در : صفحه اول » اخبار » بازداشت های گسترده جوانان عرب در چندین شهر احواز

بازداشت های گسترده جوانان عرب در چندین شهر احواز

جوانان عرب

به گزارش فعالان حقوق بشر از احواز روزهای اول ودوم مارس ۲۰۱۳ شماری از جوانان منطقه کوره شهر معشور به همراه شماری دیگر از جوانان شهرجراحی، عبادان و دورخوین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. بنا به گزارش این فعالان، نیروهای امنیتی بدون داشتن مجوز قضائی  شبانه به منازل بازداشت شدگان یورش برده و با إیجاد رعب و وحشت میان خانواده ها، آنها را بازداشت کرده اند.

 منابع محلی أضافه نموده اند که این دستگیریها در دو روز جمعه و شنبه  رخ داده است که در این میان عبدالرضا غبیشاوی، محمد کریمی، جاسم ناصری و قاسم سیمرى از أهالی کوره معشور هستند و در روز جمعه ١/٣/٢٠١٣ بازداشت شده اند.

از أهالی شهر جراحی نیز إبراهیم حاج مقدم، هادی خضیری،علی صخراوی و نجم مقدم در روز شنبه مؤرخه ٢/٣/٢٠١٣ دستگیر شده اند. به گفته شاهدان عینی تعداد بازداشت شدگان بیش از اسامی ارسالی توسط فعالان حقوق بشراست وفعالان حقوق بشری از هویت دیگر بازداشت شدگان بی خبرند.

 از سوی دیگر سایت احوازنا به نقل از فعالان حقوق بشری اسامی برخی از بازداشت شدگان عبادان ودورخوین که در روزهای جمعه وشنبه ۱و۲ مارس بازداشت شده اند را منتشر کرده است. طبق این گزارش اسامی بازداشت شدگان عبادان به ترتیب زیر است:

 ۱-سمیر خنافره

۲-عبد الرضا عنافجه

۳-رضا ساعدی

۴-رمضان باوی

۵-جابر ال کثیر

۶-عبدارضا ثامری

۷-محمود عبادای

۸-عمار موسوی

۹-عماد سلامات

بازداشت شدگان دورخوین:

 ۱-جاسم دریس

۲-خلف جابری

۳-کاظم حزباوی

۴-ناصرفاضلی

۵-ثامر مطوری

 منابع مطلع گفته اند که بازداشت گسترده جوانان عرب در چندین شهر این اقلیم، چند روز پس از مشارکت آنها درمراسم تشییع پیکر یک فعال فرهنگی صورت گرفته است. گفته می شود در این مراسم اشعار ملی و اجتماعی در مخالفت با احکام اعدام صادره در حق تعدادی از جوانان عرب خوانده شده است.

قابل ذکر است که در روزهای أخیر علاوه بر شهرهای مذکور، در چندین نقطه اقلیم احواز نظیر کوی ملاشیه، کوت عبدالله در شهر احواز و شهر خلفیه تعدادی از جوانان بدلیل فعالیتهای فرهنگی و مذهبی توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده اند.

 لیست تکمیلی أسامی إرسال شده از ملاشیه احواز که در تاریخ ٢۶/٢/٢٠١٣ دستگیر شده اند، به ترتیب زیر است:

 ١-محمد منصوری ٣۵ ساله

٢-ناجی سیلاوی ١٩ ساله

٣-غالب براجعه ٢٢ ساله

۴-فیصل سیلاوی ٢٠ ساله

۵-عیسى سیلاوی ٢٠ ساله

۶-رضا باوی

٧-سالم براجعه

٨-منصور براجعه

٩-عباس بدوی

١٠-امیربدوی

١١-احمد بدوی

١٢-محمد مزرعه

١٣-ناصر اسدی

١۴-احمد حیدری

١۵-جاسب عفراوی

١۶-ولید مسعودی

١٧-خلیل خسرجی

تاکنون خانواده های بازداشت شدگان از وضعیت فرزندان هیچگونه اطلاعی ندارند و به شدت نگران وضعیت فرزندان خود هستند. نا گفته نماند که نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی ایران به کلیه پیمان های بین المللی حقوق بشر و اصول و مواد آئین دادرسی خود در برخورد با بازداشت شدگان احوازی پایبند نیستند.

 سکوت نهادهای حقوق بشری ایرانی در برابر این موج گسترده بازداشت جوانان عرب سبب شگفتی فعالان حقوق بشر احوازی در داخل وخارج از احواز شده است. این امر در حالی صورت می گیرد که برخورد به شدت خشن نظام با بازداشت شدگان احوازی سبب شده است تا خانواده های بازداشت شدگان شدیدا نگران سرنوشت جوانان خود باشند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى