در : صفحه اول » اخبار » بازداشت فعالان عرب احوازی در آستانه عید فطر

بازداشت فعالان عرب احوازی در آستانه عید فطر

 شماری از فعالان عرب شهرهای حمیدیه و احواز روز چهارشنبه ۷ اوت سال ۲۰۱۳ در آستانه عید فطر، بازداشت شدند. بازداشت شدگان جوانانی هستند که سابقه دستگیر شدن در اعتراضات صورت گرفته در ایام عید فطر ویا سالیاد انتفاضه سال های گذشته را دارند.  

 

پس از سال ۲۰۰۵، هر ساله همزمان با عید فطر جوانان عرب در اقدامی مسالمت آمیز دربرابر منازل خانواده های محکومین به اعدام،  خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های فعالان عرب اعدام شده، تجمع کرده وبه شعار خوانی ویزله وپایکوبی می پردازند. در این تجمعات اشعاری در افتخار به فدارکای های فرزندان این خانواده سرداده شده واز آنها قدردانی می شود.

 

از دیگر اقدامات مسالمت آمیز واعتراضی جوانان عرب برپا کردن نماز عید فطر دراماکنی غیر از امکان رسمی تعیین شده از سوی نظام است. طی سال های گذشته، جوانان عرب در روز عید فطر که یکی از نمادهای ملی ملت عرب احواز است پس ازادای نماز عید، راهپیمایی اعتراضی خود را آغاز می کنند وبه سمت مرکز شهر احواز به حرکت در می آیند.

نیروهای امنیتی جهت ممانعت از برگزاری چنین راهپیمایی ها ویا تجمعات مردمی، امسال نیز بسان سال های گذشته اقدام به بازداشت شماری از فعالان عرب کرده است.

 تعدادی از بازداشت شدگان که اسامی آنها به دست فعالان حقوق بشر رسیده به شرح آتی است:

 بازداشت شدگان شهر احواز 

۱-    حسین حمودی فرزند جاسم، ۲۵ ساله ساکن ملاشیه 

۲-    إبراهیم دحیمی،  ۲۷  ساله  ساکن ملاشیه 

۳-    حبیب عوده، ساکن کوی مشعلی ( شهداء)

۴-    صادق حمدان، ساکن کوی مشعلی

۵-    محمد عفراوی، ساکن کوی مشعلی

۶-    عارف عبدالمجید، ساکن کوی مشعلی

 

بازداشت شدگان شهر حمیدیه 

 ۱-    صلاح عبیاوی،  ۲۲ ساله 

۲-    یوسف طرفی فرزند مجید، ۲۸ ساله ساکن کوی مستضعفان 

۳-    احمد مرمضی، فرزند ناصر  ۲۷ ساله ساکن کوی کارگران  

۴-    ناجی ساعدی، ۲۷ ساله ساکن کوی کارگران 

 در همین راستا به گزارش منابع محلی در آستانه عید فطر، نیروی انتظامی با افزایش شمار نیروها در پاسگاه ها و افزایش تعداد ایست های بازرسی در شهرهای احواز وحمیدیه سعی در بالابردن آمادگی خود برای مقابله با اعتراضات احتمالی فعالان عرب دارد.

 

شایان ذکر است که اعتراضات مردمی در ایام عید فطر،  اولین بار در عید فطر سال ۲۰۰۵ صورت گرفت که در آن دو تن از معترضان عرب توسط نیروی انتظامی ازبالای پل پنج کارون به پایین انداخته شدند ودر اثر برخورد با بستر خشک این رودخانه جان خود را از دست دادند. دراین اعتراض مردمی که تنها چند ماه پس از انتفاضه آوریل ۲۰۰۵ صورت گرفته بود دهها جوان عرب بازداشت شدند.

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى