در : صفحه اول » ویدئو » بررسی جنگ برسر آب خاورمیانه از دیدگاه حقوقی

بررسی جنگ برسر آب خاورمیانه از دیدگاه حقوقی

سلیمان دمیرل نخست وزیر وقت ترکیه درسال ۱۹۹۲ هنگام افتتاح سد آتاتورک اظهارداشته است ما ازعراق وسوریه نخواسته ایم تا نفت خود رابا ما قسمت کنند وآنها نیز حق ندارند ازما بخواهند تا آبهای خود را باآنها قسمت کنیم. دراقدامی مشابه وبراساس ابلاغ رهبری ایران، در سیاست های کلی برنامه چهارم توسعه برای تحقق سند چشم اندازه بیست ساله نظام دربند ۴۰، براهمیت نقش امنیتی آب تاکید شده ومهار آبهای مرزی کشور وجلوگیری ازخروج آنها به یک هدف تبدیل شده ودرزمینه مصرف آب نیز اولویت به مصرف آبهای مرزی داده شده است.

ایران بر روی رودخانه های غرب زاگرس و ترکیه بر روی دجله و فرات دهها سدها ساخته اند. ایران حتی پا را فراتر نهاده و با ساخت تونل مسیر برخی رودخانه های مرزی را تغییر داده و حجم وسیعی از آب این رودخانه ها را به فلات مرکزی منتقل کرده است. اقدامات مذکور دو کشور ایران و ترکیه برخاسته از دیدگاه مبتنی بر حق حاکمیت مطلق بر رودخانه های مرزی مشترک با عراق است.

در نتیجه اجرا شدن سیاستهای برقابی ایران و ترکیه تالابهای مهم خاورمیانه در کشور عراق خشک شده اند و طوفانهای شن منطقه خاورمیانه را بشدت آلوده ساخته و شهر احواز را به آلوده ترین شهر جهان مبدل ساخته است.

لازم به یادآوری است که برنامه نسیم کارون روزهای جمعه در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به وقت احواز از شبکه کلمه پخش می شود و تکرار برنامه ساعت ۱۲:۰۰ ظهر روز شنبه خواهد بود.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى