در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » بحران آب، احواز را تهدید می کند

بحران آب، احواز را تهدید می کند

بحران آب، احواز را تهدید می کند

پادماز: به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری ایسنا، رئیس مجمع نمایندگان احواز در پارلمان دولت اشغالگر جمهوری اسلامی ایران  اذعان کرد: در طول این ۹ سال حرف‌های زیادی شنیدیم دال بر اینکه مسئولان نظام به منطقه توجهی نمی‌کنند. او با شک و تردید سخنانش را ادامه می دهد، و می گوید: نه چنین نیست و مردم شاهد برکات خامنه ای در منطقه هستند!

فرمانده سابق نیروی انتظامی اقلیم احواز در دروه انتفاضه سال ۲۰۰۵ مردم عرب، که هم اکنون رئیس مجمع نمایندگان اقلیم و نماینده صالحیه(اندیمشک) است، همچنین طرح ۸۰۰ هزار هکتاری که برای سلب زمین های کشاورزی دهقانان عرب تدوین شده را نیز از جمله “برکات سفر خامنه ای” به اقلیم عنوان کرد!

دارابی طرح های غیر انسانی تغیر بافت جمعیتی مناطق عرب نشین و تلاش های هاشمی رفسنجانی در منطقه احواز برای سلب دار و ندار مردم عرب، را از جمله فعالیت های اقتصادی دولت ایشان معرفی کرد!

او به خبرنگار ایسنا می گوید: “در زمان خاتمی بودجه استان ۶۴۰ میلیارد بود و در زمان احمدی نژاد بودجه استان به ۱۴۳۵ میلیارد رسید”.

 و جالب اینجاست که خود او نیز یک سئوال مطرح می کند که “این همه پول به کجا می رود”!؟

 

رتبه های محرومیت اقلیم

او اعلام کرد: احواز کماکان در رتبه سوم محرومیت، از لحاظ بیکاری رتبه دوم‌ و در حاشیه نشینی رتبه دوم را دارد.

 

بحران آب و تهدید زندگی

بحران آب یکی از بحران‌هایی که اقلیم احواز با آن مواجه‌ است. دولت مرکزی ایران در دوره هشتم مجلس ، آب سرشاخه‌های دز و  در دوره نهم مجلس ، آب سرشاخه‌های کارون را منحرف ساختند. اکنون نیز در سفر اخیر حسن روحانی به لرستان ، اعلام شد در منطقه کوهدشت یک سد بزرگ احداث خواهد شد. که اگر این اتفاق بیافتد، دبی آب در رودخانه کرخه نیز به کلی منعدم می شود.

با توجه به انحراف آب کارون به سوی اصفهان ، یزد و کرمان ، انحراف آب رودخانه دز به سوی قم ، ساخت سد بر بالادست روخانه کرخه ، تمام منطقه احواز دچار بحران های جدی خواهد شد.

 

افزایش مشکل جدیدی به نام “برق” به لیست بلند مشکلات مردم

صنعت آب و برق اقلیم احواز بنا به گفته رئیس مجمع نمایندگن اقلیم در پارلمان دولت اشغالگر جمهوری اسلامی ایران قریب ۱۰۰ میلیارد به بازار بدهکار است. زیرساخت‌های برق در منطقه فرسوده شده و در آینده نه چندان دور مشکلی به نام مشکل برق نیز بر مشکلات موجود افزوده خواهد شد.

 

گاز:

یک پنجم گاز کل کشور از اقلیم شمال احواز  تامین می‌شود، همزمان همین مطنقه از مناطق عقب افتاده  به شمار می رود و بسیاری از روستاها ، شهرک ها و شهرها کوچک در سوس ، قنیطره (دزفول) مسجد سلیمان، صالحیه، خفاجیه ، حویزه ، محمره ، عبادان، تمیمیه ، فلاحیه ، عمیدیه و ….. فاقد گاز هستند.

 

“سیاست” سبب فرسودگی بیمارستان ها شده است

رئیس مجمع نمایندگان اقلیم شمال احواز می گوید: مشکل حوزه درمان یکی دیگر از مشکلات پیش روی ما است و در این حوزه با مشکلات بسیاری مواجه‌ایم. بیمارستان‌ها بسیار فرسوده‌اند. البته ایشان مشکلات را فقط در برخی مناطق همانند صالحیه ، قنیطره، مسجد سلیمان و تستر اعلام کرده و از دیگر مناطق عرب نشین در طول سخنان خود حرفی به میان نمی آورد. این مقام امنیتی اما اذعان کرد که بحث درمان در اقلیم احواز نیز یک موضوع سیاسی شده است.

دارابی از انتقال پزشکان متخصص و دیگر امکانات بیمارستانی و .. از احواز به مناطق فارس نشین سخنی به میان نیاورد.

 

جاده ها و ترافیک

وی جسته و گریخته بدون ارائه آمار و ارقام کشته شدگان و مصدومان در اثر تصدفات اظهارکرد: در بحث جاده‌ها نیز همین مشکلات را داریم و در زمینه آسفالت مشکلاتی وجود دارد. جاده‌ها نه اصولی و نه حساب شده‌اند. در بحث فاضلاب هم از دیگر استان‌ها بسیار عقب تر هستیم. ایشان نگفتند که اصولا فاضلاب های مناطق و شهرها اکنون تبدیل به مراکز پرورش انواع بیماری ها شده و به کلی به حال خود رها شده اند.

 

تامین اجتماعی و خطرات پیش رو

فرمانده سابق نیروی انتظامی در دوره انتفاضه ۲۰۰۵ مردم عرب که بسیاری از جوانان عرب به دست نیروهای تحت امر او کشته شدند اکنون اشک تمساح برای مردم می ریزد و می گوید: در آینده در زمینه تامین اجتماعی نیز مشکل جدی خواهیم داشت و در پرداخت حقوق‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.

 

۳۲۱ روستای احواز آب آشامیدنی ندارند

در گزارش دیگری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی اقلیم از بی آبی در ۳۲۱ روستا خبر داد.

غلامعلی خلیف پور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این روستاها ۱۰هزار و ۵۰ خانوار با جمعیت ۶۱ هزار و ۳۰۰ نفر سکونت دارند.

وی ادعا کرد: آبرسانی به این روستاها به وسیله  تانکر سیار انجام و حجم آبی که توزیع می شود.

 

تبدیل مردم اقلیم احواز توسط دولتمردان ایرانی به “موجوات آزمایشگاهی”

عبدالحسن مقتدایی استاندار منتصب تهران در اقلیم عصر چهارشنبه گذشته درنشست شورای اداری در محل سالن اجتماعات استانداری گفت: مشکلاتی که در حوزه های مختلف شاهد هستیم ناشی از عدم تعادل برای حفظ و نگهداشت و تثبیت تصمیمات کارشناسی است .
وی ادامه داد: لابی گری و تقدم خواسته های منطقه ای و بخشی و ناآگاهی نظام برنامه ریزی یا به عبارتی نداشتن سواد واشراف لازم درانجام کار از دیگر عوامل مرتبط با ایجاد این وضعیت هستند..
او  گفت: اصرار بر توسعه غلط ، ساختار و نظام برنامه ریزی را به هم می ریزد وتاثیر منفی این نوع رفتار دربخشهای مختلف مشهود است .

البته مقتدایی از لابی گری های شخص خود و اصفهانی ها ، راه اندازی نشریات پان ایرانیستی و ضد عرب در اقلیم احواز با مدیریت شخص ایشان در دوره خاتمی، اصرار ایشان و سایر منتصبان رژیم در احواز مبنی بر اجرای طرح های شکست خورده توسعه نیشکر ، حذف چندین ردیف بودجه های اقلیم در دولت مرکزی ایران، مصوبات ممنوعیت سرمایه گذاری در مناطق عرب نشین و… سخنی به میان نیاورده است.

 او همچنین از تبدیل احواز به عنوان کارگاه تجربه طرح های غیر کارشناسی و غیر انسانی سخنی به میان نیاورد. مقتدایی از تبدیل مردم اقلیم احواز به “موجودات آزمایشگاهی” برای اجرای طرح های امنیتی ، قضایی ، پژشکی و …. نیز حرفی به میان نیاورد.

 

افزایش ۸۷ در صدی حق آبه کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایرنا معاون فرماندار صالحیه روز چهارشنبه از افزایش آب بهای کشاورزان شهر های شمالی اقلیم احواز خبر داد.

او افزایش ۸۷ درصدی نرخ آب بهای کشاورزی برای کشت ذرت بر اساس عملکرد محصول و قیمت فروش در سال زراعی گذشته از سوی سازمان آب و برق محاسبه شده است.

سیاست رژیم در منطقه احواز مبتنی بر ایجاد فشارهای مضاعف بر کشاورزان شکل گرفته است. هدف از ایجاد فشارها دست کشیدن مردم از کار در زمین های کشاورزی و ترک آنها و در نهایت مهاجرت آنان به مناطق فارس نشین است.

جمهوری اسلامی سیاست تغییر بافت جمعیتی در احواز را به صورت مذبوحانه دنبال می کند. حال آنکه سایر تحلیل گران بر این باورند که اجرای چنین سیاست هایی به جز جنگ های داخلی حاصلی نخواهند داشت و امکان پاکسازی نژادی مردم عرب ، برای دولتمردان فارس گرا هزینه ای برابر با نابودی مناطق خود آنان نیز خواهد داشت.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى