام به خودکشی یک فوتبالیست در اعتراض به عرب ستیزی ایرانیان

در اعتراض به عرب ستیزی مربیان تیم فوتبال  داماش گیلان، سعید حلافی بازیکن سابق پرسپولیس و عضو تیم داماش گیلان در لیگ برتر فوتبال ایران با خوردن ۹۵ قرص اقدام به خودکشی کرد.  هوشیاری دوستانش و انتقال به موقع به بیمارستان حلافی را  از مرگ حتمی نجات داد.

حلافی در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و امید عضو تیم ملی ایران بود.  او نخستین بار در هفده سالگی با صنعت‌نفت عبادان به مربی‌گری مجتبی تقوی، مقابل استقلال به میدان رفت و دو گل هم زد که سبب پیروزی ۳ بر ۲ تیمش شد. او سال ۲۰۰۷ هم در مسابقات مقدماتی جوانان آسیا با مربی‌گری نناد نیکولیچ، صدرنشینی را تجربه کرد.

این بازیکن ۲۳ ساله احوازی درباره دلیل تصمیم خود گفته من همیشه عاشق فوتبال بوده‌ام و مثل خیلی از احوازی ها با فوتبال زنده‌ام. داماش را دوست داشتم که به این تیم آمدم، اما متأسفانه مشکلات در این تیم از لحاظ روحی‌ و روانی فشار عجیبی به من  وارد آورد. به این موضوع نیمکت نشینی را باید افزود. باور کنید از خودم بی خود شده بودم. شب ۹۵ قرص خوردم تا از خیلی چیزها راحت شوم!

از سیاست های نژادپرستان حاکم بر فوتبال در ایران این است که بازیکنان موفق و زبده  عرب را با قراردادهایی راهی برخی تیم ها می کنند تا جلوی رشد و ترقی آنها را بگیرند. در مراحلی نیز فوتبالیست های عرب را  با دسیسه چینی از زندگی ورزشی اخراج می کنند. بسیاری از فوتبالیست های عرب در تور نژادپرستان افتاده و تمامی زندگی ورزشی، حرفه ای وحتی زندگی خانوادگی آنها تحت تاثیر گرفته و چه بسا پاشیده است.

مجاهد خضیراوی نیز چند سال پیش به اتهام ارتباط با یک دختر، از حضور در لیگ برتر ، تیم ملی، بازی در خارج و…. محروم  شد. بسیاری از ورزشکاران احوازی همواره به دلیل سادگی زیر ضربه های نابود کننده نژاد پرستان ایرانی زندگی حرفه ای ورزشی خود را از دست داده اند.

آنچه برای همه واضح است این است که عرب ستیزی در بین ورزشکاران ایرانی بسیار رایج است. بسیاری از بازیکنان سابق تیم های ملی، مجریان تلویزیونی، نویسندگان نشریات ورزشی و…. همواره بر طبل عرب ستیزی کوبیده اند.

نژاد پرستی نیز از جمله بیماری های جامعه ایران است و همواره فارسها خود را برتر از دیگران می پندارند. جواد خیابانی مجری و تحلیلگر فوتبال در تلویزیون ایران، علی دایی بازیکن سابق تیم ملی، کریم باقری بازیکن سابق تیم ملی، و بسیاری از  نویسندگان نشریات ورزشی همواره به مردم عرب توهین کرده اند.

در آخرین اظهار نظرهای سعید حلافی درباره خودکشی، او  گفته های قبلی خود را تغییر داده و گفته است که فقط مسموم شده بود!

به نظر می رسد برای جلوگیری از  خروج اخبار و چگونگی برخوردهای نژاد پرستانه و عرب ستیزانه با سعید حلافی و دیگر ورزشکاران عرب، نیروهای امنیتی پیگیر موضوع شده و  او را تحت فشار قرار داده اند تا گفته هایش را تغییر دهد.

چندی پیش نیز فیروز کریمی، سرمربی تیم پیکان  در یک برخورد غیر انسانی با “سنلی بیتو” بازیکن خارجی تیم فجر سپاسی شیراز، این بازیکن سیاهپوست را “آدمخوار” خطاب کرد! کریمی با یک برخورد زشت و به دور از انسانیت از داود حقی، هافبک تیم پیکان خواست که از این بازیکن فاصله بگیرد!

جامعه ایرانی دهه هاست که دچار توهمات، خودبرتر بینی، نژادپرستی و عرب ستیزی شده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى