در : صفحه اول » حقوق بشر » بازداشت دوجوان عرب احوازی در خلفیه و ملاشیه

بازداشت دوجوان عرب احوازی در خلفیه و ملاشیه

dastgiri1

به گزارش منابع حقوق بشری محلی از احواز، سعید عساکره ۳۷ ساله، فرزند یدام از اهالی شهر خلفیه (رامشیر) در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۳ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

دو هفته است که خانواده سعید عساکره از سرنوشت فرزند خود اطلاعی ندارند و به شدت نگران سرنوشت فرزنداشان هستند. خانواده سعید بیم آن دارند که سعید به علت وضعیت جسمانی ضعیف خود نتواند شکنجه و فشار نیروهای اطلاعاتی را تحمل کند و ممکن است در اثر شکنجه های شدید جان خود را از دست بدهد.

لازم به یادآوری است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون تعداد بازدداشت شدگان عرب احوازیی که تحت شکنجه های وزارت اطلاعات جان خود را از دست داده اند به بیش از ۷ نفر رسیده است. ناصر آلبوشوکه دُرافشان، ستار سیاحی، محمد چلداوی از احواز، رضا مغامسی از دزفول، غیبان عبیداوی از حمیدیه، علیرضا غبیشاوی از خلفیه و محمد کعبی از شوش همگی فعالان و شهروندان عربی هستند که اغلب در دو سال گذشته در شکنجه گاههای وزارت اطلاعات کشته شده اند.

از طرف دیگر در سوی دیگر شهر احواز، نیروهای اطلاعات با یورش به خانه حبیب کروشات واقع در کوی حاشیه ای ملاشیه او را در اولین ساعات روز جمعه ۸ فوریه بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. حبیب کروشات ۳۰ ساله، متاهل و دارای یک فرزند است. حبیب از فعالان مدنی کوی حاشیه نشین ملاشیه است.

قابل ذکر است که ملاشیه یکی از بیست منطقه حاشیه نشین و فقیر کلان شهر احواز است. ملاشیه با داشتن جمعیتی بیش از ۲۷ هزار نفر فقیرترین خانواده ها در سطح استان و ایران را در خود جای داده است. کوی حاشیه ای ملاشیه مشارکت وسیعی در انتفاضه ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ داشته است و شماری از جوانان آن در جریان این اعتراضات مسالمت آمیز جان خود را از دست دادند. در ژوئن ۲۰۱۲ نیز رژیم جمهوری اسلامی ایران سه برادر حیدری از ساکنان ملاشیه را به همراه دوستانشان علی نعامی اعدام کرد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى