در : صفحه اول » اخبار » برگزاری نشست شورای آب برای خشکاندن اقلیم احواز بامشارکت استاندار این اقلیم

برگزاری نشست شورای آب برای خشکاندن اقلیم احواز بامشارکت استاندار این اقلیم

برگزاری نشست شورای آب برای خشکاندن اقلیم احواز بامشارکت استاندار این اقلیم

روز سه شنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۱۳ نشست شورای آب با مشارکت استاندار غیربومی اقلیم احواز واستانداران اصفهان وچهارمحال وبختیاری ومسئولان دولت مرکزی ایران برگزاری شد. این نشست که بامحوریت انتقال آب به اصفهان ونجات زاینده رود برگزار شده است، اقدامی درراستای خشکاندن اقلیم عربی احواز ازسوی دولت مرکزی ایران قلمداد می شود.

در همین زمینه سایت نهاد ریاست جمهوری ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی با عنوان کردن ” زاینده رود دستور کار نشست شورای عالی آب ” و درج عکسی از خشکی این رودخانه نوشتند : در این جلسه که وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد و احواز حضور داشتند گزارشی از وضعیت منابع و مصارف زاینده رود، مسائل و چالش های آن و همچنین انتظارات و اقدامات مورد نیاز برای آینده ارائه شد.

بلافاصله معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست پس از این نشست دراقدامی عوامفریبانه در فیسبوک خود نوشت:  قرار شد کلا در مورد استان چهار محال بختیاری، اصفهان و فلات مرکزی ایران و رودخانه کارون، نگاهی ملی و یکپارچه حاکم شود تا هیچکدام از این رودخانه ها، تالاب ها و منابع طبیعی آن آسیبی بیش از این نبینند. از نگاه قومی و منطقه ای در این مصوبات به شدت باید پرهیز کرد. در ضمن به کسانی که موضع گیری های منطقه ای و قومی دارند باید گفت که تنها توجیه هر گونه انتقال آب که مورد توافق همه اعضای شورایعالی آب هست فقط بحث آب شرب است.

این سخنان معصومه ابتکار درحقیقت تائیدی برانتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران به بهانه انتقال آب شرب است.

مقتدایی استاندار گماشته دولت مرکزی ایران برای اقلیم احواز، دراین نشست حتی سخنی درمخالفت باخواسته امرای مرکزگرای خود برزبان نیاورد. وی تنها به سخنان درگوشی با خانم معصومه ابتکار اکتفا کرد. این اقدام استاندار اقلیم احواز نشان می دهد که چگونه طی دهه های گذشته عملکرد نامستقل مسئولان غیربومی وگماشته دولت مرکزی ایران براین اقلیم عربی، سبب شده تا منابع طبیعی اقلیم احواز به سود مرکزنشینان به تاراج رفته ومحیط زیست این اقلیم به نابودی کامل کشیده شود.

درهمین راستا اکثر رسانه ها و خبرگزاری های مرکزگرای ایران به مباحث پیرامون خشکی زاینده رود و لزوم احیای آن پرداختند و اعتراض احوازی ها و نمایندگان این اقلیم عملا در این نشست با وجود حضور استاندار این اقلیم نادیده گرفته شد.

درباره عزم دولت مرکزی برای انتقال آب کارون وخشکاندن کامل اقلیم احواز، روز یکشنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۱دی۹۲) سمیناری تحت عنوان “طرح انتقال آب کارون و چالشهای آن” در شهر احواز برگزار شد. دراین نشست ناصر سودانی نماینده منسوب به شهر احواز گفت: تصمیم‌گیرندگان مرتبط با آب  در وزارت نیرو همگی از استان‌های فلات مرکزی هستند. در چهار سال گذشته یک (خ و ز س ت ا ن ی) را منصوب کردند با شرط اینکه این فرد در انتقال آب کارون آنها را یاری نماید. وی با صراحت اعلام کرد که یک اراده واقعی و جمعی برای انتقال آب کارون در کشور وجود دارد.

 بخش اخبار پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى